در تمام کشورهای جهان افراد دارای عیب انکساری در چشم های شان (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) دو راه در پیش دارند؛ یا استفاده از عینک یا جراحی.

اگر به گزینه اول علاقه مند هستید خواندن این مطلب را کنار بگذارید و برای تجویز عینک به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید، ولی اگر گزینه دوم را می پسندید ادامه مطلب را بخوانید.

اصلاح عیوب انکساری با لیزر یک جراحی سرپایی است که برای اصلاح دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم بکار می رود. این روش، مناسب ترین و سریع ترین شیوه برای حذف عینک از زندگی روزانه و پشت سر گذاشتن مشکلات یا به قول بعضی از دوستان، مصائب عینک و عینک زدن است.

انواع جراحی اصلاح عیوب انکساری

تکنیک های عمل حذف عینک به دو روش عمقی و سطحی تقسیم می شوند که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

الف: روش عمقی

در روش عمقی، لایه بسیار نازکی از قرنیه (به نام فلپ) برداشته شده و سپس لیزر اکسایمر به قرنیه تابانده می‌ شود. در پایان جراحی هم فلپ به محل اولیه برگردانده شده و مانند یک پانسمان طبیعی از بافت تراش خورده محافظت می کند؛ در ادامه روش های عمقی به اختصار معرفی می شوند.

لیزیک

حتما شما هم نام لیزیک را بسیار شنیده اید؛ پس ابتدا خوب است بدانید لیزیک روشی قدیمی بوده که در حال حاضر منسوخ شده؛ در لیزیک لایه برداری یا ایجاد فلپ با استفاده از دستگاهی به نام میکروکراتوم انجام می شد. میکروکراتوم حاوی تیغی بود که حین برش قرنیه با سرعت بسیار بالایی نوسان می کرد و کار لایه برداری را انجام می داد. با پیشرفت فناوری اکنون فمتولیزیک جایگزین لیزیک شده است.

کدام عمل لیزری چشم، برای حذف عینک گزینه مناسب تری است؟

فمتولیزیک

فمتولیزیک یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش های اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. در این روش، فلپ قرنیه با کمک لیزر فمتوسکند (سریع ترین لیزر چشم پزشکی جهان) برش داده می شود.

به همین دلیل برخی افراد فمتولیزیک را لیزیک تمام لیزری یا جراحی بدون تیغ هم می نامند.

فمتولیزیک علاوه بر اینکه ویژگی های خاصی مانند سرعت بالای بهبود دید، رفع سریع درد و بازگشت به زندگی روزمره با فاصله کوتاهی پس از عمل را فراهم کرده، با توجه به انجام تمام مراحل با لیزر، دقت و سلامت بی نظیری را نیز به ارمغان آورده است.

برای اطلاع از نحوه درمان تنبلی چشم به سایت نور مراجعه نمایید.

فمتواسمایل

در تکنیک فمتواسمایل در عمق ۱۱۰ تا ۱۳۰ میکرون از سطح قرنیه دو برش ایجاد می شود؛ این دو برش تشکیل یک بافت عدسی شکل را می دهد؛ با خارج کردن این بافت از طریق یک برش بسیار کوچک، فرم قرنیه تغییر پیدا کرده و دید بیمار اصلاح می شود.

عمل فمتواسمایل چشم برای تمام بیماران نزدیک ‌بین و دارای آستیگماتیسم (در صورت تجویز چشم پزشک) بهترین انتخاب است.

در روش فمتواسمایل هم از لیزر فمتوسکند برای ایجاد برش ها استفاده می شود و برخلاف روش ‌های دیگر، برای اصلاح دید، نیازی به تاباندن لیزر اکسایمر وجود ندارد؛ به همین دلیل کمترین میزان انرژی به قرنیه وارد می شود.

وارد شدن کمترین میزان انرژی به قرنیه هم، سبب بهبود و التیام سریع ‌تر قرنیه نسبت به سایر روش های حذف عینک خواهد شد.

کدام عمل لیزری چشم، برای حذف عینک گزینه مناسب تری است؟

ب: روش سطحی

دومین روش جراحی های لیزیک چشم، روش سطحی نام دارد؛ در این شیوه لایه پوششی قرنیه (اپی تلیوم) برداشته شده و لیزر اکسایمر به سطح قرنیه تابانده می شود. در پایان عمل نیز از یک لنز تماسی نرم به عنوان پانسمان استفاده خواهد شد.

PRK

در روش PRK، لایه سطحی قرنیه (اپی تلیوم) با ابزار جراحی برداشته شده و سپس لیزر به قرنیه تابانده می شود. این روش در تمام جهان یکی از شیوه های شایع برای اصلاح عیوب انکساری است. کسانی که قرنیه نازک دارند یا افرادی که ورزش های رزمی یا ضربه ای انجام می دهند (در صورت تأیید چشم پزشک) می توانند از عمل PRK استفاده کنند.

نکته: بسیاری از افراد می پرسند: برای حذف عینک، پی آر کی بهتر است یا لازک؟

در پاسخ این عزیزان باید بگوییم در حال حاضر روش لازک منسوخ شده و PRK جایگزین آن شده است.

ترنس پی آر کی

همان طور که خواندید در روش پی آر کی، جراح طی یک مرحله، لایه سطحی قرنیه را بر می دارد و سپس توسط لیزر، اصلاح شماره چشم انجام خواهد شد؛ در عمل ترنس پی آر کی اما جراح کل فرآیند را از ابتدا تا انتها توسط لیزر انجام می دهد.

کدام عمل لیزری چشم، برای حذف عینک گزینه مناسب تری است؟

آیا جراحی های حذف عینک در بروز بیماری هایی چون آب مروارید و آب سیاه مؤثر است؟

این پرسش هم در ذهن بسیاری از افراد شکل می گیرد که آیا جراحی های حذف عینک در بروز بیماری هایی چون آب مروارید و آب سیاه چشم مؤثر است؟

به این دوستان اطمینان می دهیم جراحی های رفع عیوب انکساری نه در بروز آب مروارید و آب سیاه مؤثر هستند و نه برای درمان این بیماری ها (به علت بروز در سال های دور و دوران میانسالی) اختلالی ایجاد می کنند.

پس اگر تصمیم گرفتید با عینک تان خداحافظی کنید

بدون دغدغه با تلفن 82401080 021 تماس بگیرید

کدام روش جراحی برای حذف عینک مناسب تر است؟

تا اینجا با انواع عمل های لیزری چشم به منظور حذف عینک آشنا شدید و احتمالا خیال تان از تداخل این جراحی ها با بیماری هایی چون آب مروارید و آب سیاه راحت شده است. پس آماده باشید به سراغ پاسخ این پرسش برویم که مناسب ترین روش برای شروع زندگی بدون عینک کدام است؟

برای پاسخ این پرسش ابتدا باید بدانید به منظور یافتن بهترین روش ابتدا باید چشم فرد متقاضی عمل، توسط چشم پزشک به دقت معاینه شود؛ پس از معاینه از سطح قرنیه هم عکسبرداری خواهد شد تا میزان و نوع عیب انکساری، ضخامت و شکل قرنیه و شرایط خاص هر بیمار مشخص شود.

جمع این موارد در انتخاب بهترین روش اثرگذار است و جراح چشم پزشک با توجه به تمام عوامل یاد شده و موارد دیگری مانند بیماری های زمینه ای، شغل و فعالیت های فرد، مناسب ترین روش جراحی برای حذف عینک را مشخص می کند.

به عنوان مثال و همچنان که ذکر شد اگر فردی قرنیه نازکی دارد عمل PRK برای او مناسب تر است و باز هم تاکید می کنیم به شرط تأیید چشم پزشک؛ البته پزشک تان دلایل ترجیح یک روش را با شما در میان می گذارد.

در پایان ذکر این نکته را هم لازم می دانیم که مجموعه فوق تخصصی چشم پزشکی نور در انجام عمل های حذف عینک نه تنها درکشور که در خاورمیانه پیشرو بوده و بیشترین تعداد جراحی های حذف عینک در این مجموعه انجام شده و می شود.

همچنین در حال حاضر هر چهار تکنیک جراحی حذف عینک (پی آر کی، ترنس پی آر کی، فمتولیزیک و فمتواسمایل) در بیمارستان فوق تخصصی نور در حال انجام است.

اگر شما هم می خواهید زندگی بدون عینک را به خودتان هدیه دهید

برای تعیین زمان معاینه پیش از جراحی

با تلفن 82401080 021 تماس بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس