درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ عوارض شهرداری‌ها از محل نقل و انتقال املاک و دهک‌های مستثنا از آن را ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، محمد مخبر تصویبنامه ۱۸ بهمن هیأت وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی) در خصوص اخذ عوارض از نقل و انتقال املاک و واریز آن به حساب شهرداری ها را به وزارت خانه های کشور، رفاه و اقتصاد و نیز کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ابلاغ کرد.

متن کامل ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس) به شرح زیر است:

مالکان موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب ۲ و یک درصد به عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز کنند.

تبصره- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آیین نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آنهاست، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می شود و حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

متن آیین‌نامه مصوب دولت چیست؟

بر اساس آنچه در نشست هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شده، سازمان امور مالیاتی مکلف است در هنگام دریافت مالیات نقل و انتقال املاک (موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم) از مالکان، عوارض ۲ درصدی نقل و انتقال قطعی املاک بر اساس مأخذ ارزش معاملاتی (موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم) و یک درصد از انتقال حق واگذاری املاک به مأخذ وجوه دریافتی را اخذ کرده و مستقیما به شهرداری محل منتقل کند. تعیین اینکه این عوارض به کدام از شهرداری های محل اختصاص می یابد، با وزارت کشور است.

ضمن اینکه افراد زیر از پرداخت این عوارض معافند:

اعضای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد

خانوارهای مشمول ۳ دهک اول جامعه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SE ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 1
    استثنا در پرداخت مالیت فسادزا است و لذا استباه محض است
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    1 0
    امروز برای پرداخت عوارض موتور سیکلت به دفاتر شهرداری مراجعه کردم . مبلغ 60هزار تومان عوارض سال را پرداخت کردم و گفتند 75 هزار تومان باید بابت حق دفتر خدمات بپردازم . با 137 تماس گرفتم گفتند نرخ دفاتر خدمات را شورای شهر تعیین کرده است . در شهری مثل تهران که بیش از 20 میلیون موتور سیکلت و ماشین وجود دارد این نرخ عادلانه است ؟ قبلا بانک ها عوارض را میگرفتند و ریالی مردم پرداخت نمی کردند ولی امروز شورای شهر که با رای مردم مسئولیت گرفته است به فکر مردم نیست ؟ من از این نرخ راضی نیستم و فکر نمیکنم کسی راضی باشد . شورای شهر باید به فکر مردم باشد وگرنه باید در اخرت پاسخ تک تک مردم را بدهند
  • رضا IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    بعد انتظار دارند قیمت ملک ارزان شود!!! شهرداری برای صدور پروانه ساختمانی همه جور اجحافی به مردم می کند آخرش به همین هم راضی نیست!! آخه از یک ساختمان چند بار باید از مردم اخاذی کنند؟!!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    این روش اخاذی از مردم است جهت ولخرجی وبذل وبخشش شهرداری چی ها بشکل های مختلف که از مردم به جیب میزنند افرادی که نا مجبورند برای رفع نیاز یا حل مشکل خود خانه یا آپارتمان تمام دارایی یک عمرش بوده بفروشد ۳٪ آن را به مفت خورهای شهرداری پرداخت کند کجا این کار درست است دولت بشکل های مختلف دست تو جیب مردم می کند اگر کسی درسال دویا چند تا معامله ملک انجام می‌دهد دولت حق دارد بگیرد با ضوابط نه اینکه از همه خدا نحبشد کسی این قانون‌های تصویب می کند
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    کسی که بدلیل نیاز یا جابجائی ملک خود را می فروشد باید ازاین قانون مستثنا باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس