به گزارش مشرق، کانال تلگرامی محلل نوشت:

چند نکته مهم جدید در خصوص حمله آمریکا به عراق و سوریه

۱. با گذشت زمان، تعداد شهدای حمله افزایش یافت و این سوال ایجاد شد که اگر حمله فوق نمایشی بود یا مقرهای خالی هدف قرار گرفت، پس این تعداد شهدا چیست؟ در پاسخ باید گفت که

اولاً منظور از نمایشی بودن، نحوه اعلام و اجرای آن است. اینکه آمریکا از چندین روز قبل اهداف را اعلام می‌کنند و ساعاتی قبل از حمله دو بمب‌افکن سنگین را از آمریکا پرواز داده و آن را هم اعلام می‌کنند نشانه وجود جنبه نمایشی این حمله است. این همه در حالی بود که حمله فوق با استفاده از پهپادها، موشک‌های کروز یا جنگنده‌های حاضر در منطقه نیز ممکن بود و نیاز به این همه سر و صدای قبل و بعد نداشت.

ثانیاً هر چند شهدای زیادی وجود داشت اما این شهدا به نسبت اهداف مورد حمله بسیار کم است زیرا خیلی از اهداف خالی بود ولی به هر روی همانطور که همان شب هم گفتیم، آمریکا یکسری مقرهایی که برای حفظ زمین، تغییر نکرده بود و یکسری مقرهای جدید را هم هدف قرار داد.

ثالثاً ما به هر شکلی نمی‌توانیم حمله بامداد شنبه را در دسته حملات موثر طبقه‌بندی کنیم زیرا کمترین تاثیر حداقل باید در عرصه بازدارندگی باشد که ۴ حمله به پایگاه‌های امریکایی در حین و بعد از حمله نشان از عدم موفقیت حمله در هدف دارد.

همچنین سناریوی فشار به بازار ارز ایران همانطور که احتمالا رصد کرده باشید، نیز خنثی و حتی معکوس شد .

از سوی دیگر، سناریوی حمله زمینی همزمان داعش و قطع مسیر عراق و سوریه نیز شکست خورد.

۲. باید توجه داشت که احتمال انجام حملات بیشتر از سوی آمریکا وجود دارد و باید به جنبه آزمایشی حمله اول اشاره کرد. از این رو پدافندغیرعامل مجدد در منطقه اهمیت دارد.

۳. هنگام عملیات در پستی ذکر شد که بیشتر سمت سوری، مواضع تیپ فاطمیون و زینبیون بوده که هدف قرار گرفته است که البته این بخش از آن پست ویرایش شد اما امروز نیز شهادت سیدحمزه علوی، از فرماندهان فاطمیون اعلام شد هر چند احتمالا شهدای بیشتری نیز اعلام شود.

۴. مهم است که کشته شدن نظامیان آمریکایی و سپس درگیری آمریکا با مقاومت به الگویی بدل نشود زیرا در این صورت، سناریوی کشته‌سازی از نظامیان آمریکایی در منطقه توسط رژیم صهیونیستی برای بحران‌سازی در منطقه مطرح است.

۵. همانطور که در نکته اول گفته شد، دست گذاشتن آمریکا روی بازارهای مالی ایران و تلاش برای پرهیز از ایجاد تلاطم در بازارهای آمریکا، نشانه پاشنه آشیل آمریکا در این زمینه است. بحثی که چندان به آن توجه نشده است. بنابراین در صورتی که بخواهیم فشار واقعی را بر روی آمریکا و اروپا برای فشار بر رژیم صهیونیستی وارد کنیم، چاره‌ای جز اثرگذاری اقتصادی بر آنها مخصوصا در سال انتخابات آمریکا نداریم.

۶. آمریکا و اسرائیل به طور مشترک مدت زیادی است که بر روی کریدور پشتیبانی محور مقاومت دست گذاشته‌اند که سناریوی قطع زمینی و هوایی آن در حمله اخیر نیز مجددا ثابت شد. از این رو، برقراری معادله متقابل و تهاجم به شریان‌های لجستیک آمریکا در منطقه و همچنین شریان‌های نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، احساس می‌شود.

۷. آمریکا به وضوح در حال استفاده از مزیت نسبی خود یعنی نیروی هوایی در حملات اخیر است. به طور قطع، نیروی پهپادی و موشکی نیز مزیت نسبی جبهه مقاومت به شمار می‌رود. از این رو، تلاش در جهت کاستن از اثرات مزیت نسبی دشمن مانند پدافند هوایی یکپارچه علی‌الخصوص در صورت انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

۸. حملات اخیر آمریکا در عراق، سوریه و یمن تمرکز داشته است. در این خصوص نکته‌ای بباید ذکر شود: «مدیریت گستره جغرافیایی جنگ در سرزمینی به وسعت هشت میلیون کیلومتر مربع با ظرفیت هیچ قدرتی برای آغاز و پایان دادن به جنگ، تناسب ندارد. بنابراین ظرفیت مدیریت جنگ در صحنه‌های گسترده جغرافیایی، در زمان طولانی نتیج نهایی جنگ را مشخص خواهد کرد، نه شدت و قدرت تخریب آن.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 4
    کدوم کارنشناس بیسواد این تحلیل رو نوشته ؟! بعضی از نتیجه گیری هاش متناقضه ! مخصوصاً اونجائی که میگه امریکا دست ب بازار مالی ایران گذاشته تا …. اما دو سطر بعد همینو بعنوان نقطه ضعف و پاشنه آشیل امریکا اعلام میکنه ! معلوم نیست چی زده !
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      1 0
      منظورش قسمت دومه یعنی جلوگیری از تلاطم در بازار آمریکاست. منظورش اینه که آمریکا میترسه که تحولات خاورمیانه روی بازارهاش تاثیر بذاره و این پاشنه آشیلی هست که باید روش دست گذاشت.
  • پیروزه IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 2
    چرا ایران با داشتن تنوع پدافند هوایی به گروهای مقاومت پدافند هوایی نمی دهد.
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 1
      از کجا میدونی نداده؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 2
    نگران پول آمریکا نباش درعرض یکسال بیش از صد میلیارد کمک به اوکراین شده صدهزار برابر این مهمات هم تو انبار داره
  • Hamid IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 2
    امریکا ابر قدرت نظامی اقتصادی فناوری سیاسی است باید عین چین و روسیه باهاش مماشات کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس