ترکیه

یک روزنامه یونانی روز یکشنبه گزارش کرد که وزارت خارجه آمریکا بندهای امنیتی را برای تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه لحاظ کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا شرایطی را برای تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه اعلام کرده است.

روزنامه «کاثیمرینی» روز یکشنبه نوشت، بندهای موجود در نامه وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره، شبکه ایمن سازی برای منافع یونان ایجاد می‌کند.

در این نامه تعلیق یا لغو تمام یا بخشی از تحویل اقلام دفاعی ارائه شده به یک متحد ناتو در صورتی که این اقلام برای مقاصد نظامی غیرمشروع استفاده شود، پیش بینی شده است.

بر اساس پیش نویس نهایی وزارت خارجه آمریکا به درخواست کنگره در چارچوب مذاکرات در نشست ناتو در «ویلنیوس»، استفاده از تجهیزات دفاعی آمریکا برای اهداف نظامی غیرمشروع می‌تواند به تعلیق یا لغو تمام یا بخشی از آن منجر شود.

تحلیلگران بر این باورند که این نامه همراه با یادداشت امنیتی که هفته گذشته توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد، منافع یونان را امنیت می‌بخشد.

«کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان اخیرا دریافت نامه از «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تایید فروش این جنگنده نسل پنجم به آتن خبر داد.

نیروی هوایی یونان جنگنده پیشرفته «رافال» ساخت فرانسه را نیز در اختیار دارد و در حال ارتقاء ۸۴ فروند جنگنده اف-۱۶ است، اما این طرح با مشکل مواجه شده است، زیرا مشکلات سازگاری بین سامانه‌های الکترونیکی هواپیما و رادارها وجود دارد.

«مسعود حکی کاشین» افسر سابق نیروی هوایی ترکیه گفته است که برتری هوایی در منطقه پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان خواهد رسید.

میتسوتاکیس بر اهمیت تصویب این نامه به عنوان دلیلی بر روابط مستحکم بین یونان و ایالات متحده تاکید و یونان را به عنوان عامل تثبیت کننده در منطقه معرفی کرد.

میتسوتاکیس گفت:«ما امکان خرید تا ۴۰ فروند اف-۳۵ را داریم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    4 2
    بایدن آلزایمری سر اردوغان کلاه گذاشت... پس ببینید که اردوغان چقدر طعطیله..
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      3 1
      اردوغان زرنگتر از این حرفاست؛ اول آف ۱۶ رو گرفت؛ بعدش چه کارتی را رو خواهد کرد برای بازی جدید جهت شراکت با اف۳۵ ؛ اگرچه ترکیه مشغول ساخت معادل آف ۳۵ هستش؛ ظاهرن به همین دلیل فقط به چهل جنگنده اکتفا کرده این رقم برای دومین ارتش ناتو چیزی نیست
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    6 3
    ترکیه با این جنگنده ها قدرت اول منطقه میشه .. یک جنگنده اف 16 با صدها موشک برابره
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 0
      فیلم‌های خالیوودی زیاد نیگاه نکن!! همچین میزنن شون که خودش و خلبان مثل...... پهن شن رو زمین، حالا وایستا نیگاه کن!!
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    4 4
    شروط ذکر نشده : - مصونیت دیپلماتیک سربازان یانکی حین آموزش به پرسنل تورچیه در صورت تجاوز به زنان و دختران ، - اجازه استفاده از فضای تورچیه در صورت نیاز به حمله به ایران، - نخریدن سامانه اس400 از روسیه و........!!!!
    • گرگ خاکستری US ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      4 3
      این شروطی که نوشتی اون شاه بی غیرت پهلوی شما بجا آورده بود
    • ناشناس IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 3
      این شروطی است که آمریکایی ها در ژاپن و کره و فلیپین و آلمان و ایتالیا و...دارند ترکیه که انگشت این کشورها نیست بسیار بدتر و فجیع تر از آنهاست ،تنها کشور به ظاهر اسلامی با نرخ تولد 3درصد خارج از ازدواج
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    ترکیه باید خرید اف 16 را رها کند و بجایش یورفایتر یا سوخو 35 روسی خریداری نماید آنهم 160 فروند چون اف 16 دیگر پشتیبانی فنی ندارد و عمر خدمیت انها در حال اتمام است اینو به مقامات ترکیه برسانید دوما جنگ اوکراین نشان داد نیروی هوایی سنگین وزن دیگر ارزشی ندراد جز برای نبرد با داعش
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    ترکیه که داره جنگنده نسل پنجمی خودش کاآن رو می سازه . تا ۲۰۲۸ وارددارتش میشه . این خریدها جهت تامین نیاز موقته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس