میادین سپهر و جفیر با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسیدند

میادین نفتی سپهر و جفیر روز جمعه با قراردادی به میزان سرمایه گذاری ۲.۸ میلیارد دلار به مدت زمان ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسیدند.

به گزارش مشرق، در سفر روز جمعه رییس جمهور به خوزستان به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور وزیر نفت و جمعی از مسئولین استانی، میادین نفتی سپهر و جفیر به بهره برداری رسیدند.

میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون به فاصله ۶۰ کیلومتری متری از جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر در شرکت ملی نفت ایران طرح‌ریزی شد که مسوولیت آن به شرکت مهندسی توسعه نفت از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

این دو میدان نفتی در استان خوزستان را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت.

میزان سرمایه گذاری در این طرح ملی معادل ۲.۸ میلیارد دلار است و مدت زمان قرارداد ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت در روز طی این ۲۰ سال خواهد بود.

میزان تولید بیشینه در این طرح ۱۱۰ هزار بشکه در روز است که این طرح با آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری شرکت ملی نفت ایران و شتاب بخشی در اجرای طرح برای جبران عقب افتادگی‌ها با اتکا بر مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

تعداد چاه‌ها تا پایان قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده که در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد.

همچنین بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار فعالیت هفت دکل همزمان و دستیابی به نرخ حفاری ۶ هزار و ۱۰۰ متر در ماه حفاری بیش از ۵۵ هزار متر تا کنون و نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران و بخش خصوصی ایرانی محقق شد.

درحال حاضر حفاری ۱۲ حلقه چاه به در این ۲ میدان نفتی به پایان رسیده که از این تعداد هشت حلقه چاه وارد مدار تولید شده است؛ البته برای فاز دوم برنامه ریزی شده که چهار حلقه چاه نیز در مدار تولید قرار گیرد، تولید نفت از میدان سپهر و جفیر شروع شده و حدود ۴۰ هزار بشکه در روز است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    1 0
    چهار کامیون قیر هم بفرستید خیابونای اهواز رو اسفالت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس