انواع تخت بیمارستانی و کاربرد آن – راهنمای خرید تخت بیمار

تخت‌های بیمارستانی جزو تجهیزات اساسی و مهم در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز زیبایی و... هستند. این نوع تخت‌ها دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آنها کارایی خاص خود را دارند؛ مثلاً تخت معاینه با تخت اورژانس دارای تفاوت‌هایی است. ما در این مقاله قصد داریم راجع به انواع تخت بیمارستانی و کاربرد آن صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا انتها همراهی بفرمایید.

تخت بیمارستانی و کاربرد آن

همانطور که گفتیم تخت‌های بیمارستانی جزو تجهیزات ضروری بوده که در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌گردد و این تجهیزات دارای کاربردهای زیادی هستند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

_در بیمارستان‌ها و بخش‌های ارتوپدی برای بیمارانی که دچار شکستگی شدند و احتیاج به استراحت دارند.

_در بخش زنان و زایمان و جهت بررسی و تشخیص بیماری‌های زنانه و همچنین انجام عمل زایمان

_در منازل، آسایشگاه‌های سالمندان، مراکز توانبخشی و روانپزشکی، مطب‌ها، کلینیک‌ها و... جهت بستری و معاینه بیماران

_در اتاق عمل و ریکاوری و در بخش اطفال و نوزادان جهت انجام جراحی‌ها و ریکاوری‌ها

_در قسمت دیالیز مراکز انتقال خون و مراکز تصویربرداری و شیمی درمانی

_کاربرد تخت‌ها در سالن‌های زیبایی و مراکز پوست و مو

و...

انواع تخت بیمارستانی و کاربرد آن – راهنمای خرید تخت بیمار

انواع تخت بیمارستانی

_تخت معاینه: این نوع تخت‌ها همانطور که از نامشان پیداست، برای معاینه بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود. معمولا تخت‌های معاینه از نوع دو شکن هستند که رویی آنها از فوم‌های قابل شستشو و چرم پوشیده شده است.

_تخت معاینه زنان: این نوع تخت‌ها که به آنها تخت ژنیکولوژی نیز می‌گویند؛ در مطب پزشکان زنان مورد استفاده واقع می‌شود و جهت انجام معاینات و مراقبت‌های پزشکی از بانوان قبل از زایمان و پس از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تخت‌ها به گونه‌ای است که به راحتی ضدعفونی و نظافت می‌شوند.

_تخت بیمارستان بستری: تخت‌های بستری دارای انواع مختلفی بوده که علاوه بر بیمارستان‌ها، در مراکز درمانی و حتی منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای امکانات مختلفی جهت استفاده بیماران و راحت‌تر شدن کار همراهانشان می‌باشند.

_تخت بستری اطفال: این نوع تخت‌ها نسبت به سایر انواع تخت‌های بیمارستانی ابعاد کوچکتری داشته و در طرفین دارای نرده‌هایی با فاصله‌های کم می‌باشند.

ضمناً برای سهولت در جابجایی زیر تخت‌های بستری اطفال چرخ‌هایی تعبیه شده است.

_تخت اورژانس: این مدل تخت‌ها که به آنها تخت آمبولانس نیز گفته می‌شود و برای زمان‌هایی که نیاز به جابجایی سریع بیمار است، استفاده می‌شود.

همچنین جهت حفاظت از بیمار نیز در طرفین تخت محافظ‌هایی وجود دارد و فضایی برای نگه داشتن تجهیزاتی مانند کپسول اکسیژن و کمربند نیز در این نوع تخت‌ها تعبیه شده است.

_تخت بیمارستانی جراحی: این تخت‌ها که به تخت جنرال نیز شهرت یافته‌اند؛ در بیمارستان‌ها و در اتاق عمل برای انجام عمل جراحی مورد استفاده واقع می‌شوند.

همچنین ارتفاع آنها قابل تغییر است تا متناسب با نظر پزشک تنظیم گردد. معمولاً قسمت بالایی تخت‌های بیمارستانی جراحی مستطیل شکل بوده که روی پایه ثابت یا چرخداری قرار گرفته است.

_تخت زایمان: این نوع تخت‌ها نسبت به سایر انواع تخت‌های بیمارستانی تکنولوژی پیشرفته‌تری دارند؛ چرا که باید در همه مراحل زایمان بتوانند مادر را در موقعیت طبیعی‌تری قرار دهند.

در طراحی‌های جدید تخت‌های زایمان ریل‌های جانبی ایمنی اضافه شده هست و به کمک پنل‌های کنترلر، استفاده از آنها راحت‌تر شده است.

ضمناً معمولاً در تخت‌های زایمان از روکش پودراپوکسی که در برابر ماورا بنفش خورشید و مایعات شوینده و ضدعفونی کننده مقاومت دارند، استفاده می‌شود.

_تخت ماساژ: از این نوع تخت‌ها در مراکز تخصصی ماساژ و ماساژ درمانی و فضاهای دیگری مانند استخرها استفاده می‌شود. تخت ماساژ به دو شکل ثابت و پرتابل در بازار وجود دارد.

_تخت CPR: این نوع تخت‌ها بسیار مقاوم هستند؛ چرا که برای بخش‌های مراقبت ویژه از آنها بهره گرفته می‌شود. ضمناً جنس آنها نارسانای جریان الکتریکی است تا از ایجاد برق گرفتگی جلوگیری کند.

انواع تخت بیمارستانی و کاربرد آن – راهنمای خرید تخت بیمار

انواع تخت بیمارستانی بر اساس مکانیزم

تخت‌های بیمارستانی بر اساس نوع سیستم کنترل و مکانیزمشان به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت‌اند از:

-تخت مکانیکی: در این نوع تخت‌ها از اهرم‌های مکانیکی جهت تغییر موقعیت و جابجایی بهره گرفته می‌شود. در واقع این نوع تخت‌ها برای تنظیم ارتفاع و تغییر موقعیت پایین تنه و بالاتنه به شکل چرخشی استفاده می‌شوند. تخت‌های مکانیکی دارای ۳ هندل است که پرستاران و همراهان با توجه به وضعیت بیمارشان، تغییرات لازم را در ارتفاع تخت با چرخاندن هندل‌های مورد نظر به وجود می‌آورند.

-تخت برقی: در تخت برقی از سه یا چهار نوع موتور دی‌سی که با برق ۲۴ ولت تغذیه می‌شود و هیچ خطری برای بیماران ندارد، استفاده شده و نسبت به تخت‌های مکانیکی تکنولوژی پیشرفته‌تری دارند؛ در نتیجه برای بیمار، پرستار و همراه راحتی بیشتری را فراهم می‌کند. در این مدل تخت‌ها برای تغییر موقعیت در زوایای مختلف از کنترل‌ها استفاده می‌شود.

راهنمای خرید تخت بیمارستانی

تخت‌های بیمارستانی دارای مشخصاتی هستند که بهتر است پیش از خرید راجع به آنها اطلاعات داشته باشید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات تخت بیمارستانی شامل موارد زیر می باشد:

  • ابعاد تخت: یکی از مشخصه‌های اصلی تخت بیمارستانی ابعاد تخت است که باید به آن توجه شود. معمولا تخت‌های بیمارستانی در مقایسه با تخت‌های معمولی بزرگتر بوده و استاندارد آنها ۲۲۰ سانتی‌متر در ۱۱۰ سانتی‌متر می‌باشد.
  • وجود شکن‌ها: یکی از وجوه تمایز تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های معمولی وجود شکن‌ها می‌باشد. تخت‌های بیمارستانی این قابلیت‌ها را دارا هستند تا بیمار بتواند در شرایط راحت‌تری قرار بگیرد.
  • تنظیم ارتفاع: قابلیت تنظیم ارتفاع نیز یکی از مشخصه‌های بارز تخت بیمارستانی است؛ بدین ترتیب تخت را مناسب با شرایط بیمار و محیط سازگار خواهد کرد.
  • چرخ‌های متحرک: این چرخ‌ها باعث سهولت در جابجایی بیماران روی انواع و اقسام سطوح می‌شود. اهمیت چرخ‌های متحرک به حدی زیاد است که اگر چرخ‌ها زیر تخت بیمارستانی نباشند، قابلیت جابجایی بیمار در شرایط حساس امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ لذا یکی از مهمترین مشخصه‌های تخت بیمارستانی چرخ‌های متحرک است.
  • کارایی تخت: تخت‌های بیمارستانی باید تحمل وزن‌های مختلف را داشته و دارای جنس مرغوبی باشند و برای موارد مختلف به کار آیند.
  • ریل‌های کنار تخت: یکی از ویژگی‌های بارز تخت‌های بیمارستانی ریل کنار تخت است که در میزان رضایت بیمار و همراهانش در حین بستری بسیار تاثیر گذار است. همچنین به آنها کمک می‌کند تا هنگام پایین آمدن از تخت راحت باشند و ایمنی بیماران را حفظ می‌کند.
  • سایر امکانات تخت بیمارستانی: در برخی از مواقع نیاز است تجهیزاتی در بدنه تخت نصب شود؛ به عنوان مثال کیسه ادرار سرم یا... پس یکی از مشخصات اصلی تخت‌های بیمارستانی این است که بتوان تجهیزات اضافی را به آن متصل نمود.

خرید انواع تخت بیمارستانی

شما می توانید برای خرید انواع تخت بیمارستانی با مراجعه به فروشگاه‌ تجهیزات پزشکی برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

کلام آخر:

انتخاب تخت بیمار جزو یکی از تصمیمات مهم است که باید به آن دقت نمود. معمولا تخت را با توجه به شرایط بیمار انتخاب کرده تا جایگاه مناسبی برای عمل جراحی، سپری کردن دوره نقاهت و غیره... باشد.

همچنین یک تخت خوب باید از نظر کیفیت و مرغوبیت در درجه بالایی قرار بگیرد تا بیمار هنگام استراحت و استفاده از آن، احساس راحتی داشته باشد.

در این مقاله ما راجع به انواع تخت‌های بیمارستانی و کاربرد آن ها صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد و از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس