کد خبر 157499
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲

پس از اينكه بحث جداسازي دانشجويان دختر و پسر در محيط دانشگاه ها به طور جدي تري مطرح شد، برخي از دانشگاه ها تدابيري را در اين زمينه اتخاذ، و حتي در بعضي از رشته هاي تحصيلي خود اين مسئله را لحاظ كردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، چند سالي است که مسئله تفكيك جنسيتي دانشگاه ها در فضاي علمي كشور مطرح شده و همزمان با بازگشايي دانشگاه ها پر رنگ تر و به بحثي داغ تبديل گشته است.
 
دانشگاه تك جنسيتي توهين به دانشجو نيست

ماجراي طرح تفكيك جنسيتي از آنجايي شروع شد كه کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بهمن ماه 89 در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع مدیران و کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی مشروح در پاسخ به كساني كه اين طرح را توهين به دانشجو مي دانند، ضمن دفاع از اين طرح گفت: آیا حق انتخاب دادن به دانشجو توهین است؟ اگر دانشجوی دختری می خواست در یک درس عمومی در گروهی ثبت نام کند که فقط خانم ها هستند اشکال دارد و توهين است؟

همزمان با طرح چنين مباحثي جمعي از فعالان دانشجويي نيز در قالب طومارهايي استقبال خود را از اين طرح نشان دادند.
 
پس از اينكه بحث جداسازي دانشجويان دختر و پسر در محيط دانشگاه ها به طور جدي تري مطرح شد، برخي از دانشگاه ها تدابيري را در اين زمينه اتخاذ، و حتي در بعضي از رشته هاي تحصيلي خود اين مسئله را لحاظ كردند.

اين مسئله نيز مانند ساير مسائل ديگر موافقان و مخالفاني داشت؛ موافقان آن را خواست خانواده‌ها، مجلس شورای اسلامی، روحانیون و مراجع تقلید مي دانستند و برخي از مخالفان نيز آن را طرحي عجولانه عنوان كردند كه نيازمند آماده بودن بستر فرهنگي و علمي است.

اين در حالي است كه وزیر علوم در اين اثنا اعلام می کند، بجز جداسازی دانشجویان در دانشگاه ها، ساخت دانشگاه تك جنسيتي از ديگر سیاست های این وزارتخانه است.
 
دانشگاه‌هاي تك جنسيتي موفق كشور
 
البته دانشگاه هاي تك جنسيتي در ايران سابقه داشته است و مي توان به حضور دانشگاه تك جنسيتي امام صادق (ع ) و الزهرا (س) به عنوان دو دانشگاه مهم و معتبر كشور در بين دانشگاه هاي كشور اشاره كرد.
 
دانشگاه الزهرا (س) دانشگاه ويژه زنان واقع در دهكده ونك تهران، در سال 1343 با 90 دانشجو با نام مدرسه عالي دختران فعاليت خود را آغاز كرد.

در سال تحصيلي 55 - 1354 مدرسه عالي دختران تبديل به دانشگاه شد و از سال 1356در قالب مجموعه اي از چهار دانشكده علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، علوم مديريت و اقتصاد درآمد.
 
این دانشگاه پس از پيروزي انقلاب اسلامي با نام الزهرا «س» فعاليت خود را ادامه داد و از همان سال فضاي فيزيكي و علمي اين دانشگاه توسعه يافت و امروز با وسعتي معادل 9 هكتار، افزون بر فضاي فيزيكي دانشكده ها، داراي آمفي تئاترها، استخرها، رستوران ها، غذاخوري هاي آماده، سالن ورزش، بانك، پست و مهد كودك نيز مي باشد و در آينده نزديك مجموعه عظيم فرهنگي دانشگاه در آن احداث خواهد شد.
 
امسال ظرفيت پذيرش دانشجو در اين دانشگاه حدود 2700 نفر در مقطع كارشناسي و تحصيلات تكميلي اعلام شده است و در مجموع حدود ۱۰ هزار دانشجو با ۳۱۱ عضو هیئت در هشت دانشکده و ۱۲۰ رشته گرایش اين دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
 
در اين ميان هستند دانشجوياني از اين دانشگاه كه تك جنسيتي بودن اين دانشگاه را نقطه اي مثبت و يا پديده اي منفي مي دانند و در عين حال با رشد و توسعه دانشگاه هاي تك جنسيتي موافق يا مخالفند.
 
دانشگاه‌هاي تك جنسيتي؛ مدرسه پيشرفته
 
يكي از اين دانشجويان كه با  اين طرح مخالف است، در اين زمينه مي گويد: بسط مراکز آموزشی تك‌ جنسیتی در یکی دو سال اخیر به ایجاد نگرانی‌هایی در بين برخی از محصلان منجر شده است؛ زيرا به گمان این افراد، این فرآیند سبب افت كیفیت علمی دانشگاه‌ها مي شود.
 
وي به برخي از دلايل اين نگراني اشاره مي كند و مي گويد: اين مسئله به  نبود رابطه منطقی بین دانشجویان، شبیه ‌مدرسه شدن فضای كلاس‌ها و ضعف تربیت اجتماعی دانشجویان در فضای واقعی جامعه و كاهش همكاری گروهی دختران و پسران دانشجو مي انجامد.
 
در بازار كار تفكيك جنسيتي وجود ندارد

اين دانشجو در عين حال كه به كيفيت علمي قابل قبول دانشگاه الزهرا اعتراف مي كند ،از اينكه در يك دانشگاه تك جنسيتي تحصيل مي كند چندان رضايت ندارد و مي گويد: اگر یكی از فواید دانشگاه را ایجاد زمینه برای ورود فرد متخصص به محيط كار در نظر بگیریم، در كنار افزايش كيفيت علمي و مهارت‌آموزی ها، دانشگاه‌ها باید از نظر روانی نیز فرد را برای ورود به بازار كار مهیا كنند، به همين دليل در بازار كار‌، تفکیک جنسیتی بی‌معناست، پس در دانشگاه نیز این جدایی معنی ندارد.
 
يكي ديگر از دانشجويان اين دانشگاه كه مقطع كارشناسي خود را در اين دانشگاه سپري كرده و در حال حاضر مشغول گذراندن دوره دكتري خود در يكي از دانشگاه هاي مختلط كشور است، در اين باره به خبرنگار ما گفت: با افزايش سن بلوغ اجتماعي جوانان بايد بپذيريم كه جوانان حاضر در دوره كارشناسي هنوز رفتارهايي مشابه دوره دبيرستان از خود بروز مي‌دهند و گاه اين رفتارها لازمه سن دانشجويان است كه اجتناب‌ناپذير بودن آن مي تواند صدمات بسياري به لحاظ ديني، اخلاقي و عرفي به دنبال داشته باشد.
 
دانشجويان كارشناسي رفتارهاي دبيرستاني از خود نشان مي‌دهند
 
وي ادامه مي دهد: به عنوان نمونه شرارت‌هاي پسران و دختران در دانشگاه و بخصوص در دوره كارشناسي ممكن است با بسياري از معيارهاي ديني تعارض نداشته باشد، اما موجب جلب نظر جنس مخالف در دانشگاه‌ها مي‌شود كه البته اگر اين جلب توجه منجر به ازدواج گردد نتيجه خوبي است، اما متاسفانه نتايج نشان مي‌دهد رفتارهاي پرخطر در ميان جوانان جاي ازدواج را در دانشگاه‌ها مي‌گيرد.
 
اين دانشجو كه هر دو فضاي دانشگاه هاي تك جنسيتي و مختلط را تجربه كرده است، با اشاره به نياز سني افراد به بروز برخي رفتارها افزود: لازم است تا جوانان در سن و سال پايين به راحتي بتوانند با دوستان خود ارتباط برقرار كنند و برخي رفتارهاي شيطنت‌آميز را بروز دهند؛ البته بايد توجه داشت كه نبود فضايي مناسب براي بروز رفتارهاي متناسب با سن در بلندمدت مي‌تواند آسيب به دنبال داشته باشد.
 
دانشگاه مختلط پس از شكل‌گيري ثبات شخصيت مناسب‌تر است
 
وي ضمن استقبال از  ايجاد زمينه تشكيل دانشگاه‌هاي تك جنسيتي از سوي وزارت علوم گفت: مي‌توان اميدوار بود با ايجاد فضايي تك جنسيتي در محيط دانشگاه‌ها زمينه لازم براي شكل گرفتن رفتارهاي مناسب جوانان ايجاد شود تا پس از شكل‌گيري ثبات شخصيت در دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي، معضلات اخلاقي محيط‌هاي مختلط به شكل چشمگيري كاهش يابد.
 
دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي در كشورهاي مختلف وجود دارند
 
انسيه خزعلي، رئيس دانشگاه الزهرا كه سال هاست در اين دانشگاه تدريس مي كند، در اين باره به خبرنگار ما گفت: تاسيس دانشگاه‌هاي تك جنسيتي در سطح دنيا رو به گسترش است و در حال حاضر بسياري از كشورهاي منطقه داراي چنين دانشگاه‌هايي هستند.
 
وي با بيان اينكه در برخی كشورها مانند ژاپن، كره و فيليپين این دانشگاه ها وجود داشته و همچنان رو به افزایش است، افزود: در برخی كشورهاي اروپايي مانند آمریکا، فرانسه و ايتاليا نيز چنين دانشگاه‌هايي وجود دارد.
 
خزعلي در همين زمينه افزود: در اكثر اين دانشگاه‌ها، تخصص خاص و رشته‌هاي محدود وجود دارد و اين در حالي است كه دانشگاه الزهرا به عنوان يك دانشگاه جامع مطرح است و تخصص‌هاي مختلف و رشته‌هاي متنوعي چون علوم انساني، علوم پايه، فني، مهندسي، تربيت بدني و هنر در اين دانشگاه تدريس مي‌شود.
 
پذيرش دانشجو در دانشگاه الزهرا روند صعودي داشته است
 
وي با بيان اينكه در چند سال اخير رشد و پذيرش دانشجويان در اين دانشگاه روند صعودي داشته است، گفت: البته اين رشد فقط محدود به پذيرش دانشجوی کارشناسی نيست و در مقطع تحصيلات تكميلي و جذب استادان و گسترش رشته ها نيز این امر قابل توجه است؛ به طوري كه امسال پذیرش در مقاطع تحصيلات تكميلي تقريباً با دوره كارشناسي در اين دانشگاه برابري مي‌كند و اين نشان‌دهنده توسعه چشمگیر اين بخش است؛ در مجموع ورودی های امسال نسبت به سال گذشته افزایش 20 تا 25 درصدی را شاهد بوده است، همچنين تلاش شده رشته‌هاي بيشتري ایجاد شود كه نسبت به اخذ مجوز از وزارت علوم اقداماتي صورت گرفته است.
 
خزعلي با تاكيد بر اين نكته كه بيش از نيمي از دانشجويان دانشگاه الزهرا در مقطع ارشد و دكترا پذيرفته مي‌شوند، گفت: موفقیت هايي همچون رتبه هایی‌ كه به دانشگاه الزهرا داده مي‌شود و قرار گرفتن آن پس از دانشگاه‌هاي بزرگي مانند اميركبير، شريف و تهران، نشان دهنده تلاش استادان و دانشجويان است كه توانسته‌اند سطح علمي خود را به جايي برسانند كه این میزان قبولی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی کسب كنند.
 
بيش از نيمي از دانشجويان الزهرا به تحصيلات تكميلي ادامه مي‌دهند
 
رئيس دانشگاه الزهرا (س) به فضا و محيط دانشگاه تك جنسيتي دانشگاه الزهرا اشاره كرد و آن را به عنوان يك دليل در ادامه تحصيل بيشتر دانشجويان اين دانشگاه بي‌تاثير ندانست و  گفت: جو آرام و علمی كه در دانشگاه الزهرا حاكم است، مشوق خوبی برای تلاش آموزشی افزون بوده و زمينه تحصيل مناسب‌تر و بی دغدغه دانشجويان را فراهم مي كند.
 
خزعلي به تقاضاي مردم در ايجاد دانشگاه‌هاي تك جنسيتي اشاره كرد و گفت: حمايت از تاسيس دانشگاه‌هاي تك جنسيتي كه بنا بر تقاضاهاي خود مردم است بايد صورت بگيرد؛ زيرا ايجاد دانشگاهي كه ساختار آن براساس فضاي تك جنسيتي است راحت‌تر از ايجاد تغييرات اساسي در دانشگاه‌هايي مي باشد كه قبلاً به اين صورت نبوده است.
 
دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي؛ خواست مردم
 
وي به در پاسخ به برخي از انتقادات در خصوص ايجاد دانشگاه‌هاي تك جنسيتي و در معرض ارتباط قرار نگرفتن دختران و پسران گفت: اگر منظور ما از ارتباط، ارتباط انساني باشد، فرقي نمي‌كند؛ چرا كه ارتباط خانم و آقا در محيط كاري و غيره نيز انجام شود.
 
خزعلي با بيان اينكه فرزندان ما در هر دوره مدرسه، دبيرستان، دانشگاه‌ و محل كار ارتباط‌هاي مختلفي را تجربه مي‌كنند، گفت: به طور قطع ارتباطات انسان‌ها در محيط‌هاي مختلف متفاوت خواهد بود؛ به طوري كه در محيط كار با توجه به قلمرو كاري خود و در محیط آموزشی و مشابه آن به اقتضای خود، ارتباط انجام مي‌شود.
 
 دانشجويان الزهرا بالاترين و پايدارترين ازدواج‌ها را دارند
 
رئيس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: اگر منظور ما از ارتباط، ارتباط جنسي و از نوع مرتبط با فيزيك دخترها و پسرهاست كه آن را در سن هیجانات جنسی و پس از تفکیک 12ساله دوره آموزش و پرورش به یکباره و با ورود به محیط جدید ایجاد كنيم، قطعاً اين ارتباط، ارتباط موفقي نيست و پیامدهای خوشایندی در بر نخواهد داشت.
 
خزعلي به آمارهاي اخير در خصوص مسئله ازدواج در بين دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: آمارهاي اخير نشان مي‌دهد دانشگاهي‌ مانند دانشگاه الزهرا (س) كه دانشگاهي تك جنسيتي است، بالاترين آمار ازدواج و موفق‌ترين و پايدارترين ازدواج‌ها را دارد، در حالي كه این نسبت در محیط هایی که دارای ارتباطات باز و شايد بدون ضابطه است، بسیار پایین تر مي باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس