کد خبر 1577889
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

به گزارش مشرق، سید پویان حسین پور، فعال رسانه در کانال خود در ایتا نوشت:

انتخابات را تهرانیزه تحلیل نکنید!

این روزها تقریبا در همه محافل سیاسی و رسانه‌ای، صحبت از انتخابات مجلس است و خصوصا از میزان احتمالی مشارکت در انتخابات زیاد گفته می‌شود. عمدتا هم به نظرسنجی‌هایی که گه‌گاه منتشر می‌شود، استناد می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که آمار مشارکت انتخاباتی احتمالا بسیار پایین خواهد بود!
اما آیا واقعا چنین است؟!

صرف نظر از ان‌قلت‌هایی که می‌شود به علمی و دقیق بودن نظرسنجی‌ها داشت و یا حتی فارغ از اینکه اصلا بپذیریم که آیا اساسا نتایج حاصله از نظرسنجی‌ها قابل اعتماد است یا پاسخ‌دهندگان دچار خطایی مثل تحریف ترجیحات(افراد گاها در پرسش‌های مستقیم نظر اصلی خود را پنهان می‌کنند) شده‌اند یا نه، یک اشکال عمده در همه‌ی این تحلیل‌ها وجود دارد: نتایج نظرسنجی‌ها و در نتیجه تحلیل‌های ناشی از آن‌ها، به‌شدت تهرانیزه شده است!

این به آن معناست که چون در تهران و حتی بعضی کلانشهرها، حال و هوای انتخاباتی هنوز شکل نگرفته(که البته با آغاز تبلیغات انتخاباتی از امروز فضا تغییر خواهد کرد) نظرسنجی‌ها هم تحت تأثیر اثرات کمی و جمعیتی تهران و بعضی از کلانشهرها قرار گرفته و این باعث شده که نتایج آماری افت جدی پیدا کند.

این در حالی‌ست که اگر نگوییم در همه‌ی شهرستان‌ها، به جرأت می‌توان گفت که در بسیاری از شهرستان‌ها فضای انتخاباتی نه تنها در این روزها که حتی از چند هفته قبل حاکم شده و شور و هیجان انتخاباتی بین مردم شکل گرفته که این موضوع مسبوق به سابقه هم هست و همواره به ویژه در انتخابات مجلس، به خاطر شرایط خاصی که دارد، فضای شهرستان‌ها به مراتب انتخاباتی‌تر و پر شور و شوق‌تر است که این موضوع را هم در خلال اخبار و تصاویر مربوط به انتخابات در این شهرها می‌توان دید و هم با بررسی آماری نتایج نظرسنجی‌ها منهای تهران و چندکلاشهر خاص می‌توان به آن دست یافت.

مخلص کلام اینکه انتخابات را نباید تهرانیزه تحلیل کرد. نباید تحت تأثیر آمارها به آن نگاه کرد. انتخابات مثل یک موجود زنده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی دستخوش تغییر می‌شود و یک فرمول ثابت برای تحلیل آن وجود ندارد. به ویژه اینکه در شهرستان‌ها اساسا نوع نگاه به مسائل، مثل تهران‌نشین‌ها نیست و طبیعتا رویکردها و کنش مردم نیز به شیوه‌های دیگری رقم می‌خورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    7 3
    چون مردم تهران و کلان شهرها آگاهی سیاسی بیشتری دارند مردم روستاها و شهرها بیشتر بخاطر ملاحظات قومی و قبیله ای رأی میدن
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      1 1
      آگاهی سیاسی با پیچیدگی سیاسی ذهن تفاوت داره.اساسا همونطور ک مردم توی تهران یا شهرهای بزرگ بیشتر در جریان روند اداره ی کشور هستند همونطور بیشتر در معرض شبهات و هجمه ها و تخریبهایی قرار میگرن که درصدد پاشوندن نظم اجتماعی و سیاسی کشورها هستند و به عبارت دیگه کسایی ک دنبال ضربه به انتخابات و استقلال سیاسی یک کشور هستند بیشتر روی مردم شهرهای بزرگ سرمایه گذاری میکنن. نتیجه این میشه که در اثر شبهات و تخریبهای راست و دروغ، آگاهی سیاسی جاشو میده به پیچیدگی مسائل سیاسی توی ذهن مردم و بهم خوردن اعتماد سیاسی مردم نسبت به واقعیات موجود.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      1 0
      اره بابا شما تهرونیها همتون استاد وخبره
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 12
    به نظرم مشارکت مردم تهران در انتخابات بیش از 50 درصد خواهد بود.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      0 5
      موافقم
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 3
    انتخابات در شهرستان ها پرشور خواهد بود
  • فرزاد CA ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    کسی میتونه صحت نظرسنجی رقیب رو زیر سوال ببره که اساسا نگاه خودش محدود و تک قطبی نباشه دوم هم جای این اداهای روشنفکری بهتر نیست نویسنده جواب بده چرا آمار مشارکت توی تهران و باقی کلان شهرهای پیشرفته همیشه کمتر از استانای محروم و دغدغه منده؟ این به اگاهی مردم ربطی نداره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس