کد خبر 1573242
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
«ارتفاع پست»؛ جزئیات تازه از حمله پهپادی به «برج ۲۲»

یک روزنامه آمریکایی درباره علت ناکامی نیروهای آمریکایی در اردن در شناسایی پهپاد نفوذی به این پایگاه، جزئیات تازه‌ای منتشر کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که نیروهای آمریکایی در تشخیص نزدیک شدن پهپاد تهاجمی که به‌تازگی پایگاه موسوم به «برج ۲۲» در اردن را هدف قرار داد و شماری کشته و زخمی برجا گذاشت، ناتوان بودند.

واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا با اشراف مستقیم بر ارزیابی داده‌های حادثه، نوشت که این پهپاد احتمالا به علت «پرواز در مسیری با ارتقاع کم» از رادار گریخته و قادر به شناسایی نبوده است.

به گفته این مقام، «برج ۲۲» که پایگاهی نظامی واقع در اردن در نزدیکی مرز سوریه و عراق است، از تسلیحات موردنیاز برای انهدام یا خنثی‌سازی تهدیدهایی همچون پهپاد برخوردار نیست.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در واکنش به این گزارش گفت که آمریکا همچنان در حال ارزیابی دقیق این حمله است. وی اضافه کرد: و البته، سنتکام و وزیر دفاع(لوید آستین) درباره هرگونه تغییر یا لزوم اعمال هرگونه تغییر در موضع و موقعیت دفاعی پایگاه برج ۲۲ یا هر پایگاه دیگر منطقه، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد. با این حال، حرف دیگری درباره این حمله خاص ندارم.

روزنامه «وال استریت‌ ژورنال» بعد از این حمله با انتشار گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده بود که «ارتش ایالات متحده نتوانست از حمله مرگبار به نیروهای خودی در اردن جلوگیری کند زیرا این پهپاد انتحاری، درست هم‌زمان با بازگشت یک پهپاد آمریکایی به منطقه، به پایگاه مذکور نزدیک شد. هنگام بازگشت پهپاد آمریکایی در مورد اینکه هواپیمای بدون سرنشین دیگر، خودی بود یا نه، سردرگمی در پایگاه وجود داشت و لذا این موضوع موجب سردرگمی مسؤولان این پایگاه در شناسایی پهپاد مهاجم شد.»

با این حال روایت واشنگتن‌پست متفاوت بوده و ابعاد تازه‌ای از این حادثه را برملا کرده است.

در پی حمله یک پهپاد انتحاری به پایگاه «برج ۲۲»، دست کم ۳ نظامی آمریکایی کشته و ۳۴ تن دیگر زخمی شدند. مقاومت اسلامی عراق مسوولیت این حمله را برعهده گرفت. واشنگتن و لندن به همراه سایر کشورهای متحد آمریکا، پس از این حمله، حملات تلافی‌جویانه‌ای را در عراق و سوریه تدارک دیدند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در ادعایی بی‌اساس و بدون ارائه هیچ مدرک و دلیلی، مدعی شد این حمله که از آغاز جنگ غزه، نخستین حمله مرگبار علیه نیروهای آمریکایی محسوب می‌شود، توسط گروه‌های تحت حمایت ایران صورت گرفته است!

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد ادعای بایدن تاکید کرد: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که «تهران از ابتدای بحران جاری غزه، مکرراً نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه آمریکا از نسل‌کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملی عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایی و بمباران‌ها و انجام حملات علیه گروه‌ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده این چرخه بی‌ثباتی می‌دانست.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 0
    مگر اسرائیل اصرار به توسعه جنگ و کشیدن آمریکا به جنگ ندارد؟ مگر امریکا غافل‌گیر نشده است؟ غافلگیری یک بعدش این است که از سمت کسی باشد که توقعش را نداری. پس چرا نباید این کار اسرائیل باشد؟
  • US ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    در ماه ژوئن ۲۰۲۳ رسانه‌ها در اسرائیل گزارش دادند که یک واحد اطلاعاتی در ارتش این کشور تشکیل شده که به طور مشخص بر جنگ احتمالی علیه ایران و سپاه پاسداران متمرکز است. اولین بار سایت خبری وای‌نت (سایت انگلیسی روزنامه یدیعوت آحارانوت) گزارش داد که «شاخه ۵۴» برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نیروهای نظامی ایران و شیوه‌های رزمی و تکنیک‌های آموزشی آنها تشکیل شده است. بر اساس این گزارش تنها ۳۰ نفر در این واحد فعالیت می‌کنند. یکی از فرماندهان این واحد تشکیل آن را نشانه «تغییری مهم در طرز فکر ارتش اسرائیل» در برخورد با ایران توصیف کرده و گفته است که جنگ احتمالی با ایران «شبیه جنگ با حزب‌الله یا عملیات در غزه علیه حماس یا جهاد اسلامی نخواهد بود.» این فرمانده، که نامی از او برده نشده، درباره وظایف واحد ۵۴ گفته است: «ما مسئول فراهم کردن زیربنای اطلاعاتی درباره قابلیت‌های نظامی ایران و سامانه‌های استراتژیکی آنها هستیم. ما در حال تحقیق درباره عوامل تعیین‌کننده در ایران، از بالاترین سطوح تا نیروهای عملیاتی در خطوط مقدم، هستیم.» در این واحد اطلاعاتی یک بخش هدف‌گذاری هم فعال است که اهداف بالقوه در داخل ایران را برای حملات احتمالی در آینده شناسایی می‌کند. مسئول این بخش به رسانه‌ها گفته است که فعالیت آن به طور خاص روی سپاه پاسداران در داخل ایران -و نه نیروی قدس- متمرکز است. او می‌گوید: «ما با سرعتی رضایت‌بخش هر روز اهداف بیشتری را شناسایی و شیوه حمله موثر به آنها را بررسی می‌کنیم. ما همین الان هم تعداد اهداف داخل ایران را،‌ صرف نظر از تاسیسات هسته‌ای، دو برابر کرده‌ایم… رویارویی نظامی آشکار [با ایران] داستانی کاملا متفاوت خواهد داشت.»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس