کد خبر 156739
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸

«ما خیلی چیزها می‌سازیم، سطل زباله، ‌نیمکت، مبلمان‌های شهری و ... اثر هنری هم می‌سازیم!» این پاسخ شرکت‌های سودجو به مجسمه‌سازانی است که نسبت به کپی شدن آثار هنری خود در دیگر شهرها اعتراض دارند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران که برای اولین بار در سال 1385 به صورت بین‌المللی برگزار شد،‌ یکی از رویدادهایی بود که به رونق هنر مجسمه‌سازی در کشور کمک شایانی کرد و پس از آن به مرور شاهد برپایی سمپوزیوم‌ها و دوسالانه‌های مجسمه‌سازی شهری بودیم که در نهایت آثار برآمده از دل این رویدادها در نقاط مختلف شهر تهران نصب شد و در این سال‌ها تهرانی‌ها شاهد شهری بودند که در گوشه گوشه آن مجسمه‌ها و آثار حجمی زیبایی خودنمایی می‌کرد، اگر از موضوع سرقت مجسمه‌های برنزی شهر تهران که هنوز بعد از گذشت سه سال همچنان سرنوشت آن‌ها و سارقان این آثار نامعلوم مانده‌،‌بگذریم، این حوزه با پیامدهای ناگوار دیگری نیز رو به رو بوده است که یکی از آن‌ها خرید و نصب آثار حجمی ساخته شده در چین بود که فضای مجسمه‌سازی کشور را تحت تأثیر قرار داد و هنری را که می‌رفت جایی در میان هنرهای شهری کشور برای خود پیدا کند، دستخوش تلاطم کرد. این اتفاق، ناخرسندی بسیاری از هنرمندان مجسمه‌ساز و مدیران سازمان زیباسازی را در پی داشت و علیرغم پیگیری مدیران این سازمان برای جلوگیری از خرید و نصب این آثار، کماکان به طور جسته و گریخته در نقاط مختلف شهر شاهد آثار حجمی دیگری هستیم که اگر چه این بار چینی (ساخته شده در چین) نیستند ولی به شکل تولید کارخانه‌ای از روی کاتالوگ ساخته می‌شود و با ذوق و سلیقه شخصی مدیران شهرداری‌های مناطق مختلف تهران خریداری و نصب می‌شود. اما این روزها اتفاق دیگری در حوزه مجسمه‌سازی ایران در حال شکل‌گیری و گسترش است که ما را به نوشتن این گزارش واداشته است.

 

سمپوزیوم مجسمه سازی تهران

با توجه به این که شهر تهران در طول چندین سال اخیر به همت سازمان زیباسازی تهران و حضور فعال هنرمندان مجسمه‌ساز چهره جدید و زیبایی به خود گرفته است و در نقاط مختلف شهر با  آثار حجمی، چیدمان‌ها و مجسمه‌های فاخر از شخصیت‌های بزرگ ایرانی- اسلامی رو به رو شده‌ایم، این آثار به مذاق بسیاری از شهرداران مختلف کشور خوش آمده و  تصمیم گرفته‌اند که نظیر همین آثار را در شهرهایشان داشته باشند. به این منظور برخی به سراغ هنرمندان این آثار رفتند و از آن‌ها خواستند که نظیر همان آثارشان را در تهران، برای شهر آن‌ها نیز بسازند. اما در این میان برخی از شرکت‌های سودجو نیز از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و به تکاپو افتادند تا شهرداران شهرهای مختلف کشور را به داشتن همان آثار زیبا اما با قیمت بسیار پایین‌تر به وسوسه اندازند،‌ برخی شهرداری‌های کشور نیز آگاهانه و برخی ناآگاهانه اقدام به نصب آثار کپی شده از روی آثار حجمی تهران کرده و شادمانه آن‌ها را در شهرهایشان نصب کردند، بی آن که حتی لحظه‌ای به حقوق معنوی و مادی هنرمندان این آثار بیاندیشند.

سیدمجتبی موسوی نایب رئیس انجمن مجسمه سازان

 

*کپی آثار هنری آفتی در فضای مجسمه‌سازی کشور است

سیدمجتبی موسوی نایب رئیس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، این اتفاق در فضای مجسمه‌سازی کشور را آفتی عنوان کرد که به جان هنر مجسمه‌سازی کشور افتاده است.

موسوی با بیان این که این اتفاق سرقت طرح‌های آثار هنری و کپی کردن  این مجسمه‌هاست می‌گوید: با توجه به این که چند سالی است هنر مجسمه‌سازی رونق گرفته است، بودجه بیشتری هم صرف این کار می‌شود و شهرداری‌های شهرهای مختلف هم برای زیباسازی به سمت مجسمه‌سازی و نصب آثار حجمی در فضای شهری رو آورده‌اند، به همین دلیل خیلی از غیر هنرمندان و پیمانکاران به دلیل منافعی که وجود دارد، وارد این جریان شدند و بدون این که هنرمند صاحب طرح و ایده‌ای باشند و صلاحیت ساخت و نصب این آثار را داشته باشند، از ساده‌ترین روش‌ها برای ساخت این آثار استفاده می‌کنند و از روی طرح‌ها و آثار اجرا شده هنرمندان که مورد توجه مدیران و مسئولان شهری قرار گرفته است، کپی‌برداری می‌کنند.

موسوی شروع این اتفاقات را مربوط به دو سال قبل می‌داند و می‌گوید: در جریان طرح استقبال از بهار که آثار چیدمانی و حجمی بسیاری با حال و هوای بهار در تهران نصب شد،‌ موضوع سرقت این طرح‌ها و کپی و تکثیر آن در شهرهای دیگر رو به فزونی گذاشت.

موسوی با تأکید بر غیرقانونی  و غیراخلاقی بودن این اقدام اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد این آثار از سوی افرادی غیر هنرمند و با نفوذ شرکت‌های پیمانکاری که تخصصی در زمینه مجسمه‌سازی و آثار هنری ندارند،‌با قیمت‌های بسیار نازل کپی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی به سود سرشار این شرکت‌ها در ساخت و کپی این آثار اشاره دارد و می‌گوید: این شرکت‌ها صرفاً به دلیل سود مالی سرشاری که در این کپی کاری‌ها وجود دارد، وارد این جریان شده‌اند که در واقع آفتی برای هنر مجسمه‌سازی کشور محسوب می‌شود.

 

*تهدید امنیت شغلی مجسمه‌سازان 

این کارشناس آثار حجمی به آسیب‌ها و ضرر و زیان هنرمندان مجسمه‌ساز در راستای کپی شدن آثارشان اشاره کرده و می‌افزاید: در حالی که فضای کار برای هنرمندان مجسمه‌‌ساز کشورمان هنوز در حد ایده‌آل فراهم نیست و تازه با رونق گرفتن هنر مجسمه‌سازی در حال پا گرفتن هستند، متاسفانه فضای کار حرفه‌ای این هنرمندان از سوی پیمانکاران و شرکت‌های سودجو مورد تهدید قرار گرفته است و شأن آثار هنری آن‌ها و بازار کار و  معیشتشان به خطر افتاده است.

این هنرمند مجسمه‌ساز تأکید می‌کند که یک هنرمند مگر در طول سال چند ایده خلاقانه به ذهنش می‌رسد که فرصت اجرای آن را هم داشته باشد و همان ایده‌ها نیز این چنین مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می‌گیرد،‌این در حالی است که گاهی طرح‌های هنرمندان پیش از آن که اجرا شود مورد سرقت گروه‌های سودجو قرار می‌گیرد و زمانی هنرمند متوجه می‌شود که طرحش سرقت شده و به تولید انبوه هم رسیده است!

موسوی با اشاره به قیمت‌های نازلی که این شرکت‌ها با تولید انبوه آثار حجمی ارائه می‌کنند ، می‌گوید: این شرکت‌ها با گرفتن بازار کار از دست هنرمندان، گاهی قیمت‌های بسیار بالاتر از یک هنرمند را مطالبه می‌کنند و گاهی هم در رقابت با دیگران قیمت‌های بسیاری را در قبال تولید انبوه اثر ارائه می‌کنند که در هر دو صورت به زیان هنرمندان مجسمه‌ساز و هنر مجسمه‌سازی است.

 

*مدیران ناآگاه از چگونگی خرید آثار هنری

موسوی درباره اطلاع شهردارهای مختلف کشور از موضوع سرقت طرح‌ها و کپی شدن این آثار بدون اطلاع هنرمند توضیح می‌دهد: مدیران شهری ما یا اطلاع نداشتند و یا اگر داشتند اطلاعی از چگونگی سفارش دادن این آثار و خرید و نصب آن ندارند. 

وی ادامه می‌دهد: ممکن است مدیران شهرداری شهرستان‌ها ممکن است این طرح‌ها را در تهران دیده و پسندیده باشند که در شهر خود نیز اجرا کنند اما نمی‌داند که این ایده یک هنرمند است و حق تألیف دارد، ضمن این که باید مشخص شود که آیا هنرمند صاحب اثر می‌خواهد که اثرش چند بار اجرا شود یا آن که کارش تنها برای یک بار اجرا ساخته شده است.

 

*شهرداران، به هنرمندان مجسمه‌ساز مراجعه کنند

نایب رئیس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز با اشاره به ضرورت مراجعه به هنرمندان این آثار می‌گوید: شهرداران می‌توانند به خود هنرمند مراجعه کنند و از طریق او اقدام به ساخت و نصب آثار هنری کنند اما مدیران ما فکر می‌کنند هر پیمانکاری با هر قیمتی که ارائه کرد، می‌تواند این طرح‌ها را دوباره اجرا کند. در حالی که حق تألیف این آثار برای هنرمند محفوظ است و هیچ کس حق ندارد که از این ایده‌ها کپی کند.

موسوی اسم دقیق این کار را سرقت طرح‌های هنرمندان عنوان می‌کند و می‌افزاید:  واژه صحیح این اقدم سرقت است و هنرمند می‌تواند از طریق مجاری حقوقی پیگیری کند و نهادی که به صورت غیر قانونی این آثار را خریده،‌باید پاسخگو باشد و کسی که این را غیر قانونی انجام داده باید غرامت آن را پرداخت کند.

موسوی با اشاره به این که عدم رعایت حقوق کپی رایت در ایران می‌گوید: چون حقوق معنوی و کپی رایت در ایران رعایت نمی‌شود، فضای آشفته‌ای به وجود آمده است که برخی از این فضای آشفته سوء استفاده می‌کنند. شرکت‌های سودجو نیز معمولاً توان مالی کافی دارند که در تمام کشور بازاریابی کنند و ایده‌های هنرمندان را کپی کرده و تکثیر کنند.

موسوی تأکید می‌کند که این آفت در هنر مجسمه‌سازی کشور اگر مورد پیگیری قرار نگیرد، اولین ضربه متوجه مجسمه‌سازان خواهد بود و سپس هنر مجسمه سازی ما را تحت شعاع قرار می‌دهد.

 

*وظایف هنرمند،‌ انجمن مجسمه‌سازان و سفارش‌دهندگان آثار هنری

موسوی درباره اقداماتی که در این زمینه متوجه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز است می‌گوید: هم انجمن باید وظایف خود را به درستی در این زمینه انجام دهد و هم خود مجسمه سازان باید با شکایت و پیگیری از طریق مجاری قانونی، از حقوق معنوی و مادی آثارشان دفاع کنند همچنین ارگان‌های سفارش دهنده هم باید مراقب باشند آثاری که هنرمند آن مشخص نیست،‌ حتی اگر قیمت آن پایین باشد خریداری نکنند.

 

*آثار کپی شده،‌ خارج از محدوده شهر تهران است

موسوی که مدیریت اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران را نیز بر عهده دارد درباره وظایف این سازمان در قبال کپی شدن این آثار توضیح می‌دهد: ما در سازمان زیباسازی، از خرید و نصب آثاری که حتی شباهت‌هایی با آثار دیگر هنرمندان داشته و شائبه کپی کاری را در اذهان ایجاد کند، جلوگیری کرده‌ایم و کماکان در داوری‌ها و انتخاب آثار دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی نیز به این نکته توجه داریم که آثاری که کپی بودن آن از روی دیگر آثار هنرمندان محرز باشد، انتخاب نشود. اما این آثار که کپی شده است،‌ چون در تهران نبوده از محدوده ما خارج است. اما اگر قبلاً اثری در تهران اجرا شده و شهرستان‌ها نظیر آن را کپی کردند، اگر هنرمند آن امکان تکثیر را برای آن اثر در نظر گرفته است ،این تکثیر با اطلاع هنرمند آن، مشکلی ندارد.

این کارشناس مجسمه‌سازی درباره تکثیر این آثار از سوی خود هنرمند هم توضیح می‌دهد: آثاری که در حوزه پابلیک آرت هستند تکرار آن توسط هنرمند غیر قانونی نیست و خود هنرمند می‌تواند طرح خود را در نقاط مختلف اجرا کند مگر آن که در قرارداد اولیه با سازمان زیباسازی تهران، این اثر به شرطی خریداری شده باشد که اجازه تکرار نداشته باشد.

 

*یادمان‌هایی که در هیچ شرایطی امکان کپی و تکثیر ندارند

موسوی به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند و  نسبت به غیرقابل تکثیر بودن برخی از نمادهای شهری تأکید کرده و می‌گوید:  برخی آثار امکان تکثیر ندارند، مثل نماد یک میدان که به هیچ عنوان نباید جای دیگری تکرار شود، چه از سوی هنرمند و چه از سوی نهادهای دیگر.به طور مثال نماد میدان آزادی همین یک اثر است که مشخصه تهران و گاه مشخصه ایران است که در این ابعاد و این شیوه حتی با اجازه و حضور خود هنرمند هم نباید هیچ کجای دیگر تکرار شود چون سفارش دهنده این اثر را برای یک نقطه خاص سفارش می‌دهد و امکان تکرار وجود ندارد.

فرفره ها اثر جاوید اسدزاده

جاوید اسدزاده یکی از هنرمندانی است که یکی از آثار او با عنوان «فرفره‌ها» به گفته خودش در شهرهایی چون قم، همدان و ... کپی شده است.

 

*برای طراحی و نصب آثارمان سختی‌ها کشیده‌ایم

اسدزاده درباره کپی شدن آثارش می‌گوید: یکی از آثارم با عنوان «نیمکت و بادکنک» را در سه نسخه در پارک وی ، خیابان آذربایجان و خیابان ولیعصر ابتدای نیایش اجرا و نصب کرده‌ام و به گفته دوستانم نظیر آن در دیگر شهرها هم دیده شده است،‌ یکی دیگر از آثار من با عنوان «فرفره‌ها» نیز در شهر قم، همدان و دیگر شهرهای غرب کشور تکثیر کرده‌اند.

اسدزاده شرکت‌های سودجو را در تکثیر غیرقانونی آثارش دخیل می‌داند و می‌گوید: به لحاظ حقوقی مشغول پیگیری هستیم که بتوانیم حقوق معنوی و مادی آثارمان را حفظ کنیم و از بروز این سودجویی‌های بیشتر هم جلوگیری کنیم.

اسدزاده درباره مذاکره با این شرکت‌های سودجو می‌گوید: با آن‌ها تماس گرفتیم و درباره این موضوع توضیح خواستیم که به ما گفتند مگر شما آثارتان را جایی ثبت کرده‌اید که خواستار حقوق معنوی آن هستید؟! در حالی که وقتی ما با یک سازمان مثل زیباسازی تهران قرارداد می‌بندیم در واقع این قرارداد به نوعی ثبت آثار و طرح‌های هنری ما محسوب می‌شود و اکنون از طریق همین اسناد مشغول پیگیری موضوع هستیم.

اسدزاده این اقدام را غیر اخلاقی و غیر قانونی می‌داند و می‌گوید: گسترش این اتفاق امنیت شغلی مجسمه‌سازان را به خطر می‌اندازد. شغل ما طراحی و خلق آثار هنری است ولی متأسفانه این شرکت‌های سودجو ایده‌های خلاقانه هنرمندان را به طور غیر اخلاقی و غیر قانونی تکثیر می‌کنند و در این میان تنها به سود مالی خود فکر می‌کنند.

اسدزاده با بیان این که یک هنرمند در مرحله ایده پردازی تا اجرا و نصب این آثار در سطح شهر سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شود می‌افزاید: هنرمند مراحلی را طی می‌کند تا اثرش را در سطح شهر نصب کند ،من این سختی‌ها را کشیده‌ام تا توانستم اثر هنری‌ام را در شهر نصب کنم، حالا سودجویان دندان تیز کرده‌اند که از این راه سودی به جیب بزنند.

چیدمان حلقه های شادی اثر سوگند نیکو

سوگند نیکو یکی دیگر از هنرمندانی است که آثارش در دیگر شهرها کپی شده است.

سوگند نیکو اثری با عنوان حلقه‌های شادی دارد که هفت فیگور انسانی در حال دویدن با این حلقه‌های رنگین هستند. این اثر چیدمانی در اتوبان همت غرب نصب شده است.

 

*به شهردار، نامه اعتراضی خواهم نوشت

نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این موضوع می‌گوید: به من اطلاع داده‌اند که اثر چیدمان حلقه‌های شادی را در کرج دیده‌اند و من هم قصد دارم نامه اعتراض‌آمیزی را به شهرداری کرج بنویسم.

نیکو با بیان این که این اثر چیدمانی را تنها یک بار در تهران اجرا کرده است تأکید می‌کند: هر جای دیگری به جز اتوبان همت غرب این اثر چیدمانی کار شده باشد بدون اجازه من بوده و کپی کاری است.

 

 حلقه‌های شادی اثر سوگند نیکو در بزرگراه همت

سوگند نیکو که این اثر را در یک پروسه یک ساله خلق کرده است می‌گوید:‌ چیدمان حلقه‌های شادی اثر برگزیده طرح استقبال از بهار است و یک سال برای طراحی و خلق آن زحمت کشیده‌ام حالا به همین سادگی در جای دیگری کپی می‌‌شود.

 

احجام کپی شده از روی اثر «حلقه های شادی» در اتوبان کرج

این هنرمند جوان مجسمه‌ساز درباره ثبت معنوی آثارش می‌گوید: من تمامی نامه‌های اداری و قرارداد همکاری با سازمان زیباسازی تهران را دارم که می‌توانم از آن‌ها برای طرح شکایت و پیگیری این موضوع استفاده کنم.

 

احجام کپی شده از روی اثر «حلقه‌های شادی» در اتوبان کرج

سوگند نیکو خالق چیدمان «حلقه‌های شادی» با بیان این که از کپی آثارش در اتوبان کرج بازدید و عکاسی کرده است درباره این آثار کپی شده توضیح می‌دهد: این آثار در شکل ظاهری از دور شبیه به آثار من ساخته شده است اما از نزدیک شاهد کاری بسیار ضعیف و غیر حرفه‌ای هستیم که از نظر آناتومی غلط است و سعی کرده‌اند آن را به صورت رئال بسازند. این آثار بسیار ابتدایی و از نظر کیفیت نازل ساخته شده است.

*سودجویانی که در کنار ساخت سطل زباله و نیمکت،‌آثار هنری هم کپی می‌کنند!

فیروزه اشکبوسی سومین هنرمندی است که یکی از آثارش از سوی شرکت‌های سودجو به صورت غیر قانونی کپی و نصب شده است.

اشکبوسی در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره این اتفاق می‌گوید: کپی غیرقانونی از روی طرح‌های آثار هنری متعلق به هنرمندان مجسمه‌ساز که مدتی است توسط برخی پیمانکاران ،شرکت‌ها و افراد سودجو انجام می‌شود،مصداق عدم رعایت حق مؤلف و هنرمنداست. هنرمند در آتلیه خود مشغول طراحی آثار جدید برای شرکت در فعالیت‌های هنری جامعه است و برای شرکت در نمایشگاه‌ها ،مسابقات و فراخوان‌های هنری کار می‌کند، اما در بی خبری، آثار دیگرش توسط سودجویان تکثیر و فروخته می‌شود. این موضوع هم بازار کار و معیشت هنرمند را به خطر می اندازد و هم امنیت شغلی و آرامش فکری او را برای خلق آثار جدید دچار خدشه می کند و ضربه جبران ناپذیری بر پیکره مجسمه‌سازی کشورمان خواهدبود.

 

چیدمان پروانه ها اثر فیروزه اشکبوسی

او تأکید می‌کند: کپی و تکثیر آثار هنری می‌تواند اصل خلاقیت و آفرینش هنری را از بین ببرد و به دلیل راحتی و سود بیشتر اگر همه گیر شود،تبعات منفی زیادی به دنبال دارد که درنهایت ضررش متوجه جامعه هنری خواهد بود.

اشکبوسی با اشاره به کپی شدن اثر چیدمان پروانه‌ها در شهرهای مختلف کشور گفت: اثر چیدمانی پروانه‌ها تا جایی که اطلاع دارم درشهرهایی نظیر قم ،تبریز و مراغه تکثیر شده و همچنان در حال تکثیر در شهرهای دیگر نیز هست.

او درباره اعتراض به این سودجویی‌ها می‌گوید: شرکت‌هایی هستند که ازطریق تولید انبوه مشغول سودجویی‌اند، با یکی از این شرکت‌ها تماس گرفتم و اعتراض کردم که در پاسخ من گفت: ما همه چیز تولید می‌کنیم سطل زباله ، پایه چراغ ، نیمکت و خیلی چیزهای دیگر.

در جواب اعتراض من برای پیگیری از طریق قانونی گفتند هر کاری می خواهی بکن! به هرحال من و تعدادی از هنرمندان دیگر این موضوع را از طریق انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و سایر مراجع قانونی و رسانه‌ها پیگیری خواهیم کرد.

 

*ایده‌های هنری، جلو چشم هنرمندانش سرقت می‌شود

طاهر شیخ‌الحکمایی هنرمند مجسمه‌ساز و عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره حقوق معنوی یک هنرمند گفت: در تمام دنیا ارزش معنوی هر اثر تا زمانی که زنده باشد متعلق به هنرمند است و تا 30 سال بعد از فوتش نیز ارزش معنوی آثارش متعلق به وراث اوست. اما در ایران جلو چشم ما که زنده و حاضریم آثارمان را کپی می‌کنند که اخیراً گسترش هم یافته است.

او راهکار بازدارنده در این مسیر را فعالیت رسانه‌ای و تقبیح این گونه مسائل غیر اخلاقی عنوان کرد و گفت: باید نگاه اخلاقی نسبت به آثار هنری رسانه‌ای شود و تقبیح کپی کردن از روی آثار هنری در جامعه مورد تأکید قرار گیرد.

 

*جریمه‌های سنگین برای سارقان ایده‌های هنری

وی با بیان این که انجمن‌های هنری برای بازداشتن سودجویان آثار هنری قدرت اجرایی ندارند ادامه می‌دهد: در انجمن‌ها با شکایت هنرمندان آثاری که کپی شده است، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ثابت هم می‌شود که خلافی صورت گرفته است اما انجمن‌ها قدرت اجرایی در این زمینه ندارند و به نظرم باید جریمه‌های سنگینی برای خاطیان به لحاظ قانونی در نظر گرفته شود تا شکل بازدارندگی داشته باشد.

شیخ‌الحکمای همچنین به ثبت آثار هنری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: کپی آثار هنری در همه هنرها همیشه وجود داشته است و به نظر من باید ضوابطی را ارگان‌های حامی منافع معنوی فرهنگی و هنری ایران تعیین کنند و طبق آن به صورت قانونی عمل کنند.

*شهرداران کشور از مشاوران هنری استفاده کنند

او معتقد است که به طور مثال شهرداری‌ها که آثار حجمی هنرمندان مجسمه‌ساز را در سطح شهر خود نصب کرده‌اند، باید ضوابطی داشته باشند که این آثار در دیگر شهرها کپی برداری نشود و مدیران شهری و شهرداری‌های کشور هم باید نسبت به آثار هنری شناخت کافی داشته باشند و یا آن که از مشاوران هنری در انتخاب و نصب آثار هنری استفاده کنند.

او تأکید می‌کند که باید دید آیا نهادهای مرتبط مثل وزارت ارشاد قدرت اجرایی برای جلوگیری از کپی شدن و سوءاستفاده از آثار هنری دارند یا خیر و باید مشخص شود که ضوابط دفاع از مالکیت حقوقی آثار هنری و همچنین راهکار شکایت و دفاع از آثار هنری چگونه است.

شیخ‌الحکمایی می‌گوید: برای ما زیاد اتفاق افتاده است که اثری را ساختیم و بعد ده‌ها نمونه کپی از روی آن ساخته شده و هیچ کار بازدارنده‌ای هم انجام نشده است.

او بار دیگر تأکید می‌کند که شهرداری‌ها باید حتما تأییدیه هنرمند را برای اجرای یک اثر هنری داشته باشند تا شرکت‌های متخلف برای تکثیر و کپی برداری از آثار هنری هنرمندان امکان سوءاستفاده نداشته باشند.

 

*بی‌اطلاعی شهرداران بر کپی آثار هنری، دلیل موجهی نیست

او بی‌اطلاعی و عدم شناخت شهرداران در زمینه آثار هنری را دلیل موجهی بر استفاده و تکثیر آثار هنرمندان نمی‌داند و می‌افزاید: باید شهرداری‌ها نسبت به خرید و انتخاب آثار هنری آگاهی و شناخت لازم و کافی را داشته باشند و یا آن که از متخصصان و کارشناسان آثار هنری در این زمینه استفاده کنند تا گرفتار سودجویان نشوند، بنابراین مسئولان یا باید خودشان مطلع باشند و یا آن که مشاوران هنری خوبی داشته باشند.

 

*تفاوتی به اندازه طلا و بدل

این هنرمند مجسمه‌ساز فرق اصل آثار با نمونه کپی شده آن همچون تفاوت طلا با بدل عنوان می‌کند و می‌گوید: آثار بدلی در ظاهر همچون طلا به نظر می‌رسند اما از نظر ارزش بسیار با هم متفاوتند، فرق آثار اصل هنری با نمونه کپی شده آن نیز به همین شکل است.

او در پایان اشتباه شهرداران و مدیران شهری در استفاده از آثار غیر هنری در سطح شهرشان را غیر قابل توجیه عنوان می‌کند و می‌گوید: چرا در مسائل پزشکی چنین اشتباهاتی کمتر رخ می‌دهد،‌ به همان نسبت باید در زمینه مسائل هنری از منافع ملی خودمان دفاع کنیم و به شهرداران این موضوع را یادآور شویم که باید آثار هنری فاخر هر چند با هزینه بالا در سطح شهر به نمایش درآید.

 

*راه‌اندازی «شورای مجسمه و یادمان‌ میادین و پارک‌ها»

برای جویا شدن از چگونگی راهکار قانونی در برخورد با سارقان ایده‌های هنری و ممانعت از کپی شدن آثار هنری به سراغ علی‌اصغر امیرنیا سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رویم.

امیرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس در این باره توضیح می‌دهد: مصوبه‌ای در شورای انقلاب فرهنگی  برای راه‌اندازی شورای مجسمه‌ و یادمان‌های شهری وجود دارد که در صدد راه‌اندازی این شورا در کنار شورای نظارت بر تصاویر البسه و لوازم‌التحریر هستیم. باید اعضای این شورا از سوی دستگاه‌های مختلف مرتبط معرفی شود که بر اساس آن آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن مشخص شود.

*هنرمندان اعتراضشان را به دفتر حقوقی وزارت ارشاد اعلام کنند

او درباره کپی شدن آثار مجسمه‌سازان در شهرهای مختلف می‌گوید: گاهی مالکیت معنوی یک اثر به شهرداری فروخته  می‌شود که شهرداری می‌تواند چندین بار این اثر را تکثیر کرده و در نقاط مختلف نصب کند اما اگر بدون اجازه هنرمند و مالک اثر این آثار کپی شده است باید هنرمندان نسبت به این موضوع اعتراض خود را به دفتر حقوقی وزارت ارشاد اعلام کنند تا به صورت حقوقی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد، تا زمانی که شورای مجسمه‌ها و یادمان‌های شهری راه اندازی شود و طبق مصوبه قانونی بتوانیم عمل کنیم.

*ثبت آثار هنری در وزارت ارشاد

او با بیان این که شورای مجسمه‌ و یادمان‌های میادین و پارک‌ها تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد از هنرمندان مختلف در بخش هنرهای تجسمی خواست که برای ثبت آثارشان و حفظ حقوق معنوی خود به معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارشاد مراجعه کنند، تا کارشناسان وزارت ارشاد بعد از بررسی اثر هنری و مشخص شدن مالکیت معنوی اثر،‌آن را به نام هنرمند به ثبت برسانند که در این صورت هیچ کس حق ندارد از این اثر سوءاستفاده و کپی کند.

*راه‌اندازی شورای مجسمه راهکار قانونی در برخورد با خاطیان است

او  ثبت آثار هنری را  مرحله اولیه برای حفظ حقوق معنوی یک اثر عنوان می‌کند و می‌افزاید: بعد از راه‌اندازی «شورای مجسمه‌ و یادمان‌ها در میادین و پارک‌ها» می‌توان نسبت به تخلفات و کپی‌برداری‌ آثار حجمی و مجسمه به صورت قانونی اقدام کرد تا با دستگاهی که اقدام به نصب کپی این آثار هنری کرده است برخورد قانونی صورت گرفته و حقوق معنوی صاحب اثر پرداخت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس