انتخابات

۲۲۲ نفر از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بیانیه‌ای منتشر کردند.

به گزارش مشرق، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد- آیه۱۹)

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی تبلوری تام از مشارکت جمعی در راستای اعتلای جامعه است و بر همه اقشار اجتماعی و به ویژه نخبگان فرض است تا نسبت به برگزاری انتخاباتی رشد دهنده که مسیر پویش حق را در جامعه اسلامی هموارتر می‌سازد، اهتمام ویژه داشته باشند. بر این اساس، در این برهه از تاریخ کشور که ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و نظام اسلامی تجارب متعددی از برگزاری انتخابات داشته و جریان‌های سیاسی و مردم به انحاء مختلف در دوره‌های مختلف در آن شرکت کرده‌اند، ما اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن دعوت از آحاد مردم میهن عزیز، خصوصاً جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان فرهیخته، به مشارکت در تعیین سرنوشت کشور و با اعتقاد به این که مسیر اصلاح امور از کنشگری فعال در انتخابات می‌گذرد، نکات زیر را به عنوان درس‌آموخته‌هایی که باید روشنگر مسیر آتی باشد خاطر نشان می‌کنیم:

۱. التزام به قانون و تلاش در فراهم کردن مشارکت آحاد مردم با سلایق مختلف می‌بایست دغدغه اصلی همه جریان‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی باشد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات متعدد فرمودند، حضور مردم یکی از پایه‌های استوار مشروعیت نظام اسلامی است و هر فرد یا گروهی که با بهانه‌های مختلف سعی در تضعیف این مشارکت نماید، خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه به پایه‌ها و ستون‌های نظام اسلامی ضربه می‌زند.

۲. از جریان‌های سیاسی چنین انتظار می‌رود که عرصه انتخابات و انتخاب‌گری را محدود به منافع جمعی و گروهی خویش ننمایند، بلکه هدف و آرمان اصلی خود را کمک به حل مسائل اصلی کشور و پاسخگویی به دغدغه‌های مردم قرار دهند. ملاک در معرفی افراد توسط جریان‌های سیاسی تقوی، تعهد، تخصص، شجاعت، باورمندی قلبی و عملی به انقلاب، و توانمندی در اصلاح رویه‌های فسادآور، ساختارهای ناکارآمد در تصمیم‌گیری‌ها و برخی نارسایی‌های نهادینه شده در ارکان مختلف حاکمیت باشد. معرفی افرادی فاقد این ویژگی‌ها و نگریستن از پنجره منافع حزبی و گروهی، خیانت تاریخی به آرمان‌های بزرگ مردم و انقلاب است و تاریخ نسبت به این خیانت قضاوت خواهد نمود.

سهم‌خواهی‌های گروهی به دور از توجه به مشکلات واقعی مردم آفت دیرینه‌ای است که جریان‌های سیاسی مختلف را دچار خود کرده است و رهایی از این آفت در گرو بازگشت به مردم، بازخوانی مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها و بسیج همه توان و ظرفیت گروه‌های سیاسی برای پاسخگویی به نیازهای اصلی آنان است.

۳. از جریان‌های سیاسی که در دوره‌های گذشته کنش انتخاباتی داشته و به ارائه فهرست‌های انتخاباتی پرداخته‌اند، انتظار می‌رود که قبل از ارائه و معرفی فهرست‌های جدید نسبت به ارائه گزارشی از عملکرد نمایندگان منتسب به جریان خود در خصوص شفافیت و پاسخگویی، پیگیری اصلاح ساختارهای معیوب سیاست‌گذاری، استفاده نظام‌مند از ظرفیت بدنه‌های نخبگانی، تمرکز بر دغدغه‌های معیشتی و اجتناب از مداخلات فسادخیز در مناسبات اجرایی اقدام نمایند. قطعاً جلب اعتماد بدون ارائه کارنامه‌ای شفاف و روشن از عملکرد گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین لازم است برنامه‌های مشخص و روشن نامزدها و فهرست‌های معرفی‌شدۀ خود را از جنبه تقنینی برای رفع معضلات کلان مملکت از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی به سمع و نظر مردم برسانند.

۴. مردم شریف ایران در طول دهه‌های گذشته نجیبانه سختی‌ها و مشکلات انقلاب را به جان خریده‌اند تا مسیر اعتلا به سمت قله‌ها فراهم شده و دستاوردهای ارزشمندی در سطح کشور و منطقه از جمله امنیت مثال زدنی کشور به لطف مجاهدت‌های فرزندان این مرز و بوم و مسیر روشنِ ترسیم‌شده توسط امام و رهبری رقم بخورد؛ لذا خطاب به منتخبین انتخابات و جریان‌های سیاسی حامی ایشان بیان می‌داریم که در قدرشناسی از این مردم نجیب می‌بایست فرصت حضور و نقش‌آفرینی در نظام اسلامی را مغتنم شمرده و از فرصت‌سوزی، اهمال‌ورزی، عافیت‌طلبی و سیاسی‌بازی برحذر باشند. همچنین در همه کنش‌هایی که قبل، حین و بعد از انتخابات خواهند داشت، به شکرانه نعمت انقلاب اسلامی و دِیْنی که مردم عزیز کشور و شهدای این مرز و بوم بر دوش سکانداران، نخبگان سیاسی و مسئولین کشور گذاشته‌اند، خدماتی خالصانه، خداپسندانه و شفاف نسبت به موکلین خود ایفا نمایند.

امید قطعی داریم که مردم عزیزمان با هوشمندی و انتخابی از سر روشن‌بینی، نسبت به پیگیری مجدانه مطالبه تاریخی خود در اقامه کلمه حق و عدالت کوتاه نخواهند آمد و مسیر رشد و بالندگی انقلابِ خود را با جدیت پیش خواهند برد، ان‌شاءالله.

«و من الله التوفیق»
جمعی از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    یه بیست واحد درس حقوق اضافه کنید به دروس کارشناسی ، مدرک رسمی و قانونی هم ضمیمه مدرک مهندسی یا کارشناسی بکنید ، بیشتر بود چه بهتر سی چهل واحد ، دانشجو ها که اکثر پنج شیش ساله تموم میکنن ، این دروس رو هم میتونن کنارش پاس کنن ، واقعا لازم هم هست دروس حقوق برای رشته های فنی مهندسی و همچنین پزشکی و برای علوم پایه هم جالب میشه ، اسمشو گذاشتن بازار کار ، نمیگن این جامعه ست تمدنه ، نیاز به شناخت و گواهی رانندگی داره این جامعه بشری
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    چون تو گفتی چشششششش
  • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اساتید غربال شده ؟!!!
  • ایرانیان IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اساتید اصلی دانشگاه که اخراج شده‌اند اینها فیک هستند 👎
  • DE ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 55
    هر فرد یا گروهی که با بهانه‌های مختلف سعی در تضعیف این مشارکت نماید، حقوق مردم و شورای اسلامی مردم رو تضعیف و از بین می بره.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    باوجود تعداد اندکی نماینده شجاع در مجلس فعلی وضعیت اقتصادی به فلاکت فعلی رسیده و اکثریت مات با ابرتورم ایجاد سده زیر فشاراقتصادی ومعیشتی پر حال له شدن هستند ومتاسفانه دولت و نمایندگان غعلی درقبال این جفا وظلم به ملت شریف بخصوص اقسار حقوق بگیر یکوت کردند چه رسد به کامدداهای دوره بعد که همگی ضعیفترازنکتیندگتن فعلی هستند لذا شورای نگهبان بارد صلاحیتهای فله مسبوایت مشارکت در انتخابات را ازمردم گرفت
  • م IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    53 0
    پنجاه سال سنمه هنوز نماینده ای را از نزدیک ندیدم . همیشه رای می دادم . ولی می دیدم کسی به حرف های ما گوش نمی ده و در این کشور ارزشی برای مسئولین نداریم و فقط موقع انتخابات برای تایید جهانی حکومت از طرف مردم که به خواهند به دنیا نشان بدهند مردم با انها هستند سراق ما میاند همین و بس.
  • DE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    هر وقت خدا خودش بیانیه داد باش
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    کدوم امنیت این که من یا باید میلیاردی خرج کنم دیوار بکشم دور باغم یا ۲۴ ساعت نگهبانی بدم هر لحظه ممکنه دزد مسلحه بهم حمله کنه عجب امنیتی
  • خاتم IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    انشاء قشنگي بود فكر كنم نويسنده خوبي هستي
  • IL ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    عدد 222 شمارو یاد چی میندازه ؟
  • موسوی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    2 0
    سلام بهتر نبود این نامه بلافاصله بعد تایید صلاحیتها منتشر میشد؟ امروز که همه چیز تمام شده لیستها نهایی و معرفی شده و تبلیغات آغاز گشته نصف نامه اقلا تاریخ گذشته محسوب میشه! ( اگر فرض کنیم که روی عده ای از سیاسیون مخاطب نامه این تذکرات تاثیر گذار بود)
  • احمد IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اینها همان اساتید روضة خوان هستند
  • ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    باشه
  • خ IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    تمام دارایی انتخابات یک صدا سینماست که رییس آن در برنامه های تلویزیونی یکریال برای ملت هزینه نمیکنه وار فیلمهای زمان شاه شروع کرده تا الان هر فیلمی ماهی یکبار نمایش میده فکرمیکنه چهل سال پیش تماشاگر داشته الان هم طرفدار داره وبکلی منظورش اینه بخوای نخواهی همینه ودرجاهایی جبلی عملا وازگفتارشان معلومه شما خیلی دلتان بخواهد .در این این شرایط دولت داره صدقه میده تا شاید مردم را راضی کنه ...اما یک چیز قابل انکارنیست آنهم در هر خانه ای دو لیسانسه آنهم بیکار هست که اطلاعات علمی و عمومی بالایی دارند که نمیشه گولشان زد
  • امیر IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    نمایندگان مجلس را بهتر است از رشته های خاص و مربوط مثل اقتصاد و حقوق و جامعه شناس انتخاب بکنند کسانی که ادبیات یا مکانیک یا ریاضی خوانده هیچ کمکی نمی توانند بکنند یعنی نه اینکه نخواهند بلکه اگر بخواهند هم خدمت بکنند نمی توانند لطفا این امر را جدی بگیرید تا وقت مجلس با شعر خواندن نماینده ای که ادبیات خوانده و بجز شعر خواندن چیزی بلد نیست گرفته نشود 6
  • ایران IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 1
    خدا کنه مملکت ما از این انتخابات هم سربلند و رو سفید بیرون بیاد
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    حرفهای اساتید دانشگاه تاثیر گذار است ولی اکثر سیاسیون خیر
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    با افتخار رای بی رای!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    خب که چی مثلا؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    فقط احمدی نژاد ؟!!
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا بیانیه اساتید دیگه رو منتشر نمی کنید
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 0
    مسئولین می فرمایند مردم ایران رای بدهید چون شهید همت گفته هروقت راه رو گم کردی ببین دشمن چی میگه؟ و چون امروز شبکه های خارجی و دشمن میگن رای ندهید پس شما مردم رای بدهید سئوال: چرا در زمان کرونا و واکسیناسیون که شبکه های خارجی دشمن همگی باتفاق میگفتند "مردم ایران واکسن بزنید" مسئولین نگفتند "مردم واکسن نزنید" و مردم بیچاره هم واکسن زدند یا فوت شدند یا به بیماری لاعلاج رسیدند چرا الان مسئولین پاسخگو نیستند؟ الان که ما مردم بیمار شده و در حال مرگ هستیم برای چه باید رای بدهیم؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس