کد خبر 1567052
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱

به گزارش مشرق، کانال نلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

نظم آینده و احتمال جنگ جهانی یا منطقه‌ای

گذار از یک نظم بین‌المللی به نظمی نوین درواقع حرکت به سمت تثبیت ایده‌ها، ایدئولوژی‌ها و یا هویت‌های معینی با تکیه‌بر مؤلفه‌های مادی قدرت و جایگاه جهانی بازیگران نوظهور یا ناراضی از وضع موجود است. درواقع با سر برآوردن منتقدان و مخالفان نظم موجود، بحث تغییر در نظم و دوران گذار آغاز می‌شود. تلاش ها برای تغییر نظم موجود، می‌تواند به تکامل یک نظم یا فروپاشی آن منجر شود.

درصورتی‌که قدرت‌های سازنده و حافظ نظم موجود بتوانند با مخالفان مصالحه نمایند و هنجارهای موجود را بازسازی کنند تکامل نظم اتفاق می‌افتد؛ اما اگر مخالفان این توان را داشته باشند که بنیان‌های نظم موجود را به چالش بکشند و ارزش‌ها، قواعد و رویه‌های موازی جایگزین ایجاد کنند، تغییر نظم صورت می‌گیرد؛ بنابراین دگرگونی نظم علاوه بر تغییرات در توزیع قدرت، نیازمند تغییرات چشمگیر در اهداف و ارزش‌های مشترک، قواعد بازی و ساختارهای اجتماعی جامعه بین‌المللی است.

دوران گذار معمولاً با سطحی از درگیری بین دولت‌های بزرگ و ظهور بازیگران جدید با طرح نظم‌های بدیل همراه است. بااین‌حال گذار می‌تواند تدریجی یا ناگهانی و خشونت‌آمیز یا مسالمت‌آمیز باشد. جنگ‌های جهانی اول و دوم گذارهایی تدریجی و خشونت‌آمیز بود درحالی‌که فروپاشی نظم دوقطبی ناگهانی و کمتر خشونت‌آمیز بود.

بحران‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌هایی که در حال حاضر در جریان هستند، نشان می‌دهند که چشم‌انداز ژئوپلیتیکی جهان در سال‌های اخیر عمیقاً تغییر کرده است و رقابت‌ قدرت‌های بزرگ در مناطق مختلف مجدداً نقش تعیین‌کننده‌ای در تحولات بین‌المللی ایفا می‌کند. روندها و تحولات اخیر از جنگ غزه و جنگ اوکراین گرفته تا رقابت ایالات‌متحده و چین نمونه هایی از همین تغییرات اساسی در ژئوپلیتیک جهانی است.

بر همین اساس وقوع یک درگیری پایدار بین غرب و رقبای آن - به‌ویژه چین، روسیه و جهان اسلام محتمل به نظر می‌رسد و با تشدید شکاف‌های جهانی، ممکن است یک بازسازی ژئوپلیتیکی عمیق‌ و به تبع آن گذار به یک نظم جدید جهانی در حال شکل‌گیری باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    فقط منتظر ظهور مهدی فاطمه زهرا هستیم. خدایا به فریادمون برس در اخرالزمان سخت
  • US ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    ایران دهه ها هست که توی جنگ هست و چیز جدیدی تیست
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مساله مالی هم هست از منظر مالی و اقتصادی
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    آخه ایران چیو میخواد رقم بزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس