کاهش ۱.۵ درصدی معاملات مسکن در تهران

اعلام وجود ۳۵۰ هزار خانه خالی در تهران در حالی است که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی قرار بود این معضل را کاملا تمام کند.

سرویس سیاست مشرق _ «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به جوشکار، نیاز بیشتری داریم تا مهندس مکانیک

دروغ حجاریان پس از افشاگری باهنر / به جوشکار نیاز بیشتری داریم تا مهندس مکانیک

علی سرزعیم، کارشناس مسائل اقتصادی، طی سخنانی در آکادمی دانایان گفته است: ما انرژی گاز را با هزینه و زحمت استخراج کردیم و به اندازه دور کره زمین ما در ایران لوله کشی گاز انجام دادیم. به روستاهای دورافتاده و کوچک گازکشی کردیم. اوایل انقلاب، چون هنوز سیستم گذشته روی کار بود، فرهنگ اینکه در زمستان لباس گرم بپوشیم و شوفاژ روشن نکنیم چون گران است، وجود داشت، اما ما این فرهنگ را به طور کلی نابود کردیم و چنان مصرف گاز بالا رفته که کمبود گاز پیدا کردیم. هر سیاست خارجی خوبی هم اگر داشته باشیم، امکان صادرات گاز نیست، چون تماما صرف نیاز داخل شده است. رشد مصرف گاز فزاینده است. سیگنال غلط می‌دهیم که گاز ارزان و فراگیر است.

به گزارش جماران، او می افزاید: با بنزین ارزان، تک سرنشینی در خودروها را افزایش دادیم و در پی آن، گرفتاری های بعدی ایجاد شد. سالهای سال، ارز مسافرتی و سوبسید برای سوخت هواپیما دادیم و به جای گردشگری داخلی، بیشتر به گردشگری خارجی رونق دادیم. حتی در سال تحریم، سال ۹۷، بیش از ۸ میلیارد دلار سفر خارجی داشتیم که به معنای خروج ارز از کشور است. این سیاست ها، با وضعیت اقتصاد ما سازگار نیست.

سرزعیم با بیان اینکه -متأسفانه- افراد به جای مهارت آموزی، به دانشگاه می‌روند، یادآورشد: در این شرایط، ما با پدیده انبوه تحصیل کردگان بیش از نیاز اقتصاد در این سطح توسعه مواجه هستیم. کارگاه های ما این میزان تخصص -دانشگاهی- لازم ندارند. ما به جوشکار، نیاز بیشتری داریم تا مهندس مکانیک.[۱]

*سخنان آقای سرزعیم از حیث لزوم فرهنگ سازی و اصلاح رفتارهای اجتماعی کاملا صحیح هستند. لکن اگر همین سخنان از نگاه گران سازی سوخت و نادیده گرفتن مبحث کشش تورمی ایراد شده باشند طبعا نبایستی با آنها موافق بود.

البته در برخی از الزامات همزیستی ملی ناشی از قرارداد اجتماعی، چاره ای جز پیش بردن هم زمان دو ابزار اقتصادی و فرهنگی برای تغییر رفتار نیست لکن دقت شود که در این فرایند هرگز نباید دچار تندروی شد و یا مثلا به له شدن قشر مستضعف رضایت داد. خرد حکومتی همه این ابعاد را در نظر می گیرد و سپس به نتیجه مطلوب می رسد.

***

در پساتحریم انتخابات چه چیزی نهفته است؟!

دروغ حجاریان پس از افشاگری باهنر

دروغ حجاریان پس از افشاگری باهنر / به جوشکار نیاز بیشتری داریم تا مهندس مکانیک

سعید حجاریان، از چپهای تحریمی و تئوریسین مشارکت مشروط به تازگی طی یادداشتی در کانال شخصی خود در واکنش به صحبت های محمدرضا باهنر که گفته است "حجاریان و علوی تبار که از گزینه خیابان حرف می زنند، حتما صلاحیتی برای حضور در مجلس ندارند"، نوشت:

"من تعجب می کنم از کسی که در رشته مهندسی تحصیل و سال ها کار سیاسی کرده است و این امور بدیهی را نمی داند و به جای پرداختن به امر سیاست به اموری متشبث می شود که قابل اندازه گیری نیست. مثلا فرموده اند: من طرفدار خیابان هستم. حال آن که من تصریح کرده ام بین انتخابات و خیابان منازل زیادی وجود دارد که نوبت به خیابان نمی رسد"!

*ما قصدی برای ورود به تخاطب بین ۲ رجل سیاسی نداریم. لکن از این حیث که وبلاگ مشرق از ابتدای طرح تئوری مشارکت مشروط و حتی خیلی قبل تر از آن؛ مخاطبان محترم را در جریان توطئه چپهای تحریمی و عزم خیابانی آنها قرار داد؛ لازم است که درباره اقاریر حجاریان توضیحاتی ضرورتی ارائه شود.

آن توضیحات از این قرارند:

۱_ منظور حجاریان از "من تصریح کرده ام"، اشاره به یادداشتی است که او در مهرماه امسال منتشر کرد و طی آن نوشت: "حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست. از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد؛ یعنی تاکتیک‌های مختلفی در دنیا تجربه شده است که اصولگرایان به آن جاهل هستند و این جهل‌شان ناشی از نخواندن تاریخ سیاسی کشورهای مختلف است."[۲]

مشاهده می شود که حجاریان بر خلاف آنچه به باهنر گفته است در یادداشت اصلی خود هیچ تصریحی ندارد که نوبت به خیابان نمی رسد!

پس او در اینجا مرتکب دروغگویی شده است.

۲_ حجاریان مایل است به اصولگرایان دلسوز و صاحبان تحلیل درست، نسبت نادانی و جهل بدهد اما باید پاسخ بدهد که آیا کسانی مثل حسن روحانی، علیرضا علوی تبار و غلامحسین کرباسچی هم جاهل و نادان هستند که صراحتا اشاره کرده اند در پسا تحریم انتخابات گزینه "خیابان" وجود دارد؟!

۳_ آیا حجاریان قصد دارد عقلانیت را هم انکار کند؟

اگر نه، پس همه باید بدانیم که عقلانیت می گوید انسان ها پس از قرارداد اجتماعی و تشکیل دموکراسی؛ هر تغییری در ساحت اجتماع و حکومت را منوط به رأی مردم و گزینه انتخابات کردند. تا مجبور نباشند برای تغییر و اصلاحات مد نظر خود به "بی قانونی و گزینه خیابان" دست بزنند. در واقع در ساحت زیست اجتماعی؛ هیچ راهی برای اصلاح جز ۲ گزینه "صندوق رأی یا خیابان" وجود ندارد.

جالب آنکه حجاریان از مهرماه تاکنون و حتی در تخاطبش با باهنر نیز نگفته که آن تجربه کشورهای دیگری که سعید مدعی است انتخابات را تحریم کرده اند و به خیابان هم نرفته اند چه بوده است؟! (در واقع اساسا این تجربه نمیتواند وجود خارجی داشته باشد چون محال است)

۴_ حجاریان در این پرونده البته قادر به تکذیب افشاگری های دوستان گرمابه و گلستان خود هم نیست!

چندی قبل بود که علیرضا علوی تبار در مصاحبه با شرق صراحتا به توضیح جایگزینی منطقی خیابان پس از تحریم صندوق رأی اشاره کرده و گفته بود: وقتی آن اعتراض‌ها ناکارآمد می‌شود و مردم به این نتیجه می‌رسند که مثلا نمی‌توانند با رأی‌دادن به آقای ری‌شهری کاری کنند که آقای جنتی رأی نیاورد، از انتخابات ناامید می‌شوند. در انتخابات بعدی هم به این نتیجه رسیدند که اصلا نمی‌شود از طریق انتخابات تغییری ایجاد کرد. به نظر من وقتی مردم به خیابان می‌آیند که احساس می‌کنند مجرای دیگری برای ایجاد تغییر ندارند. فکر می‌کنند حتی اگر در انتخابات هم پیروز شوند، نامزد پیروز نمی‌تواند تغییر ایجاد کند. خیابان نوعی استیصال است.[۳]

***

ملاحظه می شود که حجاریان در مقابل عقلانیت هیچ راه فراری ندارد و از همین روست که به دروغگویی و بیان ذهنیات محال رو آورده است.

به زعم برخی محافل تحلیلی؛ انکارهای حجاریان در قبال توطئه تحریم انتخابات صرفا نوعی ضد اطلاعات و برای عبور از کمند برخورد امنیتی نظام اسلامی است.

مقام معظم رهبری اخیرا مخالفان انتخابات را مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی قلمداد کرده اند.[۴]

***

۳۵۰ هزار خانه خالی فقط در تهران!

دروغ حجاریان پس از افشاگری باهنر / به جوشکار نیاز بیشتری داریم تا مهندس مکانیک

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اخیرا در سخنانی که ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است: تهران ۳۵۰ هزار خانه خالی آنچنانی دارد که برای سوداگری مسکن از آن استفاده می‌شود از سویی یک میلیون واحد مسکونی -نیز- کم دارد.[۵]

*ما قضاوت درباره این آمار اعلامی شهردار تهران که البته صحیح هم هستند را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

سوال اینجاست که چرا طرح هایی مثل اخذ مالیات از خانه های خالی که پشتوانه قانونی خوبی هم دارند اما تاکنون نتوانسته اند خانه های خالی را در حیطه اجرایی خود هدف بگیرند و از آلام مردم بکاهند؟

***

۱_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۶۱۹۸۳۹

۲_mshrgh.ir/۱۵۳۳۴۵۰

۳_mshrgh.ir/۱۵۴۱۶۲۵

۴_https://khl.ink/f/۵۴۸۲۰

۵_https://irna.ir/xjPvS۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 1
    در ساختار کارگاه های ما، تکنسین کافیست. بافی فقط رویاست...
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      12 1
      اصلاح طلبان تهوع آور و رسانه های زردشان در ایران به واقع سرمایه های صهیونی و آموزشگاه های جاسوس پروری برای کدخدایشان هستند!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    9 2
    بزرگترین محتکر سرپناه مردم بانک هاست میدونی چرا مالیات روی زمین خالی تصویب نشد؟چون بیشترش مال بانک ها بود.اره برادر.مجلس مردمی خخخ
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      بانکها برای مسکن ملی همکاری نمیکنن
  • محمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 1
    راه حل مقابله با مزدوران نفوذی منافقین (همانهایی که شهید رجایی و باهنر و بهشتی را ناجوانمردانه ترور کردند) فقط روشی است قهرمان بزرگ سعید عسگر به کار برد ، امام خمینی ره می فرمایند منافقین از کفار بدترند، وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 4
    به جوشکار نیاز دارید چون تولید صنعتی و هوشمند در کارخانه و مونتاژ سریع در محل ندارید ، امروزه صنایع هم پیش ساخته در کارخانه و مونتاژ در محل اند . دنبال کارگر جوشکار بی سوادند تا زیر افتاب و در گرما و سرما به کشتنش دهند
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    با مهندس مکانیک وجوشکاری واین حرفها ،مردم چقدر درمصیبت پیدا کردن یک لقمه نان هستند اما گوشه قلب هیچکس نمی لرزه ،واقعا نمیدانم ،بعضی ازخدانشناسها ازدرانسانی یه رحم ومروتی دارند اما درمکتب گاهی رنگ باخته والا سرنوشت معیشت خانوارها اینگونه نبود
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    وقت طرح مالیاتهای مسکن رسیده
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    عدالت اجتماعی در کشور اسلامی ما را ببینید ! یک دستفروش که تنها با فرغون ! بله بخدا را فرغون سیب زمینی پیاز می فروشد کارتخوان دارد و سالیانه مالیاتش را می پردازد ! دولت های ما سالهاست که نتوانستند پزشکان ، چه عمومی ، چه متخصص و چه فوق متخصص را مجاب کنند که از کارتخوان استفاده کرده و مالیات بپردازند !!×!
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    حرف عطریانفر در مورد تغییرات ظاهری داروغه در ضمن اینها حتما دنبال تحریم و امدن در خیابان البته به شکل یک انقلاب ایران بدون خشونت و در ضمن از مناظره زید ابادی با نماینده آقای مصباح شما می بینید که مسئله نخواستن حکومت اسلامی اومده .چرا شیوه به نفع اونور همیشه مناظره برگزار میکنه یا حتی خودتون هم در ایران سریعا اون مناظره ابوالفضل بازرگان و زید ابادی را بردارید
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    چرا سیمانی ها بجای مازوت سوزی ، راه حلی سبز مانند انرژی خورشیدی فوتوولتاییک یا برج های با پنل های متمرکز کننده نور یا بادی یا هر راه حل علمی دیگه ندارند مگر کم دانشگاه و دانشمند داریم چرا باید با مازوت سوزی الودگی و عدم بارش باران را افزایش دهند. برق تولید کنند. صنعت که تک بعدی نیست نیروگاه گازی کمتر گاز بیشتر برای سیمان . نمی تونن راه حل پیدا کنن که با کمک به کشور به خودشون کمک کنند، مدیرانشان را بر کنار کنید
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    وقتی بحران آب بوجود اومد اونوقت می فهمید گرانی سازی که میگید تنها راه کنترل مصرفه. الان جیک جیک مستونه به هر کی که میگه مصرف رو از طریق قیمت کنترل کنید حمله می کنید.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    کاسب 2هزار و پانصد میلیاردی حجاریان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس