چهره‏‌ي حضرت ابوالفضل(ع) به شکل فلاش‏بک در اين سريال به تصوير کشيده شده؛ و اين امر با نظر و موافقت «عزت الله ضرغامي» رييس سازمان صدا و سيما صورت گرفت.

به گزارش مشرق، رضا استادي مدير روابط عمومي مختارنامه به دي نا گفت: سريال مختارنامه در حال رسيدن به نقطه اوج خود است. اما از سوي ديگر اخباري منتشر شده است که قرار است در سريال مختارنامه، چهره‏ي برخي شخصيت‏هاي مقدس ـ مانند حضرت زينب (س)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت علي اکبر(ع) ـ نشان داده شود.
استادي افزود: خير، چهره‏ي اين دو بزرگوار نشان داده نمي‏شود. بخش مربوط به حضور حضرت ابوالفضل هم به شکل فلاش‏بک روايت مي‏شود و داستان به نوعي با ظرافت فراوان، از کنار واقعه‏ي کربلا عبور مي‏کند. اما در فلاش‏بک‏ها گاهي وقايع کربلا از ديد افراد حاضر در آن واقعه روايت مي‏شود. به نظر مي‏رسد انتشار چنين اخباري ناشي از نوعي شيطنت رسانه‏اي باشد. به نظر من هدف کساني که به اين گونه اخبار مي‏پردازند، اطلاع‏رساني نبوده است. پروژه‏ي مختارنامه از ابتداي ساخت نيز با اظهارنظرهايي از اين دست مواجه بوده است که هدف آنها مقابله با اصل سريال است.
«داوود ميرباقري» کارگردان و نويسنده متن نهايي سريال مختارنامه، براي ساخت اين سريال با کارشناسان، مورخان، روحانيون و افراد مطلع زيادي گفت‏وگو کرد؛ و در آخر نيز به همراه «حجت‏الاسلام والمسلمين رسول جعفريان» که در اين پروژه به عنوان مشاور و محقق تاريخ اسلام حضور داشت، طي سفر به قم و ديدار با علماء، نظر آنها را درخصوص اين اثر در مرحله نگارش جويا شدند. ديدگاه‏هاي مختلفي درخصوص شخصيت مختار و اين مقطع تاريخي وجود داشت که در مرحله نگارش مورد توجه واقع شد و در نهايت، متن اصلي نيز براي مطالعه و تأييد در اختيار برخي از بزرگان قرار گرفت. با چنين سابقه اي بعيد است که در سريال مختارنامه کارگردان بخواهد کاري خلاف شرع و عرف نمايش دهد.
چهره‏‌ي حضرت ابوالفضل(ع) در اين سريال به تصوير کشيده شده؛ و اين امر با نظر و موافقت «آقاي عزت الله ضرغامي» رييس سازمان صدا و سيما صورت گرفت. به تصوير کشيدن اين شخصيت نيز در زماني صورت مي‏گيرد که داستان به واقعه‏ي کربلا مي‏پردازد که اساساً اين بخش از داستان به درخواست رييس سازمان صدا و سيما به سريال اضافه شد که قطعا ايشان نيز ملاحظات فراواني را لحاظ کرده‏اند و به عنوان رييس رسانه ملي، بر اين مسأله نظارت داشته‏اند.
آقاي ميرباقري ايفاي نقش حضرت عباس را بعد از مشورت‏هاي فراوان به چهره جواني به نام «کاوه فتوحي» سپرد. ايشان هم پس از انتخاب، دوره‏هاي مختلفي را زير نظر چند مربي گذراند تا براي حضور در اين نقش مهم آماده شود. ضمن آنکه به دليل اهميت و حساسيت اين نقش، تاکنون تصوير رسمي از چهره‏ي اين بازيگر منتشر نگرديده و اساساً اين موضوع رسانه اي نشده است.متأسفانه گاهي چنين اتفاقي رخ مي‏دهد.
حتي در آثار نمايشي که کارشناس نظامي و انتظامي دارند نيز بعضاً با برخي مشکلات در همين حوزه مسائل نظامي مواجه هستيم.اما در سريال مختارنامه، حجت الاسلام رسول جعفريان در مقاطع مهم و حساس حضور داشته و به کارگردان مشاوره داده‏اند. اين مشاوره و نظارت در ابتدا شامل سيناپس، بعدها درخصوص فيلمنامه، و در ماه‏هاي اخير شامل حال تدوين نيز شد تا کار به شکل کامل رسيد. حتي در برخي قسمت‏ها که مثلاً اداي کلمات به شکل عربي از سوي برخي بازيگران درست انجام نشده بود، ايشان اصلاحاتي را اعلام کردند که در حد توان گروه در کار صورت گرفت.
البته در کار بزرگي همچون مختارنامه بعيد نيست ايرادهاي کوچکي وجود داشته باشد اما فکر نمي‏کنم ايرادات و اشکالات بزرگي در آخرين ساخته ميرباقري ديده شود؛ زيرا براي خود کارگردان و گروه سازنده هم مهم بوده که کاري با اين درجه حساسيت بدون اشکال عرضه شود.
مسئول روابط عمومي مختارنامه افزود: فيلمنامه‏ي مختارنامه برگرفته از تخيل ميرباقري نبوده و او با حساسيت نسبت به متون تاريخي و مذهبي و اصول شرعي فيلمنامه‏ي نهايي را تهيه کرده است. يکي از حساسيت‏ها و تلاش‏هاي آقاي ميرباقري اين بود که متون موجود شيعه را با اسناد اهل سنت تطبيق دهد تا به يک نتيجه متقن و نهايي دست يابد.
به عنوان مثال در مورد شهادت امام حسن(ع)، بيشتر مردم بر اين عقيده‏اند که «جعده بنت اشعث کندي» که در همسر امام(ع) بود ايشان را به شهادت رسانده ‏است و حتي در سريال تنهاترين سردار (ساخته مهدي فخيم‏زاده) هم همسر امام(ع) را قاتل ايشان نمايش دادند. در حالي که در مختارنامه اينگونه نيست و در داستان اشاره شده که امام حسن (ع) توسط يکي از نزديکان خود مسموم شدند؛ نه جعده، به اين خاطر که در بررسي‏هاي تاريخي و سير در منابع اهل سنت و شيعه، اتفاق نظري بر سر نوشاندن جام زهر به امام(ع) از سوي همسرشان يافت نشد، هيچ يک از شخصيت‏هاي موجود در سريال تخيلي و بافته ذهن ميرباقري نيستند. مثلا همين ماجراي خانوادگي مختار و ازدواج او، در تمام اسناد تاريخي موجود است. حتي در همه‏جا ذکر شده که مختار سه بار ازدواج کرد ولي ميرباقري تنها دو ازدواج او را به تصوير کشانده است؛ چون تشخيص داد که نمايش هر سه ازدواج مختار، ممکن است به روند داستان اصلي ضربه بزند و آن را به حاشيه براند لذا به دليل عدم ضرورت اين موضوع، تنها به دو زندگي وي مي‏پردازيم.
از سوي ديگر يک سريال تاريخي، پيش از آنکه بازسازي اتفاقات پيشين باشد، يک اثر هنري است و مانند همه آثار، بايد از کشش دراماتيک هم برخوردار باشد. اگر اين سريال خالي از کشمکش دراماتيک باشد، به يک نمايش خشک و کم‏جاذبه تاريخي صرف تبديل مي‏شود که دنبال کردن آن براي مخاطب هم دليلي ندارد. بنابراين نمي‏شود فرآيند دراماتيک را مخدوش کرد. اما نکته مهم اين است که چنين ماجراهايي تا چه اندازه در خدمت داستان باشد.
مخاطبان سريال مختارنامه افراد خاص و مطلعي هستند که به خوبي مي‏دانند اول بايد با محتواي اثر و داستان اصلي ارتباط برقرار کنند و از عمق عمل مختار آگاه شوند، و سپس به سراغ فرم و ظواهر و داستان‏هاي فرعي فيلم بروند. در سريال مختارنامه نيز اين ماجراي عاشقانه مختار کارکردي داستاني پيدا کرده است. همسر اول مختار دختر يکي از اعراب جاهلي است. مختار او را دوست دارد اما او ميانه‏اي با اعتقادات مختار ندارد. اين مسأله سبب مي‏شود تا مختار از زندگي اولش رضايت اعتقادي نداشته باشد. از طرفي همسر دوم او «عمرة» دختر «نعمان بن بشير» حاکم کوفه است. فردي که مختار براي همراهي با امام حسين (ع) مجبور مي شود تا در مقابل او ـ نعمان ـ ايستادگي کند؛ حال آنکه عمره به عنوان دختر نعمان، زني فاضل است که در مسير قيام مختار را بسيار همراهي مي کند.
هم‏اکنون شبکه جام جم همزبان با پخش فارسي، در حال پخش اين سريال با زيرنويس انگليسي براي ايرانيان خارج از کشور است که شيعيان هند و پاکستان نيز با توجه به دانستن زبان انگليسي مي‏توانند از آن استفاده کنند. احتمالا از قسمت دوازدهم يا سيزدهم به بعد، پخش سريال را به زبان عربي هم آغاز مي کنيم. اما اول بايد مشکلات فني‏مان را حل کنيم تا بتوانيم بسته آماده سريال را به مدير دوبلاژ بدهيم تا آن را براي دوبله به زبان عربي آماده کند.
ناگفته نماند که پيدا کردن صداهاي مناسب با بازيگران فعلي و تطبيق آن صداها و نيز ترجمه‏اي درخور شأن سريال، کار بسيار سختي است و به همين دليل خود آقاي ميرباقري با حساسيت زيادي اين مسأله را دنبال مي‏کنند. اما اينکه به زبان اردو دوبله بشود، هنوز تدبيري انديشيده نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس