چرا ارتش اسراییل آمار واقعی تلفات خود را پنهان می‌کند؟

با وجود سانسور شدید ارتش رژیم صهیونیستی بر رسانه‌ها برای جلوگیری از افشای آمار واقعی تلفات این رژیم در جنگ غزه، اما انتشار برخی آمار از تلفات بالای صهیونیست‌ها در جنگ حکایت دارد.

به گزارش مشرق، اعتراف ارتش صهیونیستی به کشتهشدن ۲۴ نظامی صهیونیست در عملیات مقاومت فلسطین در المغازی واقع در جنوب نوار غزه، یکی از موارد نادر به شمار می‌رود؛ زیرا صهیونیست‌ها از ابتدای جنگ تاکنون تحت سانسور نظامی شدید عمل کرده و گزارش‌های زیادی درباره دروغ‌گویی و پنهان‌کاری ارتش اسراییل در ارائه آمار تلفات خود وجود دارد.

انتشار اطلاعات مربوط به عملیات‌های مقاومت و تلفات ارتش صهیونیستی به ویژه تلفات جانی در جنگ غزه از ابتدا مشمول سانسور نظامی شدید قرار گرفته و رسانه‌های این رژیم حق ندارند اطلاعاتی درباره آمار کشته‌شدگان منتشر کنند. ارتش اسراییل همچنین از پخش کلیپ‌های مستندِ منتشر شده توسط گروه‌های مقاومت درباره عملیات‌های آنها در رسانه‌های اسراییلی جلوگیری می‌کند.

افشای دروغ‌های ارتش صهیونیستی درباره آمار واقعی تلفات

اما با این وجود گاهی رسانه‌ها و منابع عبری دست به افشاگری درباره دروغ‌های ارتش اسراییل می‌زنند. به عنوان مثال در دهم دسامبر گذشته روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارشی تکان‌دهنده درباره تلفات ارتش اشغالگر در جنگ غزه منتشر کرد که نشان می‌داد تعداد نظامیان مجروح ارتش صهیونیستی در جنگ غزه به ۵ هزار تن رسیده که حدود ۲ هزار نفر آنها معلول شده‌اند. اما این رسانه عبری بعداً مجبور شد گزارش خود را پس بگیرد و آمار بسیار کمتری منتشر کرد.

در همان روز روزنامه عبری هاآرتص نیز در گزارشی فاش کرد که تفاوت فاحشی بین آمار ارائه شده توسط ارتش از تلفات جانی نظامیان اسراییلی با آنچه که گزارش‌های بیمارستان‌ها نشان می‌دهد وجود دارد؛ به طوری که ارتش تعداد مجروحان را ۱۶۰۰ نفر اعلام کرده، اما بیمارستان‌ها گزارش می‌دهند که نزدیک به ۵ هزار نظامی اسراییلی بعد از جنگ غزه زخمی شده و به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

چرا ارتش اسراییل آمار واقعی تلفات خود را پنهان می‌کند؟

تحلیلگران و ناظران مسائل سیاسی معتقدند که ارتش اسراییل به چند دلیل تلفات خود به ویژه تلفات انسانی در نبردهای جاری در نوار غزه را پنهان می‌کند که مهمترین آنها به شکل زیر می‌باشد:

-حفظ روحیه نظامیان صهیونیست در میدان نبرد.

-کاهش تأثیر شوک عملیات طوفان الاقصی بر افکار عمومی اسراییلی‌ها.

-جلوگیری از تشدید فشار افکار عمومی علیه رهبری سیاسی و امنیتی.

-جلوگیری از ایجاد تأثیر مثبت بر روحیه رزمندگان مقاومت فلسطین در میدان نبرد.

-جلوگیری از آسیب رسیدن به اعتبار و شهرت ارتش اسراییل به عنوان «یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان» در سراسر دنیا.

روش‌های سانسور نظامی صهیونیست‌ها در جنگ غزه

به این ترتیب ارتش رژیم صهیونیستی سیاست مبهمی را در اعلام تلفات انسانی خود در نوار غزه اتخاذ کرده و به همین دلیل اختلاف زیادی در داده‌های موجود درباره تلفات ارتش اسراییل وجود دارد که شک و تردیدهای زیادی را درباره واقعی بودن آنها ایجاد می‌کند. ارتش صهیونیستی برای جلوگیری از افشای آمار واقعی تلفات خود در جنگ به روش‌های زیر متوسل می‌شود:

-اعمال سانسور شدید نظامی و جلوگیری از انتشار اطلاعات و بیانیه‌های مربوط به عملیات‌های مقاومت فلسطین و یا هرگونه اطلاعاتی درباره تلفات جانی نظامیان صهیونیست.

-ارتش، شهرک‌نشینان را فریب می‌دهد و می‌گوید تا زمانی که خانواده‌های کشته‌شدگان اسراییلی از خبر مرگ آنها مطلع نشوند این آمار منتشر نمی‌گردد.

-در لیستی که ارتش اسراییل درباره آمار کشته شدگان ارائه می‌دهد بسیاری از اسامی حذف می‌گردد.

- ارتش اشغالگر به خانواده‌های برخی از کشته‌شدگان، به‌ویژه یهودیان شرقی، روس‌ها و برخی دروزی‌ها و بادیه‌نشین‌ها در ازای کتمان مرگ فرزندانشان پول می‌دهد.

-نظامیانی که شناسنامه و تابعیت رسمی اسراییلی ندارند و در عین حال مجبورند در خط مقدم بجنگند، بعد از مرگ هیچ نامی از آنها برده نمی‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی معمولاً در جنگ این نظامیان را در خط مقدم قرار می‌دهد و بعد از کشته شدنشان آنها را در گورستان‌های مخصوص دفن کرده و دیگر هیچ اثری از آنها باقی نمی‌ماند.

اما اینکه ارتش رژیم صهیونیستی در هر صورت مجبور است به متحمل شدن خسارات سنگین در جنگ اعتراف کند به چند دلیل برمی گردد:

-به دلیل هویت و ماهیت کشته‌شدگان ارتش اسراییل به ویژه افسران و فرماندهان ارشد … چیزی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.

- مستندات مقاومت فلسطین در مورد بسیاری از عملیات‌های خود علیه ارتش اشغالگر، در بسیاری از موارد دروغ‌های این ارتش را فاش می‌کند و بنابراین صهیونیست‌ها مجبورند دست کم به یک سری از تلفات خود اشاره کنند.

-در سایه آماری که بیمارستان‌ها، مراکز مجروحان و توانبخشی، روانپزشکی و گورستان‌ها ارائه می‌دهند، ارتش اسراییل نمی‌تواند کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نظامیان خود را کتمان کند.

-در برخی موارد نظامیان صهیونیست به کشته شدن دوستان خود در جنگ اعتراف می‌کنند.

-ارتش اسراییل نمی‌تواند مردگان خود را پنهان کند و بررسی‌های میدانی آمار آنها را فاش می‌سازد.

کشته‌شدن نیروها به دست عناصر خودی

طبق داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از هر ۵ نظامی این رژیم ۱ نفر در اثر تیراندازی نیروهای ارتش خودی کشته می‌شود و ۱۷ درصد از نظامیان صهیونیست به این روش و یا در حوادث میدانی کشته شده‌اند.

این حوادث شامل تیراندازی‌های کورکورانه، زیرگرفتن نظامیان صهیونیست با تانک‌های اسراییلی به اشتباه، ریزش دیوارها روی نظامیان و … می‌شود. از مهمترین دلایلی که منجر به وقوع چنین حوادثی در ارتش اسراییل می‌شود، می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

-ترس و سردرگمی نظامیان صهیونیست هنگام برخورد با رزمندگان مقاومت.

-آموزش ضعیف و عدم تمرکز و خستگی شدید در میدان جنگ.

-قدرت بالای رزمندگان مقاومت در میدان که موجب فرسایش توان مبارزه نظامیان صهیونیست می‌شود.

- عدم تجربه نظامیان صهیونیست در جنگ شهری.

-استفاده ارتش اسراییل از پروتکل «هانیبال». «پروتکل هانیبال» یکی از اصول ارتش اسراییل است که از سال ۱۹۸۶ به اجرا درآمد. بر اساس این پروتکل، اگر یک نظامی به دست دشمن اسیر شد، فرماندهان اجازه دارند برای جلوگیری از اسارت وی دست به هر اقدامی بزنند، حتی اگر این اقدام، جان نظامی به اسارت درآمده را با خطر مواجه کند. از سال ۱۹۸۶ و بعد از اینکه چند نظامی صهیونیست توسط حزب‌الله لبنان اسیر شدند پروتکل هانیبال توسط ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از اسارت نظامیان کلید خورد و عملیاتی شد.

طبق این دستورالعمل ارتش اسراییل وظیفه دارد تا از اسیر شدن نیروهای نظامی جلوگیری کند، در واقع دستورالعمل هانیبال یعنی «سرباز خودی را به هر نحو شده از بین ببر تا اسیر نشود». اطلاعاتی درباره استفاده ارتش صهیونیستی از این پروتکل در جنگ غزه نیز وجود دارد.

شوک در جامعه صهیونیستی بعد از تلفات سنگین ارتش اسراییل

طی دو ماه گذشته رسانه‌های اسراییلی از تلفات سنگین ارتش خبر داده و به نقل از منابع پزشکی رژیم صهیونیستی، بیمارستان‌ها مملو از نظامیان مجروح هستند و گورستان‌ها تعداد زیادی از اجساد نظامیان اسراییلی را پذیرفته‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از افتتاح مراکز توانبخشی برای تعداد زیادی از نظامیانی است که در نتیجه جنگ از معلولیت دائمی رنج می‌برند، از جمله صدها نفر که نابینا شده‌اند.

سازمان معلولان ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد که تعداد مجروحان ارتش در نتیجه جنگ در نوار غزه ممکن است به ۲۰۰۰۰ نفر برسد.

وبسایت عبری والا نیز در اوایل ژانویه فاش کرد که از زمان آغاز جنگ غزه، ۴ هزار نظامی اسراییلی معلول شده‌اند و احتمال دارد این تعداد به ۳۰ هزار نفر برسد.

اختلالات روانی صهیونیست‌ها بعد از جنگ غزه

اطلاعات جدید منتشر شده توسط مؤسسه موسوم به نهاد تحقیقات سیاست‌های بهداشتی اسراییل نشان‌دهنده تصویری تاریک از تأثیرات جنگ بر سلامت روان اسراییلی‌هاست.

دکتر «ایدو لوریا» رئیس انجمن سلامت روان رژیم صهیونیستی در مطالعه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود ۶۲۵ هزار اسراییلی در نتیجه جنگ غزه دچار آسیب‌های روانی شوند.

بر اساس ارزیابی اولیه انجام شده توسط یک گروه تحقیقاتی با همکاری دانشگاه عبری قدس و دانشگاه کلمبیا، بین ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر ممکن است به دلیل شوک حمله و جنگ ناگهانی دچار علائم عقب ماندگی ذهنی موقتی و دائمی شوند.

همچنین طبق گزارش شورای آسیب‌های روانی اسراییل، ۵۵۰ هزار اسراییلی در نتیجه جنگ غزه به بیماری‌ها و بحران‌های روانی متعدد دچار می‌شوند.

رسانه‌های عبری در گزارشی تحت عنوان «جنگ نظام سلامت روان را وارد بحران کرده است» آمده که در شرایطی که هزاران روانپزشک اسراییلی اقدام به مهاجرت کرده‌اند تعداد زیادی از اسراییلی‌ها نیاز به مراقبت‌های بهداشت روانی دارند.

در این گزارش تاکید شده است که خط تلفن کمک‌های روان‌شناختی روزانه بیش از ۳۰۰۰ تماس دریافت می‌کند. بعد از جنگ غزه همچنین ۳۰۰ هزار بیمار به تعداد بیماران روانی اضافه شده که نیاز به درمان توسط متخصصان دارند.

در همین زمینه، سازمان رادیو و تلویزیون اسراییل اعلام کرد که انجمن کمک‌های اولیه روانی از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر، بیش از ۱۰۰ هزار درخواست کمک روانی دریافت کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس