کد خبر 1564994
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴

به گزارش مشرق، اسفندیار خدایی، دکترای مطالعات آمریکا از دانشگاه تهران در مطلبی با عنوان تونل‌ها، بزرگترین چالش برای اسرائیل در کانال تلگرامی خود نوشت:

انهدام شبکه زیرزمینی حماس توسط اسرائیل کند و سخت پیش می‌رود.

به نوشته فارن پالیسی، تونل‌های حماس که شبکه‌ای پیچیده و برای اختفای نیروهای این گروه و اسرا است درواقع بخش مهمی از زیرساخت‌های نظامی این گروه بشمار می‌رود. سازه‌هایی که به اذعان نگارنده این مطلب بزرگترین آسیب‌پذیری اسرائیل در جنگ با حماس است.

نویسنده در ادامه با طرح این دو پرسش که اسرائیل تا چه اندازه به نابودی شبکه تونل‌های حماس نزدیک شده است؟ و چه مدت طول می‌کشد تا به‌طور کامل بر این تهدید غلبه کند؟

آورده است: جنگ‌های تونلی همواره یکی از مرگبارترین و پیچیده‌ترین انواع نبردها بوده‌اند. به‌عنوان مثال در طول جنگ جهانی اول، هزاران سرباز انگلیسی در حال تخریب مواضع زیرزمینی آلمان کشته شدند. سال‌ها بعد هم آمریکا تلاش زیادی برای شکست دشمنان در اعماق تونل‌های ساخته شده در ویتنام، افغانستان و عراق کرد و اکنون اسرائیل این را به خوبی می‌داند.

فارن پالیسی می‌افزاید: به همین دلیل رژیم صهیونیستی با برخورداری از پیشرفته‌ترین قابلیت‌های نظامی در کشف، نقشه‌برداری، خنثی سازی و انهدام تونل‌ها وارد جنگ کنونی با حماس شده است. اما این امر نه تنها مانع حماس در حفاری‌ها نشده بلکه چالش جنگ در زیرزمین را برای اسرائیل افزایش داده و سبب شده حتی یگان‌های حرفه‌ای ارتش اسرائیل به دلیل ورود به این تونل‌های بمب‌گذاری شده متحمل خسارت جدی شوند.

در بخش دیگری از این گزارش در زمینه چگونگی ساخت این تونل‌ها آمده است: ساختارهای ابتدایی این گروه در اوایل دهه ۲۰۰۰ بر اساس تقویت با تخته‌های چوبی بود. اما شبکه‌های کنونی عمیق‌تر و مستحکم‌تر هستند و حماس در ساخت آنها از فناوری‌های پیشرفته استفاده کرده و توانسته در طول سال‌های گذشته قابلیت‌های زیرزمینی خود را ارتقا دهد.

از همین رو سربازان اسرائیلی، برای پیشروی در این مارپیچ خطرناک باید رویکردی سیستماتیک در پیش بگیرند و با استفاده از بولدوزرهای زرهی زمین را پاکسازی کرده تا منافذ تونل را پیدا کنند.

این روزنه‌ها که به چاله‌های تونل معروف هستند، درواقع منافذ مرگبار مخفی هستند که از نظر اندازه و شکل متفاوت بوده و عموما در آنها تله‌های انفجاری کار گذاشته شده است.

این چاله‌ها به نیروهای حماس امکان می‌دهد از زمین بیرون آمده و به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک کنند و در عرض چند ثانیه دوباره ناپدید شوند.

این نشریه با اشاره به همین موارد، اضافه کرد که اسرائیل نمی‌تواند کل شبکه تونل‌های حماس را شناسایی یا نقشه‌برداری کند. چراکه برای پیروزی دستکم باید دو سوم زیرساخت‌های زیرزمینی حماس را نابود سازد.

در بخش دیگری از این گزارش به تصمیم اسرائیل برای فرستادن آب دریا به داخل تونل‌ها اشاره شده است؛ اقدامی که بنا بر استدلال نویسنده تنها در صورتی می‌تواند موثر باشد که آب با حجم و فشار بالا تزریق شود تا تخریب کامل ساختار تونل انجام گیرد.

هرچند چالشی که اسرائیل پس از فرستادن آب دریا با آن روبرو می‌شود دور از دسترس بودن برخی تونل‌ها از خط ساحلی و امکان نگهداری اسرا در آنجا باشد که ممکن است صهیونیست‌ها را به کل از انجام این تصمیم منصرف سازد.

در نهایت باید بدانیم در حالیکه اسرائیل هر روز برای نابودی شبکه زیرزمینی حماس اقدام می‌کند، هر روز تونل‌های بیشتری کشف می‌شود. موضوعی که می‌تواند تکمیل این کار را بسیار طولانی سازد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس