محققان از دانشگاه تورنتو توضیح دادند: این نتایج نشان میدهد زمانی که افراد نام خود را در بالای فرمها امضا كرده و دقت و صحت اطلاعات وارد شده را تایید میکنند، احساس اخلاقی آنها فعال میشود و در نتیجه، تقلب برای آنها دشوار میشود.
نینا مزار، استادیار بازاریابی در دانشکده مدیریت راتمن دانشگاه تورنتو گفت: بر اساس تحقیقات قبلیمان، میدانستیم که یک کد برای محترم شماردن افراد مفید است، اما ما از نتایج این پزوهش که نشان داد چقدر مکان این کد مهم است تعجب کردیم.
برای بررسی این موضوع، نویسندگان این مطالعه بیش از 13هزار فرم بیمه نامه خودرو که شامل 20هزار اتومبیل بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند مشتریانی که فرم را در بالای صفحه امضا کرده بودند، نزدیک به 2هزار و 500 کیلومتر استفاده بیشتر از خودرو را نسبت به کسانی که فرم را در قسمت پایین امضا کرده بودند، گزارش کردند.
گفتنی است این مقدار به اختلاف حداقل 48 دلار در حق بیمه سالانه هر خودرو منجر میشود.
محققان معتقدند: امضای یک فرم در بالای صفحه خودآگاهی افراد را تحریک میکند و این امر اجتناب از مواجه شدن با رفتار نادرست خود را برای آنها دشوارتر میکند.
پژوهشگران اشاره کردند: با این حال، زمان یا مکان امضای افراد در فرم برای کسانی که راستگو هستند بیتاثیر است و تفاوتی نمیکند.
گفتنی است این پژوهش به صورت آنلاین در چاپ 18 سپتامبر مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.