دانشگاه کاروليناي جنوبي در آمريکا، به تازگي واحد درسي جديدي را ارائه کرده که به بررسي ابعاد شخصيتي، شغلي و اجتماعي ليدي گاگا، خواننده مشهور اين کشور مي پردازد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، "ليدي گاگا و جامعه شناسي شهرت" نام اين واحد درسي جديد است که به پيشنهاد پروفسور "متيو دفلم" بنيانگذاري شده است. اين عنوان بر مفهوم کليدي "ديپلماسي مشاهير" تکيه دارد. "ديپلماسي مشاهير" (که همانcelebrity diplomacy  است) به دنبال تصرف قلب ها از راه تاثير گذاري افراد مشهور بر روي قلوب عوام الناس است. ذات " شهرت" چه خوب و چه بد، در غرب ستودني و ممدوح است و حالا امروز به دست دستگاه ديپلماسي عمومي آمريکا افتاده و با آن به گسترش سبک زندگي خاص خود مي پردازد. آنچنانکه ليدي گاگا مي گويد : "...و دلم مي خواهد همه مردم اين سبک زندگي را احساس کنند.  " و در ادامه مي گويد : ...و حالا تلاش مي کنم دنيا را در يک لحظه تغيير دهم "
براي اين واحد درسي وبلاگ ويژه اي نيز به نام (Lady Gaga and the Sociology of the Fame ) طراحي شده و قرار است که نخستين دوره تدريس آن در ترم تحصيلي بهار 2011 آغاز شود.
پروفسور دفلم، که متولد بلژيک است، تا کنون در زمينه هاي مقابله با تروريسم، پليس بين الملل و کنترل جرايم اينترنتي پژوهش هايي انجام داده است و مي گويد از طرفداران جدي ليدي گاگا است.
ليدي گاگا ?? ساله که نام اصليش استفاني جرمنتا است در ? سال گذشته با آهنگ هاي موفقي، موسيقي جهان را به تسخير خود درآورده است و در فيس بوک ، بيش از23  ميليون نفر طرفدرجمع کرده است .

'ابعاد اجتماعي ليدي گاگا'
پروفسور دفلم در گفت و گو با روزنامه دانشجويي "ديلي گيمکاک"، گفت: "ما مي خواهيم به ليدي گاگا به عنوان يک پديده اجتماعي نگاه کنيم. موضوع يک نوع موسيقي يا يک شخص نيست. داشتن 23 ميليون طرفدار بر روي شبکه فيس بوک و شش ميليون نفر تعقيب کننده در تويتر، يعني اينکه اين يک پديده اجتماعي است."

lady_gaga_010_wenn5511863.jpg

اين استاد دانشگاه افزود: :"شهرت ليدي گاگا، پديده اي است که روي علايق دانش آموزان و دانشجويان هم تاثير گذار خواهد بود. " او معتقد است ستاره شدن ناگهاني و سريع او در دنياي امروز منحصر به فرد است .
اين واحد درسي بر آن است که ويژگي هاي جامعه شناختي ليدي گاگا را از زواياي موسيقي، طراحي لباس، نما آهنگ ها و جنبه هاي هنري فعاليت او بررسي کند.
ليدي گاگا متولد 28مارس 1986در آمريکاست.
او در سال2003کار خود را با اجراي موسيقي راک در بخش هاي جنوبي نيويورک آغاز کرد و در اوت 2008 نخستين آلبومش، شهرت (Fame) را به بازار داد که به سرعت به پرفروش ترين آلبوم در بريتانيا، کانادا، آلمان و چند کشور ديگر تبديل شد.
مجله تايم ليدي گاگا را در فهرست 100شخصيت تاثيرگذار جهان ذکر کرده است.
چندي پيش ، مجسمه هايي موميايي از اين خواننده مشهور پاپ در هشت موزه مادام توسو در سراسرجهان، نام او را  جاودانه کرد. موزه مادام توسو در بيانيه اي گفت: "ليدي گاگا به عنوان يکي از بزرگترين استعدادهاي منحصر به فرد دنيا ، موضوع بسيار خوبي براي بزرگترين مجسمه به نمايش درآمده در تاريخ موزه مادام توسو است."
ليدي گاگا در و ب سايت شخصي خود مراحل رشد خود را به تصوير کشيده است، و مي نويسد : "هدف من به عنوان يک هنرمند اين است که موسيقي پاپ را به شکلي جالب و متفاوت به دنيا عرضه کنم.  فرهنگ پاپ يک هنر است ، پس من با تمام وجود آن را در آغوش گرفتم و مشهور شدم . اما اين شهرت را مي توانم با همه تقسيم کنم . من مي خواهم همه شما را به يک جشن دعوت کنم و دلم مي خواهد همه مردم اين سبک زندگي را احساس کنند. "
ليدي گاگا مي گويد با تلاش و کار سخت در کارش موفق شده است . او ،بعضي اوقات تماشاگران در کلوپهاي نيويورک به طرف او آشغال پرتاب کرده اند و بعضي وقتها اورا مسخره و هووو کرده اند .
او در وب سايت شخصي اش مي نويسد :من به عنوان يک هنرمند آموخته ام که چگونه خود را نجات دهم و واقع بين باشم و چطور بعد از هر شکست نا اميد نشوم ، "و حالا تلاش مي کنم دنيا را در يک لحظه تغيير دهم "
بعضي از دانشجويان دانشگاه کاروليناي جنوبي معتقدند کلاسهاي مبحث فرهنگ پاپ براي دانشگاه مفيد خواهد بود .
 مدير بازرگاني کيرک بروم گفت : "من فکر مي کنم واحد درسي ليدي گاگا تاثير مثبتي در ارتقاء سطح دانشگاه داشته باشد. هرنوع تبليغي تبليغ خوبي است و من فکر مي کنم افزودن اين درس باعث مي شود همه مردم درباره اين موضوع صحبت کنند وهمين امر باعث م ميشود که اسم دانشگاه کاليفرنياي جنوبي سر زبانها بيافتد. "
به دليل اهميت موضوع ديپلماسي عمومي مشاهير، برآن شديم تا جزييات اين دوره را منتشر کنيم. جزييات اين دوره، در وبسايت رسمي دانشکده علوم و هنر دانشگاه کاروليناي جنوبي ، به شرح زير آمده است:
اخيراَ پروفسور ماتيو دفلم، استاد گروه جامعه­شناسي دانشگاه کاروليناي جنوبي اقدام به برگزاري يک دوره آموزشي تحت عنوان «ليدي گاگا و جامعه­شناسي شهرت» نموده است. در ذيل به شرح جزئيات اين دوره به ادعاي خود برگزارکنندگان آن مي­پردازيم.

اهداف دوره:
دوره «ليدي گاگا و جامعه­شناسي شهرت»، دوره­اي در سطح ليسانس است که تدريس آن را پروفسور ماتيو دفلم، استاد گروه جامعه­شناسي دانشگاه کاروليناي جنوبي در شهر کلمبيا واقع در ايالت کارولينا بر عهده گرفته است. اين دوره دانشجويان را با تحليل جامعه­شناختي منتخبي از مسايل اجتماعي مرتبط با تأثير کار ليدي گاگا آشنا مي­کند. اين دوره در چهارچوب «جامعه­شناسي فرهنگ و موسيقي عامه­پسند»، به طور خاص به عوامل اجتماعي موثر در محبوبيت ليدي گاگا به عنوان پديده موسيقي پاپ مي­پردازد. بنابراين هدف اصلي اين دوره تشريح ابعاد جامعه­شناختي شهرت ليدي گاگا با توجه به موسيقي، تصوير، مد لباس، و ساير تلاشهاي هنري او، در نسبت با تاثير تجارت و استراتژيهاي بازار، رسانه­هاي قديم و جديد، هواداران و کنسرتهاي زنده، فرهنگ هم­جنس­گرايي، موضوعات سياسي و ديني، سکس و سکسواليته، و شهرهاي نيويورک و هالي­وود است.

چهارچوب دوره:
توجه کنيد که اين دوره، دوره­اي مربوط به موسيقي­شناسي و مطالعات فرهنگي نيست. اگرچه آشنايي با آثار هنري ليدي گاگا مي­تواند مفيد باشد اما تمرکز دوره معطوف به عوامل مربوط به بافت اجتماعي دخيل در به شهرت رسيدن ليدي گاگا مي­شود. افزون بر اين، اين مسايل متنوع اجتماعي از يک نگاه به طور خاص جامعه­شناختي که ريشه در سنت رشته جامعه­شناسي دارد مورد بررسي قرار مي­گيرد. بنابراين اين دوره، دوره ليدي گاگاشناسي نيست بلکه دوره­اي مربوط به فرهنگ شهرت است و به ليدي گاگا به عنوان يک مورد مطالعاتي مي­پردازد.

نتايج آموزشي دوره:
 بعد از اتمام موفقيت­آميز دوره، از دانشجويان انتظار مي­رود که بتوانند در رابطه با موضوعات مرتبط با فرهنگ، موسيقي و شهرت عامه­پسند، از زاويه رشته دانشگاهي جامعه­شناسي، به نحو عميق و مستدل انديشه­ورزي عالمانه داشته باشند. همچنين بايد بتوانند معرفتي تجربي نسبت به مهمترين وجوه شهرت که نمونه آن در ليدي گاگا ديده مي­شود کسب کنند.
اين واحد درسي شامل سرفصلهاي زير است:
1)        چشم­انداز جامعه­شناختي موسيقي
2)        شهرت و مشاهير به عنوان واقعيات اجتماعي

بخش دوم) موضوع پژوهش: ليدي گاگا
1)        زندگي و گاهشمار
2)        موسيقي (از جمله ويدئوها و اجراها)

بخش سوم) ابعاد تحليل: شهرت ليدي گاگا
1)        تجارت و بازاريابي
2)        رسانه­ها: از راديو تا اينترنت
3)        هواداران و کنسرتهاي زنده
4)        فرهنگ هم­جنس­گرايي
5)         دين و سياست
6)        سکس و سکسواليته
7)         نيويورک (و هاليوود)
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس