کد خبر 1582308
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
اهمیت توقیف کشتی آمریکایی چیست؟

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه گفت: توقف کشتی آمریکایی توسط ایران دارای چند پیام جدی است؛ از جمله نشان داد ضابطین قوه قضائیه که نیروی نظامی ایران باشد در جهت احقاق حق و بنا به حکم صادره اقدام کرده و در این مورد کوچک‌ترین کوتاهی از آنان سر نخواهد زد و تعارفی با طرف مقابل نخواهند داشت.

به گزارش مشرق، ایران به دنبال شکایت حقوقی بیماران پروانه‌ای از آمریکا بابت جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز، محموله نفتی کشتی آمریکایی را با حکم دادگاه توقیف کرد. با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده در نهایت دادگاه حکم توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد.

برای بررسی بهتر این موضوع و زوایا و تبعات بین‌المللی آن با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اصل ماجرا چه بود؟

صدرالحسینی در ابتدا گفت: در واکنش به جنایت آمریکا مبنی بر ممانعت از ورود داروهای مربوط به بیماران پروانه‌ای به داخل خاک ایران تعدادی از خانوده‌های این بیماران در دادگاه صالحه شکایتی را علیه دولت آمریکا تنظیم کردند که در آن درخواست خسارت از آمریکا بابت این اقدام ضدبشری داشتند. این روشی است که معمولاً توسط کشورها برای اخذ غرامت و خسارت انجام می‌شود و بنا به مقدار خسارت وارد شده، غرامت دریافت می‌کنند. حتی گاهی علیه ایران هم شکایت‌هایی صورت گرفته است که در آن حکم دادگاه به ضرر ایران بوده و در برخی از این موارد حتی وکیلی از سوی جمهوری اسلامی در دادگاه حضور نداشت تا از ایران دفاع کند.

وی افزود: دادگاه این بار در قبال شکایتی که علیه آمریکا صورت گرفته بود حکمی را صادر نمود تا از این طریق جبران خسارتی صورت بگیرد و در راستای آن حکم بود که ضابطین قوه قضائیه که در این مورد نیروی دریایی سپاه پاسداران است، دست به اقدام زد و به عنوان خسارت کشتی نفتکشی که مقصدش انتقال نفت به آمریکا بود را متوقف نمود.

پیام این اتفاق چیست؟

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: این اقدام صورت گرفته از سوی ایران دارای چند پیام جدی بود. از جمله اینکه قوه قضائیه به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از سیاسی‌بازی دست به اقدام در راستای شکایت شکات می‌زند. دوم اینکه قوه قضائیه با اقتدار تمام اگر لازم باشد حکمی را به ضرر کشورهای دیگر صادر خواهد کرد و اغماضی در این راستا ندارد. و مورد سوم هم این است که ضابطین قوه قضائیه که نیروی نظامی ایران باشد در جهت احقاق حق و بنا به حکم صادره اقدام کرده و در این مورد کوچک‌ترین کوتاهی از آنان سر نخواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 0
    الله اکبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس