ایران و چین نمایه

جنگ غزه دارای ابعاد بین المللی مختلفی است اما آنچه قطعی است، پیشروی همه جانبه چین در تسخیر افکار عمومی منطقه خلیج فارس است.

سرویس جهان مشرق- اگرچه تا سال های قبل، به نظر می رسید که ایالات متحده تسلط شگرف و مطلقی بر دولت ها و افکار عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد اما ماجرا به گونه ای مشخص تغییر یافته است. این روزها نه تنها شاهد محدود شدن عمق تاقیرگذاری آنها بر منطقه غرب آسیا هستیم که شواهد جدید دلالت بر این دارد که افکار عمومی گرایش ویژه ای به چین پیدا کرده و برتری با پکن شده. در واقع، بایستی تایید کرد که شرقی ها توانسته اند به پیشروی های بزرگ و موثری در مواجهه خود با آمریکا دست یابند.

در این باره بیشتر بخوانید:

چینی‌ها در جنگ غزه دقیقا چه می‌کنند؟

چین مانند یک هوش مصنوعی؛ از اوکراین تا غزه!

از زمانی که تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین و غزه شروع شد، بی اعتمادی و دوری افکار عمومی در جهان عرب به امریکا، بسیار جدی تر و عمیق تر از قبل شده. این موضوع تا بدانجاست که نظرسنجی ها هم دلالت بر موفقیت چینی ها و اثرگذاری ویژه بر این منطقه و مردمش دارد. این را می توان در نظرسنجی که شورای روابط خارجی اروپا انجام داد، به وضوح دید و تجربه کرد. این نظرسنجی نشان می دهد که افکار عمومی جهان عرب به صورت واضح گرایش و تمایل به چین دارد تا آمریکا.

این نظرسنجی که در برزیل، عربستان سعودی، هند، روسیه، افریقای جنوبی، چین، ترکیه و اندونزی به عنوان کشورهای مطرح در حال توسعه انجام شد، نشان داد که افکار عمومی این کشورها نزدیکی و همراهی بیشتری با چین دارند تا کشوری مانند آمریکا. این نظرسنجی در پاییز امسال انجام شده و در اوج جنگ در فلسطین بوده و لالت بر موفقیت راهبردهای جدید چین در حوز ه بین الملل دارد.

جنگی که عرب‌ها را به چین رساند!
چین در یک راهبرد طولانی مدت در حال تسخیر افکار عمومی جهان عرب و حاشیه خلیج فارس است که ماجرای ایران و سعودی، جنگ غزه و ... در این راستا تفسیر می شود ...

اگرچه این تغییر در افکار عمومی خاورمیانه و جهان عرب، یک فرآیند و روند طولانی مدت بوده اما جنگ غزه و حمایت ایالات متحده و دولت بایدن از صهیونیست ها، سرعت بیشتری بدان داد و آن را تشدید کرد. در واقع، جنگ غزه در یک پروژه بزرگتر و چندوجهی در دولت پکن مبتنی بر اثرگذاری در افکار عمومی کشورهای در حال توسعه پیگیری می شود. چینی ها این روزها تاکید بر این دارند که جنایات صهیونیست ها در غزه و حمایت دولت بایدن از آن نشان می دهد شعارها و اصول دول غربی دروغین و ساختگی است. در شرایطی که در مواردی مانند جنگ اوکراین، شاهد مواجهه تهاجمی واشنگتن هستیم، در موردی مشابه و چه بسا ضدانسانی تر و وحشیانه تر مانند آنچه در غزه صورت گرفته، استانداردهای دوگانه و متناقضی را شاهد هستیم.

دولت پکن، در یک فرآیند طولانی مدت و چند مرحله ای، در حال بازسازی و بازیابی خود در افکار عمومی کشورهای در حال توسعه است. جنگ غزه و جنایات صهیونیست ها فرصتی کم نظیر را بدان ها داد تا بتوانند در جهان عرب و اسلام، به یک باره خیزشی جدی و بلند داشته باشند. حالا، چین را می توان رقیبی جدی برای افکار عمومی در این منطقه دانست که در حال تصاحب آن است. واشنگتن روزهای سختی را برای رقابت با پکن در پیش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    3 8
    چین توی دام امریکا میفته و تضعیف میشه البته همزمان با تضعیف امریکا و اروپا.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      11 9
      شتر در خواب بیند پنبه دانه!! آمریکا دیگه رو به پایانه، یه ارباب دیگه برای خودتون پیدا کنین!!
    • DE ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      3 0
      یعنی همه دارن تضعیف میشن؟! یعنی چی؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    جالبه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    7 5
    جالبه که آمریکا داره چین رو میندازه تو باتلاق خاور میانه و خودش رفته داره دور تا دور چین رو میگیره، شماها چقدر خواب تشریف دارین
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    3 0
    یه مشت اراجیف
  • دلیر IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    خیلی خوشحالی چه فایده داره.
  • Hamid IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 0
    امریکا پول خاورمیانه رو میخواد با فروش سلاح و امنیت داره اینکارو میکنه و چین نفت و انرژی ارزون خاورمیانه رو میخوادبا سیاست داره تامین میکنه جفتشونم دارن به مقصودشون میرسن بقیش برا سر گرمیه سران کشورهای منطقه ست
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 0
    چین ایران رو دور زده مثل روسیه که رفت طرف امارات و سعودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس