کد خبر 1575313
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
طوفان خورشیدی در راه زمین

دانشمندان هشدار داده‌اند که در پی یک رشته انفجار روی سطح خورشید ممکن است یک ابر طوفان خورشیدی موسوم به آدم خوار در راه زمین باشد.

به گزارش مشرق از «نیوزویک»، انتظار می‌رود این طوفان خورشیدی باعث ایجاد مشکلات و اختلالاتی در راهبری و «جی پی اس» شده و همچنین بطور بالقوه می‌تواند موجب خاموشی‌های رادیویی و قطع برق شود. در چند روز گذشته فعالیت‌های زیادی بر روی سطح خورشید وجود داشته است؛ بطوری که یک رشته از شعله‌های خورشیدی کلاس ام (M) روی داده است.

شعله‌های خورشیدی انفجارهای بزرگی از تشعشعات الکترومغناطیسی هستند و زمانی روی می دهند که انرژی از خطوط میدان مغناطیسی خورشید آزاد می شود و این ها را می توان بر اساس قدرت آنها طبقه‌بندی کرد. ضعیف‌ترین آنها شعله‌های کلاس آ (A) هستند و پس از آن شعله‌های کلاس بی، سی و ام و در نهایت شعله‌های کلاس ایکس قرار دارند.

شعله‌های خورشیدی کلاس ام و ایکس اغلب با تراوش یا برون‌دهی بزرگ پلاسمای خورشیدی همراه هستند که به آنها جرم هاله‌ای خورشیدی (CME) گفته می شود. این شعله ها در واقع ابرهایی از گازهای مغناطیسی و الکتریکی‌شده هستند که وارد فضا می شوند و سرعت آنها به 1250 مایل در ثانیه می رسد.

زمانی که جرم‌های هاله‌ای به سمت زمین حرکت می کنند می توانند ظرف مدت چند ساعت به سیاره ما برسند؛ هر چند جرم‌های هاله‌ای آهسته‌تر ممکن است چند روز طول بکشد تا به زمین برسند.

طوفان خورشیدی در راه زمین

اداره ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) پیش بینی کرده بود که حداقل سه مورد از این طوفان های خورشیدی روز سه شنبه به زمین برسند و بطور بالقوه موجب طوفانهای ژئومغناطیسی ملایم در سرتاسر زمین شوند. اما به علت اینکه این طوفان ها بطور سریع و پی در پی راهی زمین شده‌اند احتمال کمی وجود دارد که این طوفان های خورشیدی روی هم تل‌انبار شوند و چیزی را تشکیل دهند که به آن «جرم هاله‌ای خورشیدی آدم خوار» گفته‌ می‌شود.

این طوفان های خورشیدی تجمیع‌شده حتی می توانند به طوفان های ژئومغناطیسی نیرومندتر منجر شوند. با این حال به لطف میدان مغناطیسی زمین (magnetosphere) سیاره ما تا حد زیادی در برابر تاثیرات چنین طوفان هایی مصونیت دارد. انتظار می رود این طوفان ها بیشتر به شکل شفق‌های قطبی (auroras) و احتمالا قطع برق تاثیرگذار باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 1
    هیچی نمیشه اینا هم الکی می خواهند خودشان را مطرح کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس