کد خبر 1582103
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
در شمال غربی سوریه چه می‌گذرد؟

روزنامه رای الیوم در گزارشی به وضعیت مناطق تحت سیطره گروه تروریستی موسوم به هیات «تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) به سرکردگی «ابو محمد الجولانی» در شمال غربی سوریه پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در گزارش خود با اشاره به تظاهرات در مناطق تحت سیطره گروه تروریستی هیات تحریر الشام در شمال غربی سوریه آورده است: پایه های حکمرانی الجولانی در شمال سوریه به لرزه افتاده است و تظاهرات مناطق تحت سیطره او را فرا گرفته و تظاهرکنندگان خواستار براندازی او هستند.

به نوشته این روزنامه، یک هفته است که تظاهرات متوالی در مناطق تحت سیطره گروههای تروریست و مسلح در شمال غربی سوریه علیه الجولانی در جریان است و دامنه این تظاهرات روز به روز گسترش یافته و به قلب شهر ادلب مقر الجولانی رسیده است.

رای الیوم افزود: خواسته تظاهرات کنندگان سرنگونی الجولانی و آزادی بازداشت شدگان در زندان های هیات تحریر الشام و توقف اقدامات عناصر آن علیه ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی است. الجولانی، رقبا و مخالفان خود را با بازداشت یا حذف فیزیکی از میان برداشته است. موج بازداشت‌ها سرکرده های رده بالا داخل هیات تحریر الشام را نیز شامل شده است. به نظر می‌رسد که الجولانی سیاست دوگانه ای در قبال تظاهرات و اعتراضات در پیش گرفته است. او از سویی به ارعاب از طریق تیراندازی به تظاهرکنندگان برای متفرق کردن آنها روی آورده و از سوی دیگر، عفو عمومی به بهانه فرا رسیدن ماه رمضان صادر کرده است. الجولانی تلاش کرده که التهاب و خشم حاکم در ادلب را با عفو عمومی کم کند و دامنه تظاهرات و گسترش آن در مناطق تحت سیطره خود را متوقف کند.

برپایه این گزارش، علاوه بر تظاهراتی که در شهرهای «ادلب، سرمدا، تفتناز، بنش، الفوعه، سفوهن، الباره، معرتمصرین، اطمه و حارم» جریان دارد، در خارج از مناطق تحت سیطره الجولانی نیز به نشانه همبستگی با معترضان در داخل مناطق تحت سیطره او، تظاهرات برگزار شده است.

به نوشته رای الیوم الجولانی اوایل ماه فوریه گذشته دست به بازداشت سرکرده های امنیتی و نظامی داخل هیات تحریر الشام زد که از بارزترین آنها می توان به «ابوماریا القحطانی» و «ابواحمد زکور» یکی از نزدیکان او و مسئول مالی این گروه تروریستی با دستاویز طراحی کودتا علیه خود و همکاری با سرویس های اطلاعات خارجی اشاره کرد. این اقدامات سبب شکل گیری موجی ناخرسندی گسترده در داخل گروه تروریستی هیات تحریر الشام و تبدیل شدن آن به مخالفت و اعتراض عمومی شد. با توجه به روند اوضاع، نتایج آن هرچه باشد به نفع این گروه ترویرستی و آینده آن نخواهد بود. شکاف های زیادی در درون هیات تحریر الشام ایجاد شده و از صحنه خارج کردن، ترور، زندان، شکنجه، متهم کردن دیگری به خیانت و مزدوری و توطئه در درون آن موج می زند.

این روزنامه در پایان نوشت: فرمان عفو عمومی، خشم ایجاد شده و شکاف رخ داده داخل هیات تحریر الشام را متوقف نمی کند بلکه به عنوان ضعف، نداشتن گزینه و عقب نشینی تلقی خواهد شد و رقبای الجولانی را جسوتر خواهد کرد. تحولات شمال غربی سوریه را که گروه‌ها و در راس آنها گروه تروریستی الجولانی بر آنجا سیطره دارد، نمی‌توان صرفا به عنوان موضوع داخلی و ناخرسندی از سیاست هیات تحریر الشام و سوء مدیریت آن تلقی کرد بلکه پای عوامل داخلی آمیخته با تحولات منطقه در میان است که ایجاب می‌کند که الجولانی در صحنه آتی حضور نداشته باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    کلا این عربها ملت بی جنبه ای هستند
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    من نمی‌دونم آمریکا اگه انقد دنبال رفاه مردم جهانه چرا اون 1 تریلیون دلاری که خرج تروریست های سوریه کرد رو به مردم سوریه نداد؟ ای آمریکایی های بی ناموس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس