کد خبر 1583172
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان ناکامی مأموریت آسپیدز که برگرفته از یادداشت سینزیا بایناکو، کارشناس «اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی» است منتشر کرد:

سینزیا بایناکو، کارشناس «اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی» طی یادداشتی در «اندیشکده شورای آتلانتیک» بیان داشته که مأموریت اتحادیه اروپا برای مهار عملیات دریایی انصارالله در دریای سرخ، نه‌تنها موفق نبوده بلکه موجب نارضایتی آمریکا نیز شده است.

طبق این یادداشت، ایالات متحده انتظار داشت اروپایی‌ها با عملیات «نگهبان رفاه» همراهی کنند. ولی کشورهای اروپایی به دلیل شکاف‌های درونی درباره نوع مواجهه با این تهدید، و بی‌میلی به حمله مستقیم به یمن، تصمیم گرفتند در چارچوب مأموریت آسپیدز، صرفاً به اسکورت کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های خود بپردازند.

در چارچوب این مأموریت، فعلاً تنها چهار ناوچه چندمنظوره از سوی فرانسه، آلمان، ایتالیا و یونان در حال گشت‌زنی در دریای سرخ هستند. فرانسه و ایتالیا به سبب استقرار پایگاه نظامی‌شان در جیبوتی، نقش مهم‌تر و محوری را در مأموریت آسپیدز دارند.

ناکامی مأموریت آسپیدز

نویسنده هدف راهبردی این مأموریت را توسعه تلاش امنیت جمعی اروپا از دریای سرخ به خلیج عدن، دریای عرب و خلیج عمان می‌داند که البته نیازمند تعامل با متحدان عربی اروپا در خاورمیانه است. به‌خصوص عربستان، امارات و مصر، با مأموریت اروپا که به دنبال رویارویی با انصارلله نیست، همراهی بیشتری دارند تا مأموریت آمریکا که حملات مستقیمی به انصارالله داشته است.

نویسنده معتقد است تلاش پاریس برای حفظ وجهه میانجی‌گرانه بین حزب‌الله و اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان، دلیل اصلی مخالفت فرانسه با عملیات آمریکا و تصمیم پاریس بر مأموریت مستقل اروپا بوده است.

به نظر می‌رسد تلاش برای احیای کریدور IMEC که ضربه جدی از طوفان‌الاقصی متحمل شد، زمینه اصلی و راهبردی اتخاذ تلاش‌های امنیتی و در عین حال تدریجی و تدافعی اروپا در دریای سرخ باشد که در تلاش است مسیر تجاری هند به اروپا را از دریای سرخ و فلسطین اشغالی به اروپا پیوند بدهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس