کد خبر 15726
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰

رئيس جمهور با بيان اينکه امروز نفس جست‌و‌جوگر انسان بيش از هر زمان ديگري در تکاپوي حقيقت است،گفت: بيش از‌هرزمان ديگري به وجود انسان کامل و ولايت و هدايت او نيازمنديم.

به گزارش مشرق به نقل از ايلنا،محمود احمدي‌نژاد در افتتاحيه هشتمين همايش بين‌المللي روز فلسفه که پيش از ظهر امروز در کتابخانه ملي ايران برگزار شد، اين اجلاس را اجلاسي بسيار مغتنم برشمرد و گفت: جمع عالمان و فرهيختگان که در يک هم‌انديشي و تعامل به دنبال کشف حقايق علم هستند، موجب نزول رحمت الهي مي‌شوند.
‌رئيس‌جمهور مهم‌ترين موضوع آفرينش را انسان عنوان کرد و افزود: مهم‌ترين موضوع انسان ميل به سعادت ابدي و اوج کمال انساني است و روشن است که مقدمه لازم بلکه اساس سعادت و حرکت در مسير تعالي و کمال، موضوع شناخت خالق، انسان و جهان است.
وي مطالبه شناخت خالق هستي، انسان و جهان را فطري و همگاني دانست و افزود: انسان به ميزان شناخت از خالق، انسان و جهان و همچنين باور آن بزرگ شده و کمال مي‌يابد.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه انسان از هر پديده‌اي که او را مي‌شناسد بزرگ‌تر است،خاطر‌نشان کرد: اين مسئله نياز به استدلال ندارد که ساير مخلوقات در مرتبه پائين‌تري از انسان قرار دارند و اگر کسي خدا و انسان را بشناسد به طور طبيعي بر ساير موجودات اشراف پيدا مي‌کند.
احمدي‌نژاد مهم‌ترين مسئله انسان را شناخت خود و شناخت خالق عنوان کرد و افزود: اما راه شناخت خدا کدام است و براي شناخت خدا چه بايد کرد؟ روشن است که انسان محاط است و به لحاظ عقلي محال است به محيط احاطه پيدا کند.
با بيان اينکه ذات خداوند براي انسان دست نيافتني است و خدا را فقط مي‌توان از تجلي اسماء و صفات او شناخت، ادامه داد: به عبارت ديگر آن اسماء و صفات و تجلي از خداوند متعال براي انسان قابل دريافت و شناخت که تنزل و وجهه اين جهاني پيدا کند.
رئيس‌جمهور گفت: حکمت، علم، قدرت، رافت، کرامت، عدالت، خلاقيت، غنا، حلم و هزاران اسم و صفات خداوند را که در حد مطلق خود يک حقيقت‌اند، با تنزل و تجلي در اين عالم براي انسان قابل دريافت و شناخت هستند.
وي با طرح اين پرسش که مجراي تجلي اين اسماء و صفات چيست، اظهار داشت: کدام موجود در اين عالم بالاترين ظرفيت تجلي اين اسماء را دارد. آيا جز انسان موجود ديگري قادر به دريافت و انعکاس دادن اين اسماء باشد، وجود دارد؟ پاسخ روشن است که اگر انسان خلق نمي‌شد ظرفي براي معرفي و شناخت برتر اسماء الهي وجود نداشت.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه براي شناخت برتر خداوند بايد تجلي او در انسان را شناخت، خاطر‌نشان کرد: معلوم است که انسان‌ها هر‌کدام به نسبتي و برخي از اين اسماء و صفات را منعکس مي‌کنند. اما سوال اين است که بازتاب کامل اسماء الهي در کجا است که پاسخ آن نيز روشن است که شناخت کامل از تجلي بالاتري بدست مي‌آيد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: سوال ديگر اين است که تجلي کامل در کدام انسان ممکن است. برخي مي‌گويند جمع تجليات الهي در انسان‌ها، تجلي کامل و بالاترين است، اما معلوم است که به دليل نقص انسان‌ها، جمع ناقص تجليات نمي‌تواند يک تجلي کامل و معرفي کامل باشد.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه خداوند خود طلب شناخت خودش و يا اسماء خودش را در فطرت انسان قرار داده و از او خواسته که به قله شناخت يعني شناخت کامل برسد، تاکيد کرد: از عدالت، لطف و حکمت خداوند به دور است که براي پاسخ به اين نياز فطري مجراي مناسبي قرار نداده باشد.
وي تجلي کامل را تنها از طريق انسان کامل دانست و افزود: راه شناخت کامل اسماء الهي، شناخت انسان کامل است و انسان کامل تجلي عيني اسماء الهي به طور کامل و در بالاترين وجه ممکن است.
وي تصريح کرد: خداشناسي جز از طريق شناخت انسان کامل، ناقص است.
رئيس‌جمهور شناخت انسان کامل را فقط از طريق نزديک شدن به ويژگي‌هاي او سنخيت پيدا کردن با او ممکن دانست و گفت: به ميزاني که انسان با انسان کامل سنخيت پيدا مي‌کند بر هستي اشراف پيدا مي‌کند. انسان کامل در حال حرکت تکاملي و پيوسته و هر روز و هر لحظه در يک شان و مرتبه بالاتر قرار دارد.
رئيس‌جمهور افزود: انسان همراه شده با انسان کامل همواره در حال حرکت است و هر لحظه در مرتبه بالاتر و به تبع آن با اشراف بالاتر و شناخت عميق‌تر و گسترده‌تر قرار مي‌گيرد.
وي با بيان اينکه براي شناخت خدا بايد انسان کامل را شناخت خاطرنشان کرد: شناخت و همراهي و تبعيت از انسان کامل رمز کمال و شناخت حقيقي است.
رئيس‌جمهور با طرح اين پرسش که براي شناخت انسان چه بايد کرد، اظهار داشت:معلوم است که براي شناخت انسان تنها راه، شناخت کامل انسان است و هر مقدار انسان به انسان کامل نزديک شده و با او قرابت پيدا کند شناخت او از انسان بالاتر و کامل‌تر مي‌شود.
وي ادامه داد: تنها راه شناخت کامل انسان، شناخت و همراهي با انسان کامل است و از منظر ديگر نيز روشن است که اولين مخلوق، نزديک‌ترين مخلوق به خدا و در حد بالاترين مرتبه کمال است و ديگر مخلوقات در مرتبه پائين‌تري قرار دارند.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه برترين مخلوق واسطه جريان هستي و اسماء الهي در سلسله مراتب مخلوقات است، اظهار داشت: انسان کامل از يک سو در بالاترين مرتبه کمال، تجلي و نزديک‌ترين به مبدا هستي قرار دارد و از سوي ديگر واسطه جريان هستي و کمالات به مراتب بعدي مخلوقات است،بنابراين انسان کامل آگاه به ذات انبياء است.
وي گفت: اگر جهان از وجود انسان کامل محروم شود در واقع واسطه جريان هستي قطع مي‌شود و موجودات در مراتب پائين‌تر اصلي از فيض وجود محروم و در نتيجه معدوم مي‌شوند.
احمدي‌نژاد وجود انسان کامل را لازمه جاري شدن هستي در مراتب وجود دانست اظهار داشت: انسان کامل معيار حرکت انسان درمسير سعادت، راه انسان در مسير کمال و نقطه اوج و مقصد کمال انسان است.تا انسان تحت ولايت انسان کامل قرار نگيرد طعم حقيقت و شيريني کمال و شکوفايي استعدادهاي الهي را نخواهد چشيد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه هنوز حقيقت خليفه‌الهي انسان و استعدادهاي الهي نهفته در او شکوفا نشده است، ادامه داد: انسان در مسير کمال در ابتداي راه است، هنوز طعم علم حقيقي، حکمت، قدرت، رافت ، کرامت، خلاقيت و غنا و هزاران اسمي الهي را نچشيده است و بايد اتفاقي بيافتد.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: پيامبران الهي آمده‌اند تا اين حقيقت را فرياد زده و همگان با انسان کامل آشنا کنند. امروز که نفس جستجوگر انسان بيش از هرزمان ديگري در تکاپوي دريافت حقيقت است و بي‌عدالتي‌ها، تبعيض‌ها، ظلم‌‌ها و تجاوزها عرصه را بر بشريت تنگ کرده و راه سعادت را مسدود کرده است، مکتب‌هاي گوناگون قادر به عرضه راه نجاتي نبودند و هر کدام در دوره ظهور و در دوره‌اي افول کرده‌اند. به همين دليل بيش از هر زمان ديگري به وجود انسان کامل و ولايت و هدايت او نيازمند هستيم. بايد انسان به حقيقت او برسد، او را بيابد و تمام حقيقت خود و راه درست را عرضه کند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: او بايد راه وصول به علم، حکمت و حقايق عالم را نشان دهد و عقل‌ها و استعدادهاي انساني را به کمال خود برساند. بيايد و پرده‌هاي غفلت را کنار زده و با عرضه حقايق، عطش بي‌پايان بشر را در وصول به حقيقت فرو بنشاند و عدل و قسط را در زمين اقامه کند.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: او بايد تاريکي‌ها، جهل‌ها، ظلم‌ها و انحرافات را با نور معرفت، عدل، هدايت و صراط مستقيم زائل کند و دست بشريت را گرفته و از ظلمت‌هاي هواپرستي، خرافه، ظلم و بي‌عدالتي نجات دهد و اين وعده الهي است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: با دست‌يابي بشريت به انسان کامل و با ظهور انسان کامل تمام استعداد‌هاي عالم به فعليت خواهد رسيد و اسماء و صفات الهي به طور کامل در زمين متجلي خواهد شد و در آن زمان است که بشريت طعم واقعي وصل به حقايق، عدل، عزت، پاکي و رحمت الهي را خواهد چشيد. آن روز دير نخواهد بود و بيايد در تحقق اين وعده الهي و آرزوي شيرين سهم مناسبي داشته باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس