کد خبر 157496
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بازار تهران نیاز به ایمنی بیشتری دارد گفت: آتش‌نشانی برای تمامی ساختمان‌ها گواهی ایمنی صادر می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، رضا خوشزاد در نشست خبری که به مناسبت هفت مهر روز آتش‌نشان برگزار شد اظهار داشت: از روز پنج‌شنبه 6 مهر به مدت یک هفته برنامه‌های متنوعی درباره روز آتش‌نشان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هرساله به مناسبت روز آتش‌نشان با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق می‌شود.

خوشزاد با اشاره به اینکه معاونت خدمات شهری تهران از سخنرانان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته است، بیان داشت: در این روز بسته‌های فرهنگی توسط آتش‌نشانان توزیع می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بیان داشت: با اقداماتی که در سال 91 انجام شد سری سوم سریال 26 قسمتی عملیات 125 از 7 مهر پخش می‌شود.

وی افزود: در مجموع 375 مدرسه، مسجد و مجتمع مسکونی در هفته آتش‌نشانی ایمن و مجهز به سیستم خاموش‌کننده می‌شود.

خوشزاد به دیگر برنامه‌های هفته آتش‌نشانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در روز یکشنبه 9 مهر آموزش و ایمنی در سراهای محلات مناطق 22 گانه شهرداری تهران به عنوان خانه‌های ایمنی افتتاح می‌شود و این اقدام به منظور نهادینه‌کردن بحث ایمنی در سرای محلات است.

وی بیان داشت: در روز دوشنبه 10 مهر‌ماه 5 ایستگاه آتش‌نشانی به 95 ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران اضافه می‌شود و تعداد آنها به 100 ایستگاه آتش‌نشانی می‌رسد.

خوشزاد ادامه داد: مجموعه‌های ورزشی آتش‌نشانان نیز به چهار مجموعه ورزشی با تمام امکانات می‌رسد.

وی به راه‌اندازی ناوگان موتور‌سیکلت‌سواران آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: 140 دستگاه موتورسیکلت 250 و 750 سی‌سی به این ناوگان اضافه می‌شود و هدف از این اقدام افزایش توان عملیاتی در حوادث است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به افزایش بافت جمعیتی تهران و به تبع آن حوادث، بیان داشت: ناوگان موتوری می‌تواند اقدامات موثری در راستای کاهش زمان امداد‌رسانی علاوه بر ترافیکی که در سطح شهر تهران است داشته باشد.

خوشزاد افزود: این ناوگان مجهز به خاموش‌کننده است و می‌تواند زمان رسیدن به محل حادثه را کاهش دهد.

آتش سوزی سطل‌های زباله 50 درصد از حریق‌ها را به خود اختصاص داده است

وی بیان داشت: آتش‌سوزی سطل‌های زباله 50 درصد از حریق‌های شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد و ناوگان موتور سیکلت می‌تواند برای حوادث کوچک مرقوم به صرفه باشد و دیگر از خودروهای سنگین آتش‌نشانی برای حوادث کوچک استفاده نمی‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بیان داشت: در روز سه‌شنبه هفته اینده با حضور در شورای اسلامی شهر تهران گزارشی درباره عملکرد سازمان آتش‌نشانی ارائه می‌دهد.

وی بیان داشت: کلانشهر تهران علی‌رغم تمام مشکلات ترافیکی که دارد ولی آتش‌نشانان در کمتر زمان ممکن در صحنه حادثه حضور پیدا می‌کنند.

خوشزاد با اشاره به اینکه حدود 8 هزار نفر برای آتش‌نشانی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد حدود 300 نفر برای استخدام در آتش‌نشانی جذب شدند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هنگام شارژ کپسول‌های خاموش‌کننده با مشکلات متفاوتی روبرو می‌شویم برای حل این مشکل‌ها چه اقدامی در نظر گرفته‌اید، گفت: خاموش‌کننده‌ها به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود و در طول هفته آتش‌نشانی حدود 10 هزار خاموش‌کننده به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی مسئولیتی در قبال شارژ خاموش‌کننده‌ها ندارد ولی در بعضی از ایستگاه‌ها نسبت به شارژ این کپسول‌ها اقدام می‌شود.

خوشزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مسئول اصلی گودبرداری‌های غیراصولی و ریزش ساختمان‌ها در شهر تهران با توجه به اقدامات کارشناسی که از سوی سازمان آتش‌نشانی صورت می‌گیرد کدام دستگاه است گفت: در گودبرداری و ریزش آوار نمی‌توان یک سازمان را متهم کرد بلکه مجموعه‌ایی از سازمان‌ها باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی بیان داشت: آتش‌نشانی وظیفه‌ایی ندارد که از گودبرداری‌های مختلف بازدید کند ولی این اقدام را انجام می‌دهد تا شاهد کاهش حوادث در سطح شهر باشیم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی درباره آمادگی سازمان آتش‌نشانی درباره زلزله احتمالی در شهر تهران اظهار داشت: بحث زلزله سالهاست که مطرح می‌شود و این موضوع موجب ایجاد تنش روانی در بین مردم می‌شود و احساس ناامنی به وجود می‌‌آورد.

خوشزاد با اشاره به اینکه اقدامات خوبی درباره مقابله با زلزله احتمالی در شهر تهران صورت گرفته است گفت: مهم این است که آن زلزله احتمالی چند ریشتر داشته باشد و مطمئناً در این گونه حوادث تمام سازمان‌های ذی‌ربط نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود گفت: 95 درصد از آتش‌نشانان کارمند رسمی هستند و حقوق و مزایای آنها در چارچوب قوانین نظام پرداخت می‌شود. بنابر این بحث سخت و زیان‌آوری مشاغل آتش‌نشانان دچار مشکل شده است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: مشاغل آتش‌نشانان رده‌های یک تا هفت و کاردان‌های رده‌های یک تا 5 تصویب شده است تا جزء مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول شود ولی مابقی آتش‌نشانان هنوز از این مزیت بهره نبرده‌اند.

وی درباره ایمنی ساختمان‌های زیر 6 طبقه، اظهار داشت: دستورالعمل مربوط به ساختمان‌های زیر 6 طبقه تا پایان مهر‌ماه اعلام می‌شود و کلیه ساختمان‌ها تحت صدور گواهی‌نامه ایمنی آتش‌نشانی قرار می‌گیرد.

وی درباره آتش‌سوزی‌های متعددی که در بازار انجام می‌شود گفت: بحث انتقال بازار و مواد شیمیایی آن عملیاتی شده و شرکت ساماندهی مشاغل نیز در بازار عملکرد خوبی داشته است.

خوشزاد با اشاره به اینکه ایمنی بازار سالیان سال است که مطرح می‌شود گفت: مشکل بازار را قطعاً نمی‌توانیم توسط یک نهاد حل کنیم باید بازاریان و دیگر دستگاه‌ها نیز کمک کنند تا بتوانیم سطح ایمنی در بازار را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به اینکه اختیارات قانونی در خصوص بازار با سازمان آتش‌نشانی نیست گفت: بازار تهران نیاز به ایمنی بیشتر دارد. در بازار راه‌پله‌ها نباید تبدیل به انبار شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهدای آتش‌نشان توسط بنیاد شهید به عنوان شهید قلمداد نمی‌شود گفت: متأسفانه بنیاد شهید شهدای آتش‌نشان را به عنوان شهید قبول نمی‌کند و در این خصوص لایحه‌ایی توسط سازمان تهیه شده و به شورای اسلامی شهر تهران می‌رود تا اقداماتی برای ارج‌نهادن به شهدای آتش‌نشان شود.

خوشزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا نصب کپسول در خودروها اجباری نمی‌شود گفت: زورمان به خودروسازان برای اجباری کردن نصب کپسول‌های خاموش‌کننده در ماشین‌ها نمی‌رسد اعتقاد داریم یک خاموش‌کننده 4 کیلویی باید در داخل خودروها نصب شود.

وی درباره حضور آتش‌نشانان در محل حادثه اظهار داشت: استاندارد حضور آتش‌نشانان در محل حادثه 5 دقیقه است که علی‌رغم تمام مشکلات ترافیکی در شهر تهران میانگین اعزام نیروها به زیر 5 دقیقه رسیده است.

خوشزاد با اشاره به اینکه حدود 100 ایستگاه آتش‌نشانی برای شهر تهران کافی نیست گفت: تا پایان سال 91، 7 ایستگاه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال 92 ایستگاه‌های آتش‌نشانی به 120 ایستگاه خواهد رسید.

در ادامه این نشست تیموری درباره نشست‌های پی در پی زمین اظهار داشت: فرونشست‌‌های زمین در شهر تهران و حوادث این چنینی بسیار کم است تهران دارای چاه‌های بسیار قدیمی است و طی زمان‌های مختلف تغییراتی که در شهر تهران بوده است و مسیر بعضی از چاه‌ها به صورت دستی پر شده است.

وی درباره نشست‌های زمین در خیابان ولیعصر اظهار داشت: وقتی پروژه‌ای با این عظمت در یک بافت فرسوده مانند خیابان ولیعصر جنوبی ایجاد می‌شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند ولی خوشبختانه نشست‌های زمین هیچ گونه خسارت‌های جانی نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس