بایدن در تماس با زلنسکی: کنگره مسوول مستقیم سقوط «آودیوکا» است

رییس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی، مسوولیت مستقیم سقوط شهر «آودیوکا» را به انفعال کنگره آمریکا در تصویب بسته کمکی برای کی‌یف، نسبت داد.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی، اعلام کرد که انفعال کنگره آمریکا در تصویب بسته کمک حدود ۶۰ میلیارد دلاری برای کی‌یف، دلیل اصلی سقوط شهر آودیوکا در دونباس بوده و مسئولیت آن به طور مستقیم برعهده کنگره است.

در بیانیه کاخ سفید درباره این تماس تلفنی آمده است: پس از آنکه سربازان اوکراینی مجبور شدند که به‌دلیل کمبود تجهیزات ناشی از انفعال کنگره، مهمات را جیره‌بندی کنند، ارتش اوکراین مجبور به عقب‌نشینی از آودیوکا و نخستین دستاورد چشمگیر روسیه در چندین ماه اخیر محقق شد. (رییس جمهور) بایدن بر لزوم تصویب فوری لایحه بودجه امنیت ملی به منظور تجدید آماد نیروهای اوکراینی تاکید کرده بود.

این تماس پایان هفته‌ای بود که در جریان آن آمریکا مذبوحانه در تلاش بود تا بار دیگر رهبری خود بر عرصه جهان را تثبیت کند. مجلس نمایندگان آمریکا در حالی تصویب بسته کمک نظامی برای اوکراین را به تعویق انداخته است که آخرین سنگر شهر راهبردی آودیوکا نیز سقوط کرد و روسیه کنترل آن را به دست گرفت. همچنین در این بحبوحه خبر مرگ آلکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و رهبر اپوزیسیون این کشور نیز منتشر شد.

بایدن اواخر روز شنبه گفته بود که از سقوط دیگر شهرهای اوکراین مطمئن نیست و اضافه کرد: اینکه آمریکا برای مردم اوکراین که این چنین دلیرانه و قهرمانانه جنگیده‌اند، کمک بیشتری فراهم نکند، غیراخلاقی است!

سنای آمریکا اوایل هفته جاری لایحه فراحزبی کمک خارجی به ارزش ۹۵.۳ میلیارد دلار شامل کمک بیش از ۶۰ میلیارد دلاری را برای اوکراین تصویب کرد. با این حال، مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، گفته است که اجازه ورود این لایحه به صحن مجلس را نخواهد داد. علاوه بر این، این مجلس هم‌اکنون در تعطیلات دوهفته‌ای به سر می‌برد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس