کد خبر 1567467
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
سرد مزاجان این غذاها را کمتر بخورند

متخصص طب ایرانی درباره غذاهای مناسب برای افراد سرد مزاج در فصل زمستان توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش مشرق، سید مهدی میرغضنفری، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به افزایش بیماریها در فصول سرد سال گفت: افرادی که مزاج سرد دارند در فصول سرد سال بیشتر بیمار می شوند و در مقابل افراد گرم مزاج کمتر بیمار شده و در صورت بیماری به سرعت بهبود می یابند.

وی افزود: افراد سرد مزاج معمولا احساس سرما می کنند و با خوردن سردیجات اذیت می شوند، همچنین متابولیسم و سوخت و ساز پایینی دارند و حرکات آنها رو به کندی است.این افراد از لحاظ شخصیتی درونگرا هستند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه در طب ایرانی مهمترین اقدام پیشگیری است، افزود: این افراد باید از چیزهایی که باعث تشدید حال بدشان می شود پرهیز کنند.

این پژوهشگر طب ایرانی تصریح کرد: در گام اول سرد مزاجان باید مصرف سردیجات را کاهش دهند، مصرف لبنیات باید به حداقل برسد؛ البته شیر اگر گرم شده و داخل آن عسل و زنجبیل باشد نسبت به سایر لبنیات بهتر است. همچنین مصرف ماست و دوغ و پنیر باید به حداقل برسد.

وی مطرح کرد: سالادها اکثرا سرد هستند مصرف کاهو و خیار و گوجه بدن را سرد می کند و افراد باید سبزی خوردن را جایگزین سالاد ها قرار دهند. نعنا و ترخون سیستم ایمنی را تقویت کرده و سردی را کاهش می‌دهند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی گفت: ورزش مزاج را به سمت گرمی می‌برد و به همه افراد توصیه می شود برنامه منظمی برای ورزش خصوصا در فصل زمستان داشته باشند.

وی یادآور شد: افراد سرد مزاج حتما در زمستان خود را بپوشانند و مخصوصا هنگام خواب سر را با کلاه و روسری بپوشانند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل افزود: زیر انداز باید کافی و مناسب و در صورت امکان نمدی باشد. اگر از کرسی استفاده شود بسیار مناسب است؛ مخصوصا برای افرادی که درد مفاصل دارند.

وی اظهار داشت: افراد بعد از استحمام بلافاصله از منزل خارج نشوند تا باد سرد با آنها برخورد نکند و از کلاه و شال گردن استفاده کرده و از سینوس‌ها مراقبت کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی تصریح کرد: افراد نباید در خوردن گرمیجات زیاده روی کنند؛ حتی افرادی که مزاج سرد دارند باید اعتدال را رعایت کنند.

وی توصیه کرد: عسل گزینه خوبی است که باید در آب ولرم حل شود. شیره انگور و دم نوش‌هایی مانند گل بابونه بسیار مناسب است. کشمش و مویز و شیرینی های طبیعی مانند انجیر توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: توصیه می‌شود افراد خواب کافی داشته باشند تا سیستم ایمنی در بالاترین سطح قرار داشته باشد و کمتر دچار بیماری‌های ویروسی شایع در فصل سرما شوند؛ حفظ آرامش نیز به افزایش کیفیت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فکرکن! IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 1
    دقت کن ! برنج و ماست و دوغ و پنیر و سوسیس و کالباس و کاهو و خیار و گوجه و سیب زمینی و چایی و قهوه و گوست گاو و نان جو و .....اینها همه سرد و مثل کافور هستند و طبع بدن را سرد می‌کنند و طبق طب سنتی ضرر دارند ؟ اینها را کلا نباید بخورید و پرهیزکنید!!!
    • منتقد گمنام IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      قبل از تجویز ، تفکیک. مجردها به خوردن غذاهای سرد ادامه دهند. اگر در بهشت شیر ، شراب و عسل جاریست کنارش حوریست ، محمد 15 .
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 0
    بدترین چیز عدس و دوغ
    • مش غلام IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      ممنوع ! ماهی را هرگز با دوغ و ماست نخورید! ممنوع ! خربزه را هرگز با عسل نخورید! چند تا دیگه هست ؟ لطفا کارشناس برنامه بگوید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس