موشک رضوان

موشک قیام به عنوان یکی از بالستیکهای مطرح ایرانی، در ارتقاء جدید خود به برد 1400 کیلومتر رسیده که با این ویژگی مهم، عملا به نسل جدید سامانه‌های مناسب برای انهدام اهداف در فلسطین اشغالی رسیده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های بالستیک به عنوان اصلی ترین ارکان توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، از دوره پس از جنگ تحمیلی تا به امروز معرفی شده و مشخصا تا سالها بعد نیز این سلاح به عنوان ستون اصلی دکترین دفاعی کشور به حساب خواهد آمد. اگرچه تنوع و کیفیت موشکهای کشورمان، موضوع جدیدی محسوب نمی شود اما هر از چند گاهی، یک دستاورد جدید در این حوزه معرفی می شود که نشان می دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، روی ارتقاء موشکهای فعلی، برنامه ای مستمر دارند.

طی روزهای اخیر و در حوالی سالگرد حمله سپاه پاسداران به پایگاه ارتش آمریکا در عین الاسد عراق، خبر مهمی در خصوص یک ارتقاء قابل توجه روی موشک بالستیک سری قیام (به عنوان یکی از سامانه های حاضر در این حمله) منتشر شده که برای علاقمندان به این حوزه، نکته مهمی محسوب می شود. پیش از پرداختن به این خبر و تشریح اهمیت آن، بهتر است نگاهی به ریشه های این موشک مهم و مشهور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

موشک ضد داعشی این بار اربابان آنها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر "سنتکام" نازل شد+فیلم

تست موفق کلاهک جدید موشکهای ایرانی برای تنبیه فرماندهان داعش/ «قیام» هم به خانواده نقطه‌زن‌ها پیوست +عکس

شگفتی و ترس کارشناس مشهور صهیونیست از دقت و قدرت موشک‌های ایران/ جمهوری اسلامی توان فلج کردن اسرائیل را دارد + فیلم

از شهاب 2 تا قیام؛ راهی سخت و شیرین

مشخصا وقتی از خانواده موشک های بالستیک ایرانی صحبت به میان می آید، نام "شهاب" بیش از دیگران برای مردم خاطره انگیز است. خانواده موشک های شهاب خصوصا مدل ۳ آن، به معنی واقعی و برای اولین بار، بحث بازدارندگی و دست تهاجمی برد بلند را برای کشور ما ایجاد کرد. اما عضو کمتر شناخته شده از این سری شهاب ۲ نام داشت که یک موشک بالستیک تاکتیکی با سوخت مایع و به نوعی نزدیک به طراحی اسکاد سی شوروی سابق است که در دهه های قبل، برخی از مدل های آن به کشور وارد شد.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک بالستیک شهاب ۲

این موشک با برد بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر در دوره زمانی تقریبی اوایل دهه ۷۰ شمسی ساخته شده و ماموریت ایجاد بازدارندگی در محیط پیرامونی کشور را بر عهده داشت. مشخصا و در این برد از موشک ها، با توسعه توانایی علمی و صنعتی ایران و روی کار آمدن موشک های جدیدتر - خصوصا زیر مجموعه های خانواده فاتح ۱۱۰ با سوخت جامد- فشار کاری از روی سری شهاب برداشته شد اما پیش از رسیدن به این نقطه، صنایع دفاعی کشورمان، تعداد مورد نیاز از این موشک ها را تولید و ذخیره کرده بود که در چنین شرایطی، یک ارتقاء مهم، می توانست بسیار مناسب باشد.

موشک قیام که در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ رونمایی شد، در حقیقت پاسخ به این نیاز و ارتقایی روی موشک های شهاب ۲ به حساب می آمد. اولین موشک بالستیک بدون بالک ایرانی که جزو ابداعات و طرح های مهم پدر موشکی ایران شهید حسن طهرانی مقدم بود. در طرح جدید همچنان از سوخت مایع استفاده شده و برد در حدود ۸۰۰ کیلومتر بود و وزن سر جنگی آن ۶۴۵ کیلوگرم اعلام شد. این موشک به نسبت مدل قبلی از سطح مقطع راداری کمتر بر خوردار بود و توان پرتاب از لانچرهای مختلف را نیز داشت.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

نمونه اولیه موشک قیام

این موشک در تعداد بالایی تولید شده و شهرهای زیرزمینی بزرگی با حضور آن، در چندین مورد به نمایش درآمدند. این حرکت از چشم یوزی رابین، کارشناس معروف نظامی صهیونیستی نیز دور نماند و وی در جلسه معروف خود در تابستان سال ۱۳۹۴ اینگونه صحبت می کند: "ایرانی ها در دو سال اخیر چندین تصویر را از انبارهای موشکی خود به نمایش گذاشته اند که مشخصا انبارهای متفاوتی است. ایرانی ها در این انبارها موشک های قیام و قدر را انبار کردند. قیام موشکی با بردی ۸۰۰ کیلومتر است که به نوعی ارتقاء ایرانی بر اساس موشک اسکاد سی است. در اینجا هم ایرانی ها یک مهندسی خوب را به نمایش گذاشتند."

موشک قیام در اصل توسط شهید طهرانی مقدم با ماموریت اصلی حمله به پایگاه های نظامی دشمن در اطراف ایران طراحی شده بود. سرهای جنگی مجهز به ریز مهمات از جمله گزینه های بسیار عالی برای این گونه حملات هستند که این مهم روی موشک های قیام نیز به انجام رسیده است. در سال ۱۳۹۹ نیز یک مرحله از دیگر ارتقاء های انجام شده برای این موشک ها به نمایش درآمد که مربوط به محموله سر جنگی بود.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

سرجنگی جدید موشک قیام مجهز به بالک‌های کنترلی

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

سر جنگی موشک قیام مجهز به دو نوع بمب‌لت

قیام در نبرد با داعش و اربابان آن

موشک قیام اما در حوزه رزم واقعی نیز دارای سابقه بوده و در جریان حملات موشک سپاه به مقر گروه داعش در سوریه و عملیات انتقام ترور سردار شهید سلیمانی مورد استفاده قرار گرفت. بحث قابلیت جدا شدن کلاهک و افزایش دقت باعث شد که این موشک در این عملیات ها به عنوان یکی از سلاح های منتخب مورد استفاده قرار بگیرد.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک قیام در جریان عملیات ضربت محرم در سال ۱۳۹۷

قیام به سراغ پایگاه آمریکا رفت

چهار سال قبل در بامداد ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ و در پاسخ به جنایت بزرگ دولت و ارتش آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده بزرگ ایران و جهان سردار قاسم سلیمانی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک چند موشک‌ نقطه زن از غرب کشور، پایگاه مهم نیروهای اشغالگر آمریکایی یعنی عین‌ الاسد را مورد هدف قرار داد. همچون دیگر عملیات های تنبیهی سپاه پاسداران، یگان های موشکی زمین به زمین در نوک پیکان تهاجم بودند و بر اساس تصاویر، مشخص شد دو نوع موشک قیام و محصولی از خانواده فاتح به نام فاتح ۳۱۳ در این حمله استفاده شده بود.

کمک بزرگ «F-۱۱۷» برای اطلاع از تلفات حمله موشکی سپاه به «عین‌الاسد» / تلاش ارتش آمریکا برای کتمان حقایق مهم نظامی به مدت ۲۰ سال +عکس

موشک قیام با سر جنگی جدید در جریان حمله به داعش

باید توجه داشت در جریان حمله به داعش در سال ۱۳۹۷ قیام ایرانی با ظاهری جدید و از روی یک پرتابگر متحرک شلیک شد. در موشک قیام با عدم اتکا به بالک های فوق، تمام وظیفه ایجاد پایداری به عهده سامانه های کنترلی با همان عملگرهای نصب شده در خروجی پیشران سوخت مایع است.

ارتقاء جدید در 1400 چه تغییری در قیام ایجاد کرد؟

در نهایت به یکی دیگر از ارتقاء های رسمی روی موشک های سری قیام در دی ماه 1400 می رسیم. بر اساس اطلاعات مذکور، برد این موشک به ۱۰۰۰ کیلومتر و خطای اصابت آن نیز به زیر ۵۰ متر رسیده است. این موشک از یک سر جنگی به‌وزن حدودا ۶۰۰کیلوگرمی بهره می‌برد و سرعت این موشک به ۲۹۳۵ متر بر ثانیه می‌رسد. قطر موشک قیام ۸۸۰ میلی‌متر و طول این موشک ۱۱ متر و ۸۴۶ سانتی‌متر است، علاوه بر این، مدت زمان آماده‌سازی موشک قیام ۲۰ دقیقه و وزن نهایی این موشک نیز ۷۰۲۹ کیلوگرم است.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک قیام با برد هزار کیلومتر از نقطه نزدیک به مرز غربی، توان انهدام بخش هایی از سرزمین های اشغالی فلسطین را دارد

در اینجا به چند مسئله مهم بایستی اشاره کرد. اولا رسیدن به برد هزار کیلومتر می تواند ناشی از اقداماتی چون کاهش سر جنگی، ارتقاء سیستم های پیشران، نصب سیستم پیشران مستقل روی کلاهک و یا بهره گیری از مواد سبک تر در بخشی از قطعات موشک باشد. مسئله دوم این که با رسیدن به برد هزار کیلومتر، مشخص بخش هایی از سرزمین های اشغالی ، همان طور که در نقشه بالا مشاهده می شود، به صورت مستقیم از خاک ایران و توسط این موشک در دسترس قرار گرفته که این مسئله باعث می شود که قیام نیز به لیست "اسراییل زن" های ایران اضافه شود.

طبیعتا در صورت نیاز به اجرای سناریو یک تهاجم گسترده موشکی به رژیم صهیونیستی، هر چه تعداد پرتابه ها بیشتر باشد ، انهدام اهداف مورد نظر و پایان پرونده این رژیم سریعتر است. با اضافه شدن موشک های قیام به این گروه از تسلیحات ایرانی، مشخصا حجم آتش در برابر صهیونیست ها به صورت قابل توجهی اضافه خواهد شد.

مسئله بعدی سرعت بالای این موشک ها به حساب می آید. پیش از این رقمی با این دقت در خصوص سرعت موشک قیام منتشر نشده بود و البته لازم به ذکر است که به احتمال فراوان سرعت مورد نظر مربوط به این موشک در مرحله نهایی و برای سر جنگی جدا شده باید باشد. سرعت ۲۹۳۵ متر بر ثانیه چیزی در حدود ۸.۵ ماخ بوده و سر جنگی موشک مورد نظر را در زمان شیرجه نهایی در وضعیت پرواز با سرعت هایپرسونیک قرار می دهد که دفاع در برابر آن را اگر نگوییم غیر ممکن ولی برای هر مدافعی بسیار سخت و تقریبا محال است.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

اطلاعات جدید از موشک بهینه شده قیام

آخرین نسل از قیام با برد 1350 کیلومتر

شهریورماه سال گذشته بود که یک دستاورد جدید موشکی متعلق به نیروی هوافضای سپاه، در رژه بزرگ نیروهای مسلح رونمایی و موشک بالستیک زمین به زمین "رضوان" در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) به نمایش درآمد. در آن زمان، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که این موشک، بالستیک و نقطه‌زن است که با سرعت هشت برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود. به گفته سرلشکر سلامی، محصول جدید متخصصان دفاعی کشورمان، تک مرحله‌ای، دارای حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد با سوخت مایع و سرجنگی جداشونده شدیدالانفجار بوده که ضمن قابلیت پرتاب از سکوهای ثابت و متحرک، از توانایی هدایت‌پذیری و اصابت با دقت بالا به هدف برخوردار است.

«رضوان»؛ نسل جدید موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک سپاه/ «قیام» در سالگرد حمله به عین‌الاسد «اسراییل‌زن» شد +عکس

اما در روزهای اخیر، نکات دیگری از این موشک بالستیک منتشر شده که بخش مهمی از اطلاعات مربوط به این محصول را در معرض دید عموم قرار داده است. طبق این اطلاعات، موشک مذکور دارای سرجنگی جداشونده بوده و برای انهدام اهداف حیاتی دشمن تا فاصله 1350 کیلومتری استفاده می‌ شود. نکته قابل توجه دیگر، طول حدودا 12 متری و قطری معادل 0.88 متری این محصول جدید است که ابعادی مشابه‌ با موشک قیام را نشان می دهد اما در همین وضعیت یکسان، برد این موشک جدید حدود 500 کیلومتر افزایش یافته که نشان از بهبود چشمگیر کیفیت و ارتقاء سامانه های مختلف همچون سوخت و موتور "رضوان" دارد به گونه ای که با همان ابعاد طول و قطر مشابه موشک "قیام 2" با برد هزار کیلومتر، شاهد برد 1350 کیلومتری هستیم.

«رضوان»؛ نسل جدید موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک سپاه/ «قیام» در سالگرد حمله به عین‌الاسد «اسراییل‌زن» شد +عکس

بخشی از اطلاعات موشک جدید سپاه با نام رضوان

«رضوان»؛ نسل جدید موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک سپاه/ «قیام» در سالگرد حمله به عین‌الاسد «اسراییل‌زن» شد +عکس

اولین رونمایی از موشک رضوان در سال 1401

البته در نوع کلاهک ها، تفاوت هایی در مدل نصب شده روی "رضوان" و قیام 1 و 2 دیده می شود اما بهره گیری موشک جدید از سامانه TVC (تراست ویکتورینگ /تغییر بردار رانش) برای هدایت و مانور بهتر نشان می دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان در حال تعمیم این ویژگی مهم روی محصولات مختلف موشکی بومی هستند؛ ضمن آنکه در انتهای بدنه نیز از بالک‌ های پایدارساز استفاده می شود تا هدایت و کنترل آن، با دقت بسیار بالایی همراه باشد. آخرین ویژگی مهم این موشک جدید نیز شعاع مرگبار صدمتری آن است که نشان می دهد در عین افزایش برد، قدرت سرجنگی نیز کاهش نیافته و بنا به گفته سرلشکر سلامی، از نوع جداشونده شدیدالانفجار است.

با مشخص شدن بخشی جدیدی از توانمندی های این محصول جدید، می توان با اطمینان بیشتری گفت که قدرت موشکی جمهوری اسلامی، فراتر و عظیم تر از چیزی است که تاکنون به نمایش گذاشته شده و در حقیقت، فشارها و تحریم ها برای تضعیف قدرت نظامی کشورمان، با رونمایی از چنین دستاوردهایی تبدیل به مزیتی برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش از نیروهای مسلح و ضنعت دفاعی شده است و در سالهای اخیر سرریز دانش و توانمندی های صنعتی جدید در برنامه های مربوط به افزایش برد و دقت موشک های بالستیک نسل جدید، مشخصا به موشک های قدیمی تر نیز منتقل شده و گزینه هایی مثل قیام نیز برای ایفای نقش مهمتر و موثرتر در آینده مهیا شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 59
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 22
    اینکه عباس میلانی گفته شجریان قانون اساسی ایران را نوشته باید ببینید شجریان به چه دسته و گروهی نزدیک بود تا مشخص بشه
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      39 4
      شجریان که نویسنده نبوده ، خواننده بوده ، شاید میخواسته بگه شجریان قانون اساسی رو خونده ولی اشتباهی گفته نوشته ! شما جدی نگیر این اشتباهات پیش میاد !
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      18 8
      قدرت بالای موشکی و قدرت پایین خودرویی ما نشان از تفاوت در دیدگاهها دارد ربطش را خودتان به شجریان پیدا کنید
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      16 4
      به به این همه جلال به به از اینهمه شکوه مسلما اسرائیل از ترس به خود میلرزد
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    39 6
    الحمدلله ماشالله خداقوت احسنت انشالله در مسائل داخلی و اقتصادی هم خدا کمک کند
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      31 8
      تصاویر بالا برای دشمنان انقلاب توصیه نمیشه. ممکنه بشدت بهشون فشار بیاد. الحمدالله با دعای خیر مهدی فاطمه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 11
    اینها همه مثل هم هستند موشک ضد موشک بسازید که درعین پرواز موشکهایی که بسراغش میروند یکی پس ازدیگری منهدم تا خود را بهدف برسانه
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    21 6
    موشک های ایران باید در مرحله او بتوانند جزیره استعمارگران که حامی اشغالگران هستند را هدف قرار دهد تا جرات همراهی با امریکا را نداشته باشد بعد بتوانند به کانادا و استرالیا و امریکا برسند
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      14 4
      بنده خدا موشکهای ما که به کانادا نمیرسه ، به کانادا فقط خاوری و علی کریمی و فرخ نژاد میرسه !
    • علی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 0
      سلام ..‌ ببین واقعا خدا را باید شکر کرد که امروز رهبر این انقلاب فرمانده معظم کل قوا هستن زیرا ایشان بهتر می داند که در این مسائل چطور باید عمل کرد یادت نره ما وزارت جنگ خود را به وزارت دفاع تغییر دادیم پس بنابراین نباید شروع کننده جنگ باشیم اتفاقا روز عاشورا امام حسین علیه السلام دوست نداشت شروع کننده جنگ باشه با آن همه دشمنی که با او داشتند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 7
    پروردگار وقتی انسانهارو آفرید همه قوم ها و نژادهارو دوست دارد
    • SE ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      25 1
      خداوند هرگز ظالمین و ستمگران و کودک کشان را دوست ندارد و آنها را را نابود میکند
    • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 0
      سلام خداوند آفریننده همه ما است اما به ما هم راه را نشان داده آیا آن چه که اسرائیل یا بهتره بگم رژیم کودک کش در غزه و فلسطین و حتی لبنان داره انجام میده (( سنت حسنه پیامبر هست یا راه و روش خداوند ؟؟؟؟)) پاسخ هم که معلوم است وقتی قومی این چنین فاجعه و طغیان می کند آیا این گونه ، خداوند میتواند آنها را دوست بدارد ؟؟ پس بهتر است در نظر دادن جوامع های مختلف از جمله رله و روش خداوند را در نظر گرفت
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      خداوند ظالمین رو دوست ندارد. والله لایحب الظالمین
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    32 5
    چقد موشک ها باعث غرور ایرانیان هستند و زمانی این غرور دوچندان میشود که جمهوری باکو فکر تصاحب مرزمشترک ایران با ارمنستان را از سر بیرون کند و میدان گازی آرش بدون اجازه ایران برداشت نشود و نیروهای نظامی ایران وارد دریای خزر شوند و طالبان هم جرات تعرض به مرزبانان ایرانی را نداشته باشد
    • ایرانی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      5 7
      عموجان، اولاً هر سگی که واق واق کرد جوابش رو نمیدن در ثانی انقدر اخبار شبکه های فارسی زبان وطن فروش رو نگاه نکن نه برا دنیات خوبه نه برا آخرت، ذهن را فاسد و قلب را میکشند از بس که دروغ و مزخرف به خوردت میدن!
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      کسی را که زشتی بود در سرشت نبیند زطاووس جز پای زشت. توی حقیر پست قدر امنیت را چه دانی
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    24 13
    لبیک یا خامنه ای
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    22 5
    بمب اتم ایرانی صدای فریاد آن کودک یمنی است که در بمباران امریکا شهید شد.
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      جالب بود
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    22 5
    به کوری چشم دشمنان خارجی ونوچه های داخلیشون ایران عزیز روزبه روز داره قویتر میشه خدا شکر کذاب بزرگ سر کار نیست وگرنه الان از این پیشرفتها خبری نبود ✌️💪🤲🇮🇷
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    18 10
    آزمایش عملی روی بندر حیفا،هر چه سریعتر بهتر.
  • DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    21 8
    خیلی خوبه دستتون درد نکنه ولی فقط بمب اتم بازدارندگی صددرصدی میاره . اینهمه توطئه و خرابکاری که اسرائیل کرده به این خاطر بوده که ما بمب اتم نداریم .
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    18 5
    الحمد لله رب العالمین، متخصصان صنعت دفاعی کشورمان خدا قوت.
  • CA ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    14 7
    خوب‌بزنید اسراییل رو نابود کنید دیگه. روز شمار داره هی میگذره ها.
    • علی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 0
      سلام ما فرمانده نیستیم اما باید گوش به فرمان ولی باشیم چرا که ایشان انسان با درایت و حکیمی هستن ایشان باید اجازه دهند احساسی که نمیشه تصمیم گرفت با توجه به وضع موجود
  • ازناب IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    8 14
    این موشک ها در مقابل بمب اتم چیزی برای گفتن ندارند . ما باید خود را مجهز به بمب اتم شویم که از مقاومت و کشورهای اقماری حمایت کنیم .
    • علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 1
      سلام.. می دانید اصلا رهبر و فرمانده معظم کل قوا با انباشته یا تولید سلاح کشتارجمعی یا اتم مخالف هستن و یه جورایی ان را حرام می دانند باور کنید ما امروز با همین موشک ها و سلاح ها و ابزار های فراوان دیگر حاشیه امنیت بسیار کامل و خوبی برای خود ساخته ایم اگر اینطور نبود که باید آسمان ایران منتظر جنگنده ها و موشک ها و پهباد های دشمن می بود جای شکر داره این نعمت امنیت و جای تقدیر از تمام تلاشگران در حوزه آن
  • ایرانی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    5 4
    بنظرم نام موشک ها را بنام حاج قاسم بگذارید. حاج قاسم 1 و 2 و...
    • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      1 0
      دوست عزیز نامگذاری سلاح در ایران یک پروتکل مشخص دارد نام اشخاص روی موشک نمیزارن البته ناوهای جنگی بنام سرداران شهید مزین شده مثل ناو شهید مهدوی،شهید سلیمانی،ابومهدی مهندس و... ولی نام موشکها معمولاً تداعی کننده عذاب است مانند سجیل،شهاب،زلزال و... یا تداعی کنند پیروزی است مانند فاتح،فجر،خیبرشکن و...
  • مهدی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    8 6
    در صورت وقوع بحران پیری جمعیت مشکلات امنیتی بسیاری گریبان گیر کشور خواهد شد. تمام این پیشرفت ها و نوآوری ها در صورت پیری جمعیت از بین خواهند رفت فکری برای بحران پیری جمعیت بکنید.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      فکر نمی خواهد ،فقط سنت الهی را به جا بیاورید و با زنان خود مهربان باشید . بقیه اش به دست خدا است .
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    9 11
    موشک هایی که زیر خاک پنهان کرده اید و خاصیتی ندارند
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      7 0
      خاصیت بازدارندگی از حمله مستقیم بالاترین خاصیت است!
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      2 1
      یکی از خاصیت هاش اینه که شما الان نشستی با خیال راحت برنامه موشکی کشور رو که کارشناس آمریکایی میگه در برابرش سر تعظیم فرود میارم رو مسخره میکنی! دیگه چی می خوای رفیق؟
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    7 1
    ماشاءالله
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    14 3
    بدون بمب اتم امنیت کامل نمیشه
  • متخصص US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    12 1
    البته که باعث افتخار و غرور است. اما فکری هم در باره زیر دریایی های اتمی رژیم اشغالگر بکنید.
  • AT ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    5 7
    با رضوان میشود استان بلوچستان پاکستان را که زمان پالوونی ها،(رژیم خائن و سرسپردۀ پهلوی) و توسط انگلیس خبیث از ایران جدا کردند را دوباره به مام میهن برگرداند
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    7 3
    تا سپاه هواپیما نسازد، دهان یاوه گویان بسته نخواهد شد. اگرچه تقسیم کار گونه ی دیگری است و هواپیما به ارتش و صنایع دفاع سپرده شده است سپاه هم باید به موازات ورود کند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    11 0
    موشک دوربرد و قاره پیما بسازید. غنی سازی ۹۵ درصدی انجام بدید درصورت فعال سازی اسنپ بک یا همون مکانیسم ماشه به سمت تغییر دکترین دفاعی حرکت کنید.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 0
    مرده باد اسرائیلیون و داعشیون و حماسیون و زیدیون که محور شرارت و تروریسم خاورمیانه هستند..
    • علی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      داداش حماس که داره از فلسطین دفاع می کنه دقت کن اشتباه ننویسی!!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      ۰۷:۵۰ داش علی پس حماس یه رفراندوم بذاره ببینه فلسطین قبولش داره یا نه خود مردم فلسطین هم مثل ملت ایران یه درد مشترک دارن
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 2
    کی استقاده میشه...
  • نادر مهدوی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    موشک قیام عجب موشکیه وقتی تو تل‌آویو فرود بیاد چه قیامتی به پا میکنه.... موشک هایپرسونیک... جاااانم.... کور بشه چشم هرکس که چشم دیدن این اقتدار رو نداره
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    این موشکها مثل ، چیدن چپوق در دکور است وهیچ خاصیتی نداشته وندارد و نخواهد داشت ، چون یک دانه از این موشک‌ها توسط ایران به حیفا وتلاویو شلیک نشده وفقط دکوری است.
    • حقیقت گو IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 0
      مأموریت اصلی این موشکها زدن آمریکا و اسرائیل نیست ،وظیفه اصلی این موشکها این است که آمریکا و اسرائیل ما را نزنند ...
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    عالی
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    کاش منم درست درس خونده بودم به کشورم خدمت میکردم. کوتاهی بسیار کردم
  • رضا IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    یک ایده این است که موشکهای نسل جدید به نحوی طراحی شوند که پس از هدف قرارگیری توسط گنبد آهنین یا سامانه های ضد هوایی موج انفجاری وارد مرحله آزاد سازی ریز بمب‌ها برای اهداف کلی شوند. به این ترتیب این موشک گام بزرگی به عقب راندن سامانه های ضد هوایی خواهد داشت.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    درود بر شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس