کد خبر 158033
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۱

دندان ها از جمله بخش های بسیار مهم در بدن ما هستند و باید نظارت زیادی روی آن ها داشته باشیم این درحالی است که ما فکر می کنیم دندان ها بسیار محکم هستند و دیر به دیر خراب می شوند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، ميناي دندان محکم ترين و غني ترين ماده معدني موجود در بدن است، اما اين به آن معنا نيست که ميناي دندان هيچ وقت خراب نشود. تغذيه و سلامت دندان ارتباط تنگاتنگي با يکديگر دارد. براي اين که بتوانيد از ماده مغذي مواد غذايي بهره مند شويد، نياز به دندان هاي سالم براي جويدن داريد.

تاثير رژيم غذايي بر دندان

کمبود مواد مغذي تاثير غيرقابل جبراني روي بافت هاي در حال رشد دندان دارد. رژيم غذايي در ۲ مرحله از شکل گيري دندان موثر است.

*قبل از دندان در آوردن: وضعيت غذايي مي تواند روي ترکيب شيميايي، ساختار و اندازه دندان تاثير بگذارد. در صورت سوءتغذيه اوليه، دندان کودک به پوسيدگي مستعد مي شود. علاوه بر آن، کمبود تغذيه يا مسموميت در طول عمر روي عملکرد و درمان بافت هاي دهاني تاثير مي  گذارد به عنوان مثال کمبود فلورايد در بدن باعث مستعدتر شدن ميناي دندان به پوسيدگي مي شود در حالي که مصرف بيش از حد فلورايد منجر به ايجاد لکه هاي سفيد و تيره روي دندان مي شود.

*پس از در آمدن دندان: رژيم و عادت هاي غذايي روي پوسيدگي دندان تاثير مي گذارد؛ در واقع انتخاب غذا مي تواند روند پوسيدگي را سريع تر يا کمتر کند. عواملي مانند تعداد دفعات غذا خوردن و نشاسته هاي قابل تخمير شدن با تاثير بر فعاليت باکتري موجود روي پيشرفت پوسيدگي اثر مي گذارد. مواد غذايي حاوي کلسيم و فسفر به تقويت دندان ها کمک مي کند. مصرف مکرر مواد غذايي اسيدي يا نوشيدني هايي مانند نوشيدني هاي گازدار باعث فرسايش ميناي دندان مي شود.

راه های طبیعی تقویت دندان:

* شير و لبنيات مانند پنير که غني از کلسيم و فسفر است، براي تقويت ميناي دندان لازم است. متخصصین توصیه می کنند تا روزانه حداقل سه لیوان شیر بخورید و یا از محصولات لبنی استفاده کنید.
*سبزي ها از جمله سبزي هاي برگ سبز مانند کلم بروکلي، برگ چغندر و ... که سرشار از ويتامين k است، در شکل گيري استخوان تاثيرگذار است. اسفناج غني از آنتي اکسيدان، ويتامين A، C، K، منيزيم، کلسيم و فسفر است و باعث تقويت دندان مي شود.

*ماهي مانند ساردين منبع عالي ويتامين D، کلسيم و فلورايد است و در حفظ سلامت دندان ها موثر است. همچنین ماهی ها دارای امگا3 بوده و می توانند در باقی نقاط بدن نیز بهشما کمک کنند.

* شيرسويا که منبع عالي کلسيم است، انتخاب مناسبي براي افرادي است که به شير گاو حساسيت دارند يا قادر به تحمل لاکتوز نيستند. * مصرف مواد غذايي غني از پروتئين مانند گوشت، طيور، ماهي، تخم مرغ و ... بسيار مفيد است.

*چاي؛ چاي حاوي فلورايد است که ميناي دندان را تقويت و از خرابي دندان پيش گيري مي کند. چاي با تقويت استخوان ها با پوکي استخوان مقابله مي کند. توجه داشته باشيد،
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    ممنون،مفید بود
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    4 3
    اگر بخوایم روزی سه لیوان شیر بخوریم هزینه اش در ماه چقدر میشه؟؟؟ بارانه کفاف میده؟؟؟؟؟
  • saha ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    3 1
    والا یه پاکت شیر 3000تومن میشه مابخوابیم درهفته 6تاشو بخریم 18000تومن میشه خخخخخخخ
  • saha ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    3 3
    والا یه پاکت شیر 3000تومن میشه مابخوابیم درهفته 6تاشو بخریم 18000تومن میشه خخخخخخخ
  • mohammad ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    1 0
    مرسي.عالي بود
  • محمد ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 1
    خیلی ممنون
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    0 0
    تشکر عالی بود. یکسال که شیر بنوشیم نصف یک هزینه دندان پزشکی نميشه والا
  • AF ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    تشکرازرهنمای شما
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    خوب بود
  • زهرا IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    1 0
    مطالب خوبی بود،لطفا خمیر دندان خوب هم معرفی کنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس