کد خبر 1570249
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
‌‌

حضور پرشور نوجوانان در مراسم اعتکاف امسال، باعث شده تا تصویری دقیق و صحیحی از افزایش میزان علاقه نوجوانان به اسلام به نمایش بگذارد.  

سرویس سیاست مشرق، مراسم اعتکاف یا ایام البیض که به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب اطلاق می‌شود در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. مراسم اعتکاف امسال، ۱۴۰مسجد با ظرفیت ۵۰هزارنفر در دانشگاه‌های سراسر کشور برای معتکفان آماده شد. همچنین اعتکاف نخبگان با حضور ۳۵۰ نفر از نخبه‌های دانشگاهی در مسجد امام علی(ع) دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد. در دانشگاه‌های تهران حدود ۵ هزار معتکف داشتیم که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

این اعتکاف با استقبال گسترده نوجوانان همراه شده بود و به همین مناسبت در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «اعتکاف دهه هشتادی‌ها» بازتاب داده شد.

برابر اعلام منابع رسمی، امسال نزدیک به یک میلیون نفر در کشور معتکف شدند و این آمار نسبت به سال قبل رشد سه برابری داشته است که بیش از ۹۰ درصد آنها جوان و نوجوان بودند. یعنی حدود ۳۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته

حضور نسل زد در اعتکاف چه معنایی دارد؟ + عکس

آمار چشمگیر برخی استان‌ها:

* مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان اعلام کرد همزمان با ایام ماه رجب ۱۱۶ مسجد میزبان بیش از ۹ هزار معتکف در اقصی نقاط این استان بود. این تعداد نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافت و حدود ۸۵ درصد رشد داشته است.

* ۷۵۳ نفر از برادران و خواهران معتکف در ۱۰ مسجد شهری و روستایی شهرستان دلفان شرکت کرده اند. از این شمار ۳۹۱ دانش آموز هستند که سال جاری یک مسجد ویژه دانش آموزان تعیین شده است.

* در زنجان شمار معتکفان این استان در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی یافت که طبق آمارها چهار هزار و ۵۰۰ دانش آموز در این رخداد معنوی شرکت داشتند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بود که افزایش بیش از چهار برابری نشان می دهد.

* رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد نیز گاعلام کرد یک هزار و ۷۰۰ نفر در ۲۲ مسجد در سطح شهر و روستاهای شهرستان بروجرد معتکف شدند.

* بیش از ۱۰ هزار دانش آموز نیز در استان البرز در ایام اعتکاف با حضور در مساجد به راز و نیاز با پروردگار و انجام اعمال معنوی پرداختند.

حضور نسل زد در اعتکاف چه معنایی دارد؟ + عکس

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف اعلام کرد: آثار علاقه مندان از ۱۰۹ کشور برای شرکت در هفتمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف دریافت شده است. ستاد مرکزی اعتکاف همچنین پس از پایان اعتکاف رجبیه در سال ۱۴۰۲، بیانیه‌ای به شکرانه این حضور و استقبال صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای روز پنجشنبه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف در خرم‌آباد اظهار کرد: «یکهزار و ۶۰۲ اثر به دبیرخانه این جشنواره علمی، فرهنگی و هنری ارسال شده است. اعتکاف در کشورهای غیر مسلمان هم برگزار می شود و پس از ایران متراکم ترین اعتکاف در لندن می‌باشد.»

این حضور و استقبال پرشور در حالی صورت گرفته که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با امامان جمعه فرمایشاتی مبنی بر رشد معنویات در کشور داشته و خاطر نشان شدند: «مردم ما مردمی خوب و مومن هستند حتی آنها که برخی ظواهر شرعی را مراعات نمی‌کنند.»

بازتاب اعتکاف امسال در شبکه‌های اجتماعی نیز جالب بود. کاربران فضای مجازی حضور دهه‌هشتادی‌ها و نوجوانان را چشم‌گیر و مایه افتخار دانستند. همچنین اشاراتی به اظهارنظرهای خصمانه معاندین در شبکه‌های اجتماعی و تحلیل‌های رسانه‌های معاند داشتند. این افراد سال گذشته و حتی پیشتر مدعی شده بودند که نسل جدید(نسل زد) از تعلقات دینی و آیین عرفانی فاصله گرفته و مخالف‌اند. اما این حضور پرشور نوجوانان، باعث شده تا تصویری دقیق و صحیحی از افزایش میزان علاقه نوجوانان به آیین اسلامی به نمایش بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سیدرضا حسینی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    6 10
    استفاده از واژه «نسل زد(Z)» برای نوجوانان عزیز کشور ما- بویژه حاضران در مراسم معنوی اعتکاف- شایسته نیست. لازم است منشأ این نامگذاری در آمریکا را، مطالعه بفرمایید. بنده در صحبتها و مکتوبها، «نسل اینترنت» را جایگزین این واژه کرده ام؛ گر چه باز هم کلمه دلچسبی نیست؛ ولی از عنوان «نسل زد(Z)»، قابل قبول تر است. ممنون و متشکرم.
  • مهم نیست IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 2
    می گن یه نفر گفت توی کوجه ی بغلی آش می دن. وقتی دید همه دارن می رن خودش هم باورش شد و یه ظرف برداشت تا بره توی اون کوچه آش بگیره حالا شده حکایت شما. این قدر آمار دروغ می دین که یواش یواش خودتون هم باورتون می شه.
  • peter IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 1
    سلام از سایت وزین مشرق انتظار نداشتم از واژه نسل زد برای نسل جدید ایرانی استفاده کنه. نسل زد یک مفهومیه که با قد و قواره نسل جدید غربی همخوانی داره نه نسل جدید ایرانی. امیدوارم اصلاح بفرمایید
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 1
    الحمدلله لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 1
    خداروشکر
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 1
    اینها هنوز کودک هستند و گوش به فرمان والدین، پدر و مادر میگن برو فلان جا اونها هم میرن، همین ها رو بعد از 18 سالگی ببین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس