اذعان رسانه‌های اسرائیلی به تناقض‌گویی‌های بی‌پایان نتانیاهو

محافل و رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به اینکه نتانیاهو در وضعیت سردرگمی قرار دارد و حرف‌های ضدونقیض می‌زند گزارش دادند کابینه اسرائیل قادر به اتخاذ هیچ تصمیم مشخصی نیست و اسرائیلی‌ها از اینکه حمله ۷ اکتبر تبدیل به جنگ استقلال فلسطین شود، وحشت دارند.

به گزارش مشرق، درحالی که صهیونیست‌ها همچنان به جنگ فرسایشی غزه بدون وجود هیچ چشم‌اندازی برای تحقق حتی یکی از اهداف خود ادامه می‌دهند، رسانه‌های عبری اعلام کردند که اطرافیان بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم اشغالگر) از احتمال تبدیل شدن حمله حماس در ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) به جنگ استقلال فلسطین وحشت دارند؛ به‌ویژه با توجه به اینکه فشارهای بین‌المللی در این زمینه علیه اسرائیل در حال افزایش است.

با گذشت بیش از صد روز از جنگ بیهوده رژیم اشغالگر علیه غزه، رسانه‌های صهیونیستی همچنان به شفاف‌سازی مشکلات کابینه جنگی این رژیم و بحران سیاسی کابینه نتانیاهو در سایه شکست بزرگ امنیتی و اطلاعاتی آن در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی ادامه می‌دهند.

سردرگمی و نقیضه‌گویی نتانیاهو

روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی در این زمینه به شکست سیاست‌های نتانیاهو در جنگ غزه اشاره و اعلام کرد: این تصور که نتانیاهو بتواند چیزی را که با دست‌های مشت‌کرده و سیاست‌های تحریف‌شده و شخصیت زشت خود ویران کرده است، ترمیم کند، توهمی بیش نیست و این توهم آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

این رسانه عبری با اشاره به سخنان نتانیاهو در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گذشته که در پاسخ به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره تشکیل کشور فلسطینی برای خروج از درگیری‌ها گفته بود «ما باید بتوانیم حتی به دوستانمان هم نه بگوییم» تأکید کرد: صحبت‌های جدید نتانیاهو و ابراز تمایل او درباره راهکار «دودولتی» بیهوده است و نباید آن را باور کنیم. آمریکایی‌ها نیز باید بدانند هیچ حرف و تعهدی از جانب نتانیاهو ارزش ندارد و حتی اطرافیانش هم او را دروغگو می‌نامند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای که عصر روز شنبه منتشر شد اعلام کرد: در گفتگویی که نتانیاهو با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده داشت مواضع خود را که سالهاست ثابت است تکرار و تأکید کرد که اسرائیل باید سیطره امنیتی کامل بر نوار غزه داشته باشد تا مطمئن شود که غزه دیگری تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.

پیش از این بیانیه دفتر نتانیاهو، شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده بود، نتانیاهو به بایدن گفته است که رد ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی از جانب او (نتانیاهو) بدان معنا نیست که وی این طرح را به‌طور کامل رد می‌کند.

بر همین اساس روزنامه تایمز اسرائیل با تأکید بر اینکه صحبت‌های نتانیاهو کاملاً ضدونقیض است و خودش هم نمی‌داند چه می‌گوید اعلام کرد: رؤیای صلح با فلسطینی‌ها بر اساس حل‌وفصل منطقه‌ای و ایجاد یک کشور فلسطینی کنار اسرائیل در دوران نتانیاهو ممکن نیست. نتانیاهو رهبری شکست‌خورده است که اسرائیل را به ذلت کنونی کشانده است.

طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، ابراز تمایل نتانیاهو برای گفتگو درباره راهکار دودولتی بیهوده است و نباید آن را باور کرد و حتی شرکای نتانیاهو هم او را فردی بسیار دروغگو می‌دانند. باید ناامیدی اسرائیلی‌ها از اعتماد کورکورانه به نتانیاهو برای آمریکایی‌ها روشن شده باشد. «روز بعد از جنگ» اصطلاحی است که نه‌تنها به تحولات بعد از جنگ غزه، بلکه به فردای نتانیاهو هم مربوط می‌شود.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند نتانیاهو در تماس تلفنی با بایدن سعی کرد گزارش‌های مربوط به اینکه او (نتانیاهو) ایده تشکیل دولت فلسطینی را رد نمی‌کند توضیح دهد.

هراس صهیونیست‌ها از تبدیل طوفان الاقصی به جنگ استقلال فلسطین

بر اساس این گزارش‌ها، اسرائیلی‌ها نگرانند که نبرد طوفان الاقصی تبدیل به جنگ استقلال فلسطین شود؛ به‌ویژه در سایه افزایش فشارهای بین‌المللی علیه اسرائیل، این دیروز از سخنان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، ناشی شد که گفت: «نپذیرفتن راه‌حل دوکشوری برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و انکار حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور، غیرقابل قبول است. امتناع از اجرای این راهکار، جنگ را برای مدت نامحدودی طولانی خواهد کرد».

روزنامه عبری هاآرتص نیز در گزارشی به همین منظور اعلام کرد: دیروز شنبه نتانیاهو برای توضیح گزارش شبکه سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه او راهکار تشکیل کشور فلسطینی را رد نمی‌کند، دست و پا می‌زد؛ گزارشی که ناقض اظهارات قبلی وی در رد تشکیل هرگونه دولت فلسطینی بود.

اهداف نظامی اسرائیل در جنگ غزه زیر سؤال رفته است

از طرفی «ایلی بخار» مشاور حقوقی سابق شاباک در مقاله‌ای اعلام کرد، اسرائیل بعد از ۱۰۰ روز جنگ علیه حماس هنوز موفق به نابودی این جنبش یا بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نشده و در وضعیت استراتژیک پیچیده‌ای قرار دارد که این مسئله واقعی بودن اهداف نظامی اسرائیل در جنگ را زیر سوال می‌برد.

وی در ادامه به شرایط جدید و تشدید اوضاع در کرانه باختری و لبنان و سوریه و نیز یمن اشاره و اعلام کرد: هرلحظه ممکن است اوضاع به‌شکل خطرناکی منفجر شود. حمایت از اسرائیل در سراسر جهان به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است و حتی اگر اسرائیل در عرصه قانونی در لاهه نیز موفق شود، بدون شک اکنون بر کرسی متهمان در جهان نشسته است.

کابینه راهی برای خروج از مخمصه‌ای که اسرائیل گرفتار آن شده ندارد

این مسئول سابق شاباک با اشاره به اینکه کابینه اسرائیل برای مقابله با چنین وضعیت پیچیده‌ای باید برنامه‌ای فراتر از تشدید حملات نظامی و ترورها داشته باشد تأکید کرد: کابینه اسرائیل در سطح سیاسی کاملاً فلج شده است و نه در مورد آینده غزه و نه درمورد وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی نیست، نتیجه این است که کابینه هیچ راهی برای خروج از مخمصه‌ای که اسرائیل در آن افتاده است ارائه نمی‌دهد.

وی افزود: هرگونه اشغال و کنترل مستقیم نوار غزه موجب می‌گردد اسرائیل مسئولیت مدنی بیشتری در برابر غیرنظامیان این منطقه داشته باشد و این کابوسی است که اگر اسرائیل وارد آن شود برای خلاص شدن از شر آن نیاز به سال‌ها زمان دارد. ناتوانی در اتخاذ هرگونه تصمیم سیاسی به‌دلیل بی‌فکری مقامات و تعیین اهداف خیالی در جنگ است. صحبت‌های احمقانه‌ای که مقامات اسرائیلی در ابتدای جنگ درباره استفاده از بمب اتم و... در غزه مطرح می‌کردند ناشی از آن است که آنها همانند کودکان می‌خواهند چشمشان را به‌روی واقعیت ببندند و فرار کنند، این رفتاری است که کودکان انجام می‌دهند نه یک حکومت.

این مسئول سابق صهیونیست در پایان تأکید کرد: اسرائیل علاوه بر برگزاری انتخابات و تغییر فوری ترکیب کابینه نیاز به کمک دارد. آمریکا باید درک کند که دوستی با اسرائیل مستلزم آن است که اقداماتی انجام دهد که اسرائیل را از این وضعیت خطرناک و فلج‌کننده بیرون بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس