.

فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات دوازدهم مجلس به وضوح گویای تصمیم جمعی چهره‌های سنتی این جریان برای واگذاری رقابت به اعضای جوان‌تر است.

به گزارش مشرق، جبهه اصلاحات ایران اگرچه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات مجلس دوازدهم به صورت حزبی و تشکیلاتی ورود نمی‌کند اما بیانیه ۱۱۰ نفر از چهره‌های اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایان برای مشارکت در انتخابات گویای حرکت چراغ خاموش آنها در این انتخابات بوده است. این تصمیم سیاسی به نوعی حرکت با دست پس زدن و با پیش کشیدن و تاکتیک انتخاباتی محسوب می‌شد تا روایتگر یک مشارکت توام با غر زدن در رقابت مجلس دوازدهم باشد. انتشار فهرست صدای ملت با سرلیستی علی مطهری که در مجلس دهم نیز در فهرست امید اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان راهی مجلس شده بود مهمترین دلیل در اثبات چنین ادعایی است.

انتشار فهرست کامل نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم و گزارش‌های اولیه ثبت‌نام‌ها گواه تغییر رویکرد اساسی اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزدهای انتخاباتی بوده است. بسیاری از چهره‌های سرشناس این جریان با گذشت بیش از ۲۵ سال از دوم خرداد ۱۳۷۶ و تجربه حضور در مجلس و شوراهای شهر تصمیم به نوعی بازنشستگی سیاسی و واگذاری میدان به چهره‌های جوان‌تر اصلاح‌طلبی گرفته‌اند. تصمیمی که به‌طور مشابه در ادوار اخیر انتخاباتی از سوی اصولگرایان نیز اتخاذ شده است و ضرورت نوگرایی در تشکل‌ها و ائتلاف‌های سیاسی رو ایجاب کرده است. رویکرد قانون‌نویسان در مجلس برای تعیین سقف حداکثر ۷۵ سال سن نامزدی مجلس نیز دال بر این تفکر جمعی در فضای سیاسی کشور بوده است.

فهرست‌های اصلاح‌طلبی ادوار مختلف مجلس با نام‌هایی همچون علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان و برخی چهره‌های سرشناس دیگر همچون محمدرضا عارف عجین شده بود. بی‌استقبالی مردم در انتخابات مجلس یازدهم به فهرست اصلاح‌طلبان با عاملیت حزب کارگزاران سازندگی ضرورت پوست‌اندازی در فهرست‌های انتخاباتی آنها را ایجاب کرد.

در دوره دوازدهم انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تصمیم گرفته‌اند با نام و نشان دیگری بخت انتخاباتی خود را به محک بگذارند. علی مطهری با تجربه حضور در فراکسیون امید مجلس دهم این بار خود سرلیست یکی از فهرست‌های چهره‌های اصلاح‌طلبی برای انتخابات مجلس دوازدهم شده است. نامزدهای فهرست ۱۴۰۲ صدای ملت با حمایت برخی احزاب اصلاح‌طلب تفاوت‌های حداکثری با فهرست انتخاباتی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ آنان دارد. تنها اسامی باقیمانده در فهرست جدید اصلاح‌طلبان در مقایسه با ادوار اخیر علی مطهری، زهرا ساعی و محمد عیسی انصاری فرد هستند.

برخی چهره‌های فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم که حزب کارگزاران حامی آن بود، همچون ابوالفضل رباطی، محمدهادی انتشاری، محمدنبی ابراهیمی و احمد مازنی در این دور از رقابت‌های انتخاباتی نیز تایید صلاحیت شده‌اند ولی اصلاح‌طلبان ترجیح داده‌اند از اسامی جدید در فهرست ۱۴۰۲ استفاده کنند.

برخی وزرا، مقامات ارشد و مدیران میانی دولت حسن روحانی به همراه چهره‌های دانشگاهی با تخصص‌های متنوع در رشته‌های مختلف نمود چشمگیری در فهرست جدید اصلاح‌طلبان دارند.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    11 4
    اصلاح طلبان شرکت نکنن، بهتر
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      10 3
      طبیعتاً هیچ کس مخالف یا مانع حضور و شرکت جماعت اصلاح طلبان در انتخابات نیست و حتا از مشارکت ایشان استقبال هم می کنیم اما عدم شرکت، تحریم و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      7 4
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      من فکر می کنم خطرناکتر ازشخص حسن فریدون نیست .استرس اینو داشتم دوباره تاییدبشه .خوب یابد بودنشو کاری ندارم .اصلا آدم مسئولیت پذیری نیست وبه شدت غرور کاذب ومنم منم داره وپشت پرده هاشو الله اعلم ...
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      متاسفانه سید محمد خاتمی به زور تفکرات غلط وسطحی خودش رو می خواست به مسئولین تحمیل کنه .منویاتش اصلا مشخص نیست .آدمهایی که فقط به خودشون فکر می کنند وذهنشون تخریب است هیچ وقت نمی توانند آدمهای خوبی باشند سربزنگاه همه را قربانی خود می کنند
  • سوخته IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    12 5
    خداوند انشاالله پوست شان را بکند تا ایرانی از دست این جماعت غرب پرست که سرمایه اسقاطیل است نجات یابد
  • DE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    چه عجب! بالاخره از صندلی شون دل کندند و به این توفیق اجباری رضا دادند! آفتاب از کدوم طرف دراموده؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    مومن خدا،اعتدال و توسعه در آذربایجان شرقی برای19کرسی فقط توانسته 7نفر معرفی کند.چرا به دروغ می گویید دستشان باز است.اگر باز بود برای 6کرسی تبریز چرا3نفر معرفی کرده است.اگر110نفر مطمئن بودند کاندیدای تایید صلاحیت شده دارای رای پایه به تعداد290نفر است چرا از ((روزنه)) حرف می زدند.چرا نگفتند راه هست.بیانیه((روزنه))اعتراض شدیدتر از بیانیه جبهه اصلاحات است.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 1
    ما به کسی رای می دهیم که با رهبری زاویه نداشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس