کد خبر 1571759
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا مطلبی با عنوان ریاست جمهوری دوباره ی ترامپ تغییر چندانی در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نخواهد کرد را که برگرفته از یادداشت استفان والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه هاروارد است منتشر کرد:

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا یک رقابت مجدد بین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق خواهد بود. اگرچه اکثر آمریکایی‌ها اگر هیچ کدام از این دو کاندیدا نمی شدند، خوشحال‌تر می‌شدند، اما این انتخابی نیست که احتمالاً در ماه نوامبر با آن روبرو خواهند شد. انتخابات در حال حاضر به‌عنوان رویدادی حائز اهمیت در نظر گرفته می‌شود که تأثیرات گسترده‌ای بر دموکراسی آمریکا و رویکرد آن به سایر نقاط جهان خواهد داشت.

در بحث اول یعنی پیامدهای احتمالی در داخل امریکا، ماجرا روشن است. ترامپ در دوره قبلی ریاست‌جمهوری خود یک کلاهبردار، آزارگر جنسی و مدیر اجرایی بی‌کفایت بود. او تعهدی به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون ندارد، و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد او و حزب جمهوری‌خواه قصد دارند از دوره دوم برای مجازات مخالفان سیاسی استفاده کنند و ایالات متحده را به سمت خودکامگی عملی سوق دهند. بنابراین، حقوق زنان بیشتر محدود می‌شود، تلاش‌ها برای متوقف کردن تغییرات آب‌وهوایی کنار گذاشته می‌شود، و آمریکایی‌های ثروتمند و شرکت‌ها آزاد خواهند بود تا با توجه کم به پیامدهای اجتماعی و سیاسی گسترده‌تر، به دنبال منافع خودخواهانه خود باشند. هر نظری در مورد بایدن یا سیاست هایش داشته باشید، او به احتمال زیاد هیچ یک از این کارها را انجام نخواهد داد. و برای من، این دلیلی کافی برای رای دادن مشتاقانه علیه ترامپ است.

اما اگر به سیاست خارجی بپردازیم، اختلافات چندان فاحش نیست. اگرچه بسیاری از افراد اکنون می ترسند که دوره دوم ترامپ تأثیرات شگرفی بر سیاست خارجی ایالات متحده داشته باشد، من گمان می کنم که تفاوت ها کمتر از آن چیزی باشد که شما فکر می کنید. ترامپ مانند دوره اول ریاست جمهوری خود، نامنظم، بداخلاق، بی حوصله و متخاصم خواهد بود به ویژه در قبال متحدان آمریکا در ناتو. اما از جهات دیگر، دور دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است با کاری که بایدن در صورت پیروزی، در ریاست جمهوری انجام می دهد، تفاوتی نداشته باشد. برای درک این موضوع، باید درک کنیم که چگونه احتمالاً با این سه مورد مهم فعلی در سیاست خارجی دست و پنجه نرم می کنند: اوکراین، چین و خاورمیانه.

اوکراین: دولت بایدن با وجود مخالفت برخی از اعضای جمهوری‌خواه و بدبینی فزاینده نسبت به توانایی کیف برای پیروزی در جنگ یا بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته‌اش، از زمان آغاز جنگ، همه جانبه در بحث اوکراین مشارکت داشته است. اوکراینی‌ها و حامیان غربی آن‌ها نگران هستند که ترامپ از حمایت ایالات متحده جلوگیری کند و اوکراین را وابسته به کمک های اروپا کند. ترامپ به خود می‌بالید که می‌تواند جنگ را «در یک روز» حل کند، اما وقتی از او پرسیده می شد که آیا می‌خواهد اوکراین پیروز شود یا نه، جواب نامشخص می داد. بر این اساس، ممکن است فکر کنید انتخاب ترامپ تغییری اساسی در سیاست ایالات متحده ایجاد می کند. اما نکته اینجاست: بایدن در صورت پیروزی، احتمالاً مسیر مشابهی را دنبال خواهد کرد، حتی اگر آن را به روش دیگری دنبال کند. اوضاع جنگ بز وفق مراد اوکراین در سال ۲۰۲۳ نچرخید، و اگرچه حامیان آن همچنان طرح‌های خوش‌بینانه‌ای برای معکوس کردن سرنوشت این کشور و آزادسازی سرزمینی که روسیه به طور غیرقانونی آن را فتح و ضمیمه کرده است، ارائه می‌کنند، امیدهای شان تقریباً به طور قطع واهی است و وزارت دفاع هم احتمالاً این را می‌داند. بایدن و تیمش قبل از انتخابات به این موضوع اعتراف نمی کنند، زیرا این امر باعث می‌شود که تا مدیریت جنگ تاکنون مورد تردید قرار گیرد. با این حال، اگر به قدرت بازگردند، احتمالاً کیف را برای اتخاذ اهداف واقعی‌تر و حرکت به سمت یک توافق تحت فشار قرار خواهند داد. من معتقدم بایدن این کار را به روشی سنجیده انجام می دهد و سعی می کند به کیف کمک کند تا بهترین توافقی را که می تواند به دست آورد. در مقابل، ترامپ احتمالاً همان مهارت دیپلماتیکی را که در روابط آماتوری خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشان داد، به نمایش خواهد گذاشت و تمایل بیشتری به پایان ماجرا دارد. با این حال، نکته مهمتر این است که هر دو دولت تلاش خواهند کرد برای پایان جنگ پس از ژانویه ۲۰۲۵ مذاکره کنند و توافق حاصل به احتمال زیاد به اهداف جنگ اعلام شده روسیه بسیار نزدیکتر از کیف خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    2 0
    ترامپ برگردد دوباره اعراب را خواهد دوشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس