کد خبر 1568511
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

یکی از محصولات مهم و اساسی در ساختمان‌سازی، تیرآهن است. این مقطع به دلیل استفاده فراوان در ساخت و ساز و همچنین صنایع مختلف در میان مهندسان به عنوان کاربردی‌ترین فلز کره خاکی شناخته می‌شود. در واقع وظیفه این محصولات، تحمل فشارهای تنشی و خمشی است که معمولا به شکل افقی در سازه کاربرد دارند. در این مطلب پیرامون استفاده از این مقطع در ساختمان‌سازی نکاتی را ارائه می‌کنیم.

استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی

کاربرد تیرآهن در ساختمان

معمولا نام تیرآهن با ساختمان‌سازی همراه است. از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز، رکن اصلی اسکلت‌های فلزی، این محصول بوده است، مخصوصا زمانی که در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله مقاومت قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. آمار نشان می‌دهد که در ایران نیز تیرآهن به عنوان کالایی پرمصرف شناخته می‌شود و به دلیل قابلیت‌های فراوان معمولا در پایه‌ها، پل‌های عظیم و یا خرپاها به وفور بکار برده می‌شود. این مقاطع به خوبی بار را از تیر فرعی به سمت ستون انتقال می‌دهند و این ویژگی ایمنی زیادی را در ساختمان ایجاد می کند. کاربرد دقیق‌تر این کالا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کفی ستون
  2. انواع ستون‌ها
  3. تیرهای اصلی
  4. تیرک‌های میانی یا فرعی
  5. تیرک‌های باریک کرومیت
  6. تیر کلاف
  7. خرپا

سایزهای مختلف تیرآهن در ساختمان

تا اینجا متوجه شدیم که تیرآهن به وفور و به صورت حرفه‌ای در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی واقعیت این است که در تمامی ساخت و سازها تنها از یک نوع آن استفاده نمی‌شود و این مقطع فولادی در سایزها و استانداردهای گوناگون با کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساختمان‌سازی، تولید این محصول نیز وارد مرحله جدیدی شده است، به نحوی که در سایزهای 12 تا 20 تولید و عرضه می‌شود که هر کدام دارای کاربرد خاصی می‌باشد. به عنوان مثال تیرآهن سایز 12 بیشتر برای ساخت ستون، پوشش سقف و تیر استفاده می‌شود و سایز 18 در سازه‌های بزرگ و سنگین کاربرد دارد. باید توجه داشته باشید که قیمت تیرآهن در سایزهای یاد شده کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و برای خریداری آنها حتما باید با کارشناسان این حوزه مشورت شود.

استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی

استاندارد تیرآهن در ساختمان

در گذشته‌ای نه چندان دور، هر کشور مطابق با شرایط آب و هوایی خود اقدام به تولید تیرآهن می‌کرد، ولی امروزه با گسترش تجارت جهانی، برای این محصول سه مدل استاندارد تعریف شده تا از این طریق، مبادلات کالا با سهولت بیشتری انجام شود که شامل موارد زیر می‌باشد.

  • IPE
  • INP
  • IPB

در کشورمان کارخانه‌های مختلفی هستند که تولیدات خود را با استانداردهای جهانی انجام می‌دهند که خرید از آنها کار ساده‌ای نیست، چرا که آنها طی روزهای خاصی با تناژ بالا محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند، بر همین اساس خرید از آنها اکثرا توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر انجام می‌شود. لذا اگر قصد خرید این محصولات باکیفیت را دارید، در مرحله اول استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان مراکز معتبر را حتما در دستور کار خود قرار دهید تا در نهایت سازه‌ای مستحکم و مقرون به صرفه داشته باشید. شرکت پیوان با نیم قرن تجربه در زمینه تامین و توزیع مقاطع فولادی این امکان را دارد که برای مشتریان وفادار خود محصولات مورد نظر را خریداری نماید. به عنوان نمونه، مشتریان می‌توانند با مراجعه به متخصصان این شرکت از آخرین قیمت تیرآهن فولاد یزد اطلاع پیدا کرده و از طریق این شرکت کالای مورد نظر خود را با اطمینان در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه نمایند.

استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی

در پایان

استفاده از تیرآهن در سازه دارای مزایای فراوانی است. از جمله اینکه بعد از اتمام کار امکان توسعه وجود دارد. مزیت دیگر این کالا این است که چندین قطعه به راحتی به هم متصل می‌شوند و استفاده از آنها در ارتفاع نیز امکان‌پذیر است و در نهایت اجزاء و قطعات آن به صورت پیش ساخته به وفور از طریق بازار قابل تهیه می‌باشد. چنین ویژگی‌هایی امروزه تیرآهن را تبدیل به کالایی استراتژیک کرده است.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس