کد خبر 1582300
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین در کانال تلگرامی خود نوشت:

احتمال جنگ با حزب‌الله

در جریان تنش‌های اخیر در منطقه، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، در هشداری جدید، به نزدیک شدن به احتمال جنگ با حزب‌الله اشاره کرد. این اظهارات به دنبال حملات مکرر حزب‌الله به اسرائیل و واکنش‌های نیروهای اسرائیلی به این حملات آمده است.

کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، در یک نشست به بررسی و تحلیل این موضوع پرداخته‌اند و بر این باورند که اگرچه جلوگیری از جنگ مطلوب است، اما هیچ‌یک از پیشنهادها برای پایان دادن به جنگ تاکنون کارساز نبوده و تنها موجب شده است که جنگ با تاخیر آغاز شود. جنگی که حزب‌الله با جدیت برای آن آماده می‌شود و در صورت وقوع، نتایج مرگباری را به همراه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که از آغاز جنگ تاکنون، اسرائیل بیش از 80000 نفر از ساکنان مناطق در امتداد مرز اسرائیل و لبنان را به دلیل ترس از حملات حزب‌الله تخلیه کرده است و مقامات اسرائیلی بارها هشدار داده‌اند که اگر تلاش‌های دیپلماتیک شکست بخورد، اسرائیل از قدرت نظامی برای انتقال حزب‌الله از مرز به شمال رودخانه لیتانی استفاده خواهد کرد. نگرانی دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است این است که حزب‌الله علاوه بر یک سیستم دفاع هوایی، بیش از 150000 موشک ازجمله موشک‌های دوربرد در اختیار دارد و مقامات ارشد حزب‌الله تهدید کرده‌اند که موشک‌های این حزب می‌تواند نه‌تنها شمال بلکه تمام اسرائیل را مورد هدف قرار دهد.

«جو تروزمن» از تحلیلگران ارشد این بنیاد معتقد است که حمله حماس به اسرائیل در هفت اکتبر مشکلاتی را برای حزب‌الله ایجاد کرد ازجمله اینکه موجب شد هرگونه تلاش برای حمله غافلگیرانه و نفوذ نیروهای رضوان به منطقه الجلیل در آینده دشوار گردد. همچنین این حمله باعث شد که اسرائیل نسبت به حذف مواضع حزب‌الله در امتداد مرز لبنان و اسرائیل حساس شود. بنابراین به نفع حزب‌الله است که از طرق دیپلماتیک و در ازای دریافت امتیازاتی از سوی اسرائیل، بتواند نیروهایش را به شمال رودخانه لیتانی منتقل کند.

درمجموع این اندیشکده به این موضوع اشاره می‌کند که تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله و نزدیک شدن به احتمال جنگ، نشانگر وضعیت نگران‌کننده‌ای در منطقه است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 1
    اسرائیل خوب می داند نمی تواند در دو جبهه بجنگد و فقط قپی می آید. هر چه بیشتر در غزه جنایات کند قطعاً در دنیا تنفر بیشتری نسبت به خود بوجود می آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس