به گزارش مشرق، داود مهدوی زادگان در مطلبی در کانال خود در ایتا نوشت:

ولی فقیه در چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره اصرار بر برگزاری به موقع انتخابات قانونی و مشارکت حداکثری مردم در آن داشته و دارند. چنانکه در انتخابات پیش رو که قرار بر انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، مردم به حضور گسترده در انتخابات دعوت شده اند.

اما دلیل حاکمیت بر چنین اصراری چه می تواند باشد؟ آیا به راستی آنچنان که جریانات مخالف و معارض و معاند می گویند حاکمیت برای تداوم مشروعیت خود به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد یا اینکه دلیل دیگری وجود دارد؟

استدلال اپوزیسیون را دور از واقع نمی دانیم. آری، جمهوری اسلامی برای تداوم مقبولیت مردمی خود به مشارکت حداکثری نیاز دارد. اما آیا چنین احساس نیازی از سوی حاکمیت خوب و مطلوب است یا خیر؟ اگر حکومتی همواره خواهان مشروعیت مردمی باشد، امر پسندیده ای است یا خیر؟

پاسخ مساله خیلی واضح است. اگر تنها دلیل حکومتی اصرارش بر مشارکت حد اکثری مردم باشد، نمی توان آن حکومت را به این خاطر سرزنش کرد؛ مگر آنکه با اساس حکومت مردمی مخالف باشیم.

چون فقط حکومت های مردمی به حضور حداکثری مردم احساس نیاز می کنند. مگر می شود حکومتی مردمی باشد ولی خواهان مشارکت حداکثری مردم نباشد. این دیکتاتورها هستند که هیچ گونه احساس نیازی به چنین مشارکتی ندارند. برای آنها صرف برگزاری تشریفاتی انتخابات کفایت می کند بلکه از حضور حداکثری مردم هراس دارند.

بنابراین، احساس نیاز جمهوری اسلامی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امر خوشایندی است و نشانه مردمی بودن آن است. نا خرسندی زمانی است که حاکمیت اصراری بر مشارکت حد اکثری نداشته باشد. مانند انتخابات دوران طاغوت که به این مساله اهتمام نمی ورزید

لکن برای این اصرار نظام اسلامی دلایل دیگری می توان ذکر کرد که به نظر می‌رسد نسبت به دلیل مشروعیت اولویت بیشتری دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    8 15
    من رای می دم
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      4 2
      یکدهم اونایی که دیروز اومده بودن تو راهپیمایی کافیه.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      7 4
      من که رای نمیدمممم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 5
    هم راستا با نظر مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی ، انتخاب نماینده مومن و مسلمان و اصلح ،تا قبل از ظهور حضرت ولی عصر عج واجب شرعی و انسانی است و باید تا میزان لازم به عنوان یک مسلمان مومن به آن اهتمام داشت . البته در زمان ظهور امام معصوم ، مومنین و مسلمین تکلیفی جز پیروی کامل در همه امور از ولی الله اعظم عج نخواهند داشت . الله اعلم
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    37 1
    دوتا از دوستان دنا پلاس معمولی نوشتند ۳۷۰ الان موقع واریز وجهه در سایت ایرانخودرو بدون اجازه تبدیل به دنا پلاس ۴۵۰ تومنی شده است علنا زور گیری و دزدی در روز حالا چرا نظام اسلامیتاکید به مشارکت دارد بخاطر اینکه بتونن پشت اسلام قائم و همچنان به اینجور دزدیها و کوفت کردن حرام ادامه دهند دلیلش این است پهلوی جرعت داشت دزدی میکرد بی بخارها و ترسو ها و خیارها با نفاق و اسم اسلام دزدی میکنند‌
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      همین که میتوانی نان بخری باید به چپها توهین کنی آفرین ...
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    چقدر خلاقانه
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    نشکل ایران کمبود دموکراسی نیست کمبود اقتدار درک اینکه مسیله اقتصاد توسعه امنیتی یکی و باید در سطح بالا مثل شورای عالی امنیت ملی برنامه ریزی بشه با توجه به اهداف انقلاب ما عصو محور مقاومت و بریکسیم جزیره ای عمل کردن مافیا و عیره من هنوز نگاهم به همون شکل توسعه اقتثادی نطامی حاکمیت نه دولت تامین مالی با سیاست توسعه اقتصادی با توجه به طرحهای پیشران و محور مقاومت و بستن بسته های سیاستی ارزی امنیتی با چین و روسیه هستم شما خودتون این کار را نمی کنید بعد اروپا بسته اش را از نگاه وزیر نفت قبلی رو میزتون نیداره چون تو برمبنای تلاش برای هزمون متطقه شدن و تصعیف امریکا و در رلستای انقلاب و اهدافش برنامه توسعه و ... برای خودت نچیدی ولت کنند می خواهی بری بقل عرب وگرنه دادن چابهار به هند با توجه به جایگاهش در ایمک نه چین لی شعوری محص ایران بود در حالی که دادنش به جین یعنی ف صت توسعه دو گانش با گوادر تا کی هند اسکلتون کنه ؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    مشرق نیوز تو مردمی هستی پس نظر مرا هم پخش کن وقتی صحبت انتخابات میشود مسئولین میگن شهید همت گفت وقتی گم شدی ببین دشمن کجا رو میکوبه چی میگه؟ دشمن میگه رای نده پس برو رای بده اما چرا مسئولین در زمان کرونا و واکسیناسیون که دشمن میگفت واکسن بزن باز هم به مردم میگفتن واکسن بزن؟ چرا مسئولین با دشمن همراهی کردند؟ 65ملیون نفر واکسن زدند و عده زیادی بعد از واکسیناسیون مریض شده اند چرا مسئولین پاسخگو نیستند بنابراین من رای نمیدهم والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس