کد خبر 1576904
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۸
انبارلویی

ستیهندگی معادل فارسی آنتاگونیسم است. معنای دقیق آن تضاد آشتی‌ناپذیر، ستیزی است که با لجاجت، سرکشی و نافرمانی است.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

۱- سکتاریسم به معنای فرقه و گروه است و معمولا در مورد دسته‌بندی‌ها و فرقه‌گرایی‌های درون احزاب و گروه‌ها اطلاق می‌شود. سکتاریسم بیشتر در احزاب و گروه‌های چپ رواج دارد که هرازچندی دچار انشعاب می‌شوند.

آنتاگونیسم یا ستیهندگی به معاشرت‌های غیراجتماعی گفته می‌شود و به معنی دشمنی و خصومت‌ورزی ،تعارض وجدل نیز هست.

ستیهندگی معادل فارسی آنتاگونیسم است. معنای دقیق آن تضاد آشتی‌ناپذیر، ستیزی است که با لجاجت، سرکشی و نافرمانی است.

۲- یک سؤال کلیدی در تحلیل مسائل سیاسی کشور همواره در حوزه علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، ذهن پژوهشگران را به خود مشغول داشته است و آن اینکه چرا احزاب و گروه‌ها در کشور پا نمی‌گیرند؟!

پاسخ کوتاه و مختصر آن این است که برخی احزاب و گروه‌ها در۱۰۰ سال اخیر که پس از مشروطیت سروکله آن‌ها پیدا شد دچار بیماری فرقه‌گرایی و ستیهندگی هستند.

این دو بیماری از درون، آن‌ها را روبه فروپاشی می‌برد و نفوذ خارجی و سوزن‌بانی سرویس‌های امنیتی دشمن به‌ویژه آمریکا به این فروپاشی کمک می‌کند.

۳- پاسخ فنی‌تر به این سؤال به لحاظ هستی‌شناسی و فلسفی این است که احزاب و گروه‌ها در ایران نوعی کپی‌برداری از نظم اجتماعی در غرب است که ریشه در مدرنیسم و نگاه سکولار و لائیک به مسائل سیاسی و اجتماعی در جوامع بشری دارد.

احزابی که سر در آخور و آبشخور فلسفه سیاسی غرب و مدل‌های رقابت در این جوامع دارند طی ۱۰۰ سال گذشته در سپهر سیاست ورزی بزرگ‌ترین ضربه را به اقتدار سیاسی و قدرت ملی در ایران زدند.

رهاورد این احزاب در انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن نفت و نهضت امام خمینی دو کلمه بیشتر نبود:

الف- فرمان‌برداری به‌اصطلاح مدنی از اقطاب قدرت در شرق و غرب.

ب- نافرمانی مدنی در برابر پدیداری دولت‌های ملی و مذهبی و بر باد دادن دستاوردهای انقلاب و ایستادن در برابر رهبران واقعی نهضت.

۴- نیروهای انقلاب اسلامی پس از انقلاب برای گریز از بیماری فرقه‌گرایی و ستیهندگی حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تأسیس کردند . منافقین در ۷تیر ۱۳۶۰ اولین چوب را به این بار شیشه زدند و دومین چوب را در ۸ شهریور همین سال در انفجار نخست‌وزیری فرود آوردند . کادرهای اصلی حزب و مجاهدین انقلاب در اعداد ۱۷ هزار شهید ترور و ده‌ها هزار شهید جنگ تحمیلی آسیب دیدند. اما خوشبختانه کادرهای باقیمانده و تربیت‌شده‌ای که با نفس شهید بهشتی و شهید باهنر و بزرگانی چون امام خامنه‌ای تربیت‌شده بودند بار اداره کشور را در حوزه سیاسی به دوش کشیدند.

اینکه امروز با چه مختصاتی از آرایش نیروهای انقلابی روبه‌رو هستیم یک بحث مفصل را طلب می‌کند. اما اینکه در آستانه برگزاری انتخابات نسبت به «فرقه‌گرایی» و «ستیهندگی» به‌عنوان دو بیماری در سازماندهی نیروهای انقلاب هشدار دهیم و به سمت اتحاد ملی و انسجام اسلامی حرکت کنیم، یک وظیفه و تکلیف محتوم است.

۵- باید دست آمریکا را در مداخله در امور داخلی خود به‌ویژه انتخابات بخوانیم و باید یک وحدت رویه و یک وحدت ساحات در کلیه خطوط و لایه‌های «مشارکت» و «رقابت» را مدیریت کنیم. این مدیریت باید متضمن امنیت ملی، اقتدار ملی و ناظر به حل مشکلات مردم به‌ویژه در حوزه معیشت باشد. امید است صورت‌بندی رقابت و افزایش سطح مشارکت به‌گونه‌ای باشد که یک‌پایه جدید برای رقابت‌ها در سطح ملی پیدا شود. پدیداری این پایه قطعا باید بتواند جلوی فرقه‌گرایی و ستیهندگی نیروهای پای کار انقلاب را بگیرد.

نیروهای پای کار انقلاب اسلامی باید از دو سیئه فرقه‌گرایی و ستیهندگی پرهیز کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان شرقی ،کسانی که وارد میدان انتخابات شده‌اند را از بددهنی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظرات مردم پرهیز دادند. این رویکرد فضای رقابت و مشارکت را به سمت ستیهندگی می‌برد.

۶- جبهه موسوم به اصلاحات منهای آن ۱۱۰ رجال سیاسی و مذهبی، در آخرین اطلاعیه خود گفته‌اند: در تهران و شهرستان‌ها لیست نمی‌دهند.به یک معنی انتخابات را تحریم کرده‌اند.

برخی عناصر آن نیز پرچم نافرمانی مدنی را به دوش گرفته‌اند. با تأسف باید گفت آن‌ها آخر صف تحریم کنندگان خارج نشین پشت سر رضا پهلوی، احزاب تجزیه‌طلب و ضدانقلاب با رویکرد فرقه‌گرایی و ستیهندگی نشسته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • NL ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    12 3
    توهم نویسی با چاشنی واژه های انگلیسی که به پارسی برگردانده شده برای خوش رنگ و نم کردن توهمات. خود حضرت ایشان نمونه بارز همین توهم پنداری است
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      2 4
      اصلاح طلبان سرمایه نتانیاهو در ایران هستند از این حرف ها زیاد عصبانی نشید
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    14 3
    قشنگ معلومه یک کتاب تازه خوانده!!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 2
      عیبه خودت میتونی یه کتابو از روش درسش بخونی و بفهمی فک نمی کنم از این حرفزدنت معلومه
  • سپیده IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    15 4
    طرف رفته یک سری مطلب ترجمه کرده آورده میگه تحت تأثیر غرب بقیه دچار فرقه‌گرایی شده‌اند! شما خودت را دریاب. تغییر اجتناب‌ناپذیر است و جز آن تعصب است.
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      3 6
      تغییر خوبه اما سرسپردگی به بیگانه نه!
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      2 0
      اگه میتونین شما بهتر از اونشو بیارین چطوره ؟؟؟؟؟
  • مصطفی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    4 2
    زیر نویس فارسی هم بزارید نمیشه فهمید چی میگه
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 2
      بجای موبایل بازی مطالعه کن
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 1
    __ بسمه تعالی __ با تشکر از همشهری عزیزم جناب آقای انبارلوئی که همواره در جهت جهاد تبیین قدم برمی دارد ، ضمن قدر دانی از آن بزرگوار برای یاد آوری به دوستان عزیز و منصفی که باحق جوئی وبیان لطیف و مستدل در صدد نقد کلام دیگران بر می آیند عرض می کنم که رسول اکرم ( ص) می فرماید علم را بیاموزید اگر چه در چین باشد . چینی که آن روز مطلقاََ درشرک می لولید و سفر بدانجا نیز با اسب و استر کاری بسیار طاقت فرسا بود ، آری در اسلام علم و عقل افزائی تا این اندازه اهمیت داشته و مورد توچه بوده است. حال اگر عزیزی در سخنان ارزشمند این نویسنده ی مؤمن و متعهد اشکالی می بیند لطفاََ بطور مستدل و لطیف که کار دانشمندان صاحب خرد است ، بیان بفرمایند که بنده ی حقیر و دیگرانی امثال بنده قابل استفاده باشد که موجب امتنان و تقدیر خواهد بود . با عقل وبا براهین حرفت نشان بکرسی __گر عاجزی ز فهم گفتار حق بپرسی __ از عالمان ، نشانه است بر درک وبر کمالت __ این کارمی نماید دوست عزیز جمالت __ یورش به نیکمردان دردت دوا کند کی __ پس با تلاش جدی راه کمال کن طی __ با عرض ادب و احترام بر خوانندگان گرامی
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    3 0
    عاشق اینم که مشتی بیسواد تا کلمه جدیدی رو یاد میگیرند یا اگر قبلا در درسهای دانشگاهیشان که انهم با سهمیه بوده وجود داشته و ایشان هم هیچوقت انرا نخوانده اند و با سفارش نمره بییت هم گرفته اند ولی حالا یکی اومده شیرفهمشون کرده حالا میان یک آروغی هم میزنند عاشق حرکت انگشتها و مچ دستشون توی عکسها هستم.بابا روشعنفکرا. کاش اونایی که سفارش نمره های شما رو میکردن و با سفارش غیبتهای بیشمارتون رو به اسلتیدی که سما هرگز اونا رو ندید ولی ازشون بیست گرفتید سفارش ما رو هم بکنن.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 4
    سوگمندانه باید گفت نرود میخ آهنین در سنگ ...
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    4 4
    چرادراین شرایط حساس ناامنی،جنگ وانواع کمبودها ومشکلات...بایداینقدرالتماس واجبارکنیم برای مشارکت احزاب مخالف معلوم الحال و...!؟
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 3
    __ بسمه تعالی __ زان یار دلنوازم شکریست با شکایت __ عاقل چنین کندکار با فکر وبا درایت __ افسوس که بیخرد را جز جهل نیست رایت__ گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت __ کارت که نیک باشد افتند خلق بپایت __ همواره عقل خود را در کاربند بغایت __بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم __ در فکر آن نبودم گویند که خیلی مردم __ اینگونه کار کردن درمان بود به دردم __یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت __ بهتر از این ندانیم با لطف وبا غنایت __ خود دستمان بگیری باشیم بزیر سایت __
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 2
    باید جبهه اصلاحات را منحل کنید تا احزاب مشارکت جو به طور مستقل با نامی حدید وارد انتخابات بشند و سازمان رای شون را هم حفط کنند وگرنه فصای کار به ادر منصوری دادن معنا ندارد
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    یبوست فکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس