سلاجقه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق ملی محیط زیست برای تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت شده است.

به گزارش مشرق، علی سلاجقه، با تشریح اقدامات انجام یافته در خصوص قانون هوای پاک در دولت سیزدهم، اظهار داشت: به رغم وجود مشکلات و موانع، دولت برای کاهش آلودگی هوا و به ویژه اجرای قانون هوای پاک توانسته با هماهنگی دستگاه‌های مختلف اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

وی افزود: در خصوص قانون هوای پاک برای اولین بار در کشور، اعتبارات ماده ۳۳ قانون هوای پاک به صندوق ملی محیط زیست واریز شد و صندوق امسال نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از این محل برای تعویض تاکسی‌های فرسوده و توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر پرداخت کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این خصوص پرداخت تسهیلات به حدود ۶۵۰ تاکسی در سال گذشته تصویب شد که در فاز اول آن برای ۴۹ تاکسی با همکاری شهرداری تبریز تسهیلات پرداخت شد و در نظر داریم که تسهیلات مورد نیاز هزار دستگاه تاکسی در شهر اصفهان نیز در فاز بعدی تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای قم و اراک در نوبت بعدی پرداخت تسهیلات تاکسی‌های فرسوده قرار دارند، ادامه داد: همچنین تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی ۱۷ نیروگاه تجدید پذیر در اصفهان نیز مصوب شده است و شهرهای شیراز و تهران نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سلاجقه با طرح این مسئله که منابعی نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل این قانون باید به صندوق واریز می‌شد، اظهار کرد: متأسفانه این رقم به وزارت کشور پرداخت شده است و امیدواریم در سال آینده به رغم اینکه بودجه صندوق در این خصوص افزایش یابد بلکه این رقم نیز به صندوق برگردد تا بتوانیم اقدامات موثرتری در خصوص هوای پاک انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک و ارزیابی عملکرد قانون هوای پاک از این پس از طریق سامانه نظارتی در سطح ملی و استانی انجام خواهد یافت، افزود: اصلاح ساختار اسقاط وسایل نقلیه فرسوده با احیا سن فرسودگی، تدوین آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک با هدف تسریع در طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بدون وابستگی به منابع دولت و تصویب حدود مجاز تراز صدای وسایل نقلیه در مراکز معاینه فنی از جمله اقداماتی است که در راستای اجرایی شدن برنامه‌های قانون هوای پاک انجام گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ردیف درآمدی و بودجه‌ای قانون هوای پاک در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ایجاد شده و در این خصوص جلسات هماهنگی با سازمان بازرسی کل کشور و جلسات تخصصی با دستگاه‌های اجرایی جهت رفع موانع موجود نیز انجام گرفته است.

سلاجقه اذعان داشت: تصویب و ابلاغ حدود مجاز بو، به روز رسانی استانداردهای ملی تولید نفت‌گاز، تجهیزات کنترل آلودگی خودرو و طرح کهاب و همچنین تدوین و تصویب استانداردهای ملی نفت کوره از جمله دیگر اقداماتی است که در راستای اجرای قانون هوای پاک در دولت سیزدهم انجام یافته است.

وی، برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا ۱۰ هزار مگاوات را از جمله فعالیت‌های مؤثر در این حوزه خواند و گفت: این هدف گذاری برای سال ۱۴۰۴ انجام یافته است که در این راستا وزارت کشور نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده است که امیدواریم بعد از اختصاص بودجه عملیاتی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس