کد خبر 1568921
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴

در بازارهای داخلی و بین‌المللی تیرآهن به عنوان مهم‌ترین و پرفروش‌ترین مقاطع در صنایع مختلف مخصوصا ساختمان و خودرو محسوب می‌شود. به عقیده مهندسان عمران معمولا بیشتر هزینه ساخت هر سازه برای خرید تیرآهن مصرف می‌شود. آنها در گذشته مجبور بودند برای خرید این محصول کاربردی به بازار مراجعه کرده و نرخ روزانه را از اکثر فروشگاه‌ها استعلام کنند که این کاری سخت و طاقت فرسا به حساب می‌آمد. اما در وضعیت کنونی با گسترش تکنولوژی، استعلام قیمت و خرید و فروش با ورود بازار آنلاین، تبدیل به کاری آسان شده است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد عوامل موثر در انتخاب این مقطع توضیحاتی را ارائه کنیم.

عوامل موثر در انتخاب تیرآهن مناسب

نحوه انتخاب تیرآهن

نقش تیرآهن در ساخت و ساز بر کسی پوشیده نیست، اما برای خرید آن حتما باید به نکات کلیدی توجه داشته باشیم تا در نهایت باعث رضایت خاطر شود. در هنگام خرید این محصول در مرحله نخست باید تحقیق و مشاوره تخصصی انجام پذیرد تا دقیقا مطابق با نوع نیاز، مقطع مورد نظر تهیه شود. مشاوره با افراد باتجربه در چند دقیقه می‌تواند حجم اطلاعات زیادی را منتقل کند و از این طریق بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود. در ادامه استعلام قیمت از فروشندگان معتبر در زمان و هزینه صرفه‌جویی فراوانی می‌کند. در وضعیت کنونی به دلیل تنوع بالای محصولات و تولیدکنندگان، خرید تیرآهن مناسب کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما به غیر از این موارد باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشیم که شامل عناوین زیر می‌شود.

  • مراجعه به شرکت‌های بازرگانی معتبر
  • هماهنگی‌های لازم قبل از خرید
  • بررسی محصول بعد از تحویل

عوامل موثر در انتخاب تیرآهن مناسب

نقش استاندارد در انتخاب تیرآهن

به عقیده کارشناسان صنعت فولاد، سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان به مراتب بیشتر از مصرف‌کنندگان است، چرا که با رعایت قوانین ساخت، بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و در واقع نظم فرآیند تولید با رعایت استاندارد بالا می‌رود. این مقیاس‌های بین‌المللی در مورد محصولات مختلف فولادی از جمله انواع تیرآهن نیز صدق می‌کند و در واقع جزء جدایی‌ناپذیر ساخت و سازها محسوب می‌شود. اعمال استاندارد بر تیرآهن (IPE، INP، IPB و CPE)، تحمل تنش‌های وارده بر آن را چندین برابر بالا می‌برد، به همین دلیل در تمامی کشورها بر روی اعمال این استانداردها پافشاری زیادی صورت می‌پذیرد. امروزه کیفیت تیرآهن، درخواستی تبلیغاتی به حساب نمی‌آید، چون موضوع ایمنی جان انسان‌ها مطرح است و بی‌توجهی به آن موجب کاهش تقاضا و فروش خواهد شد.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی

اهمیت نمره تیرآهن در انتخاب آن

یکی از عوامل موثر در انتخاب تیرآهن، نمره آن به حساب می آید که مهندسان معمولا آن را از طریق مراجعه به جدول اشتال بدست می‌آورند. در این جدول اطلاعاتی زیر درج شده است.

  1. سایز و ارتفاع جان (h)
  2. عرض بال (b)
  3. ضخامت بال(t)
  4. ضخامت جان(s)

نکته قابل توجه اینکه، برای محاسبه نمره تیرآهن، عملکرد و تعداد آنها در تیرها و سایر مقاطع اهمیت دارد. کاربرد تیرها در سازه به پنج دسته تقسیم می‌شود.

  • شاه تیر(تیراصلی)
  • تیرچه(تیرفرعی)
  • کناری(تیرلبه‌ای)
  • نعل درگاه
  • لاپه

لازم به توضیح است که مهندسان برای محاسبه نمره تیرآهن و تعداد مورد نیاز آن در سازه، همواره به دنبال مسیرهای تازه و کاربردی تر هستند. توجه داشته باشید که هر پروژه‌ای برای ساخت و ساز نیازهای متفاوتی دارد، لذا ارزیابی تعداد این مقاطع نیازمند محاسبات دقیقی است. در کشورمان کارخانه‌های متعددی تولیدات خود را بر اساس استانداردهای متداول جهانی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که در میان آنها کیفیت و قیمت تیرآهن تبریز از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار می‌باشد. شرکت پیوان همواره تلاش می‌کند که در راستای تسهیل فرایند انتخاب و مبادلات مقاطع مختلف فولادی، قیمت روز محصولات مختلف را در سایت دائما به روز رسانی کند و همچنین امکان استعلام قیمت لحظه‌ای مقاطع از این شرکت به صورت تلفنی و آنلاین وجود دارد.

نقش استاندارد در انتخاب تیرآهن

در پایان

تیرآهن نوعی پروفیل است که به طول 12 متر و از آلیاژهای مختلف فولادی تهیه می‌شود. سطح مقطع آن معمولا به شکل انگلیسی I و یا H می‌باشد که بیشترین کاربرد آن در اسکلت‌بندی، انواع ستون، تیر و خرپا است که از لحاظ ساختاری دارای دو بخش بال و جان می باشد. برای انتخاب محصول مناسب باید عوامل گوناگونی را مدنظر داشت که در بخش‌های قبلی به گوشه‌ای از آنها اشاره کردیم، ولی مهمترین نکته در این مورد گرفتن مشاوره از کارشناسان این حوزه است.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس