کد خبر 1564985
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۶

به گزارش مشرق، احسان کیانی مطلبی با عنوان منازعه اسرائیل و حزب‌الله و مقاصد مبهم نتانیاهو که برگرفته از یادداشت بلال‌صعب، از پژوهش‌گران سابق دفتر معاون سیاسی پنتاگون است را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

بلال‌صعب، از پژوهش‌گران سابق دفتر معاون سیاسی پنتاگون و مدیر کنونی «برنامه دفاع و امنیت» در «اندیشکده خاورمیانه» طی یادداشتی مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۲ به این پرداخته که احتمال وقوع نبرد بین اسرائیل و حزب‌الله، اندک است ولی محال نیست.

به نظر او، گرچه طرفین از عواقبت ورود به یک نبرد گسترده آگاه هستند، ولی حداقل درباره اسرائیل، نیات مبهمی مبتنی بر «ضرورت نبرد پیش‌دستانه» علیه حزب‌الله وجود دارد که بروز یک نبرد شدید را محتمل نموده است. و حتی فشارهای دیپلماتیک دولت بایدن بر کابینه نتانیاهو نیز ضرورتاً مانع وقوع چنین احتمالی نخواهد بود.

صعب معتقد است این احتمال زمانی قوت می‌گیرد که از یک‌سو نتانیاهو بقای سیاسی ائتلاف حاکم را در وقوع چنین نبردی ببیند و از سوی دیگر درصدد کسب رضایت شهرک‌نشینانی باشد که از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی آواره شده‌اند.

نویسنده بیان داشته که اسرائیل به ترورهای هدف‌مند علیه فرماندهان حزب‌الله در لبنان ادامه خواهد داد و خویشتن‌داری نخواهد کرد.

حزب‌الله نیز عمق عملیاتی خود در مناطق اشغالی را افزایش خواهد داد. فعلاً احتمال اینکه تداوم چنین روندی به یک جنگ گسترده بینجامد، وجود دارد. به ویژه که به نظر او امکان بروز «خطای محاسباتی» اندک نیست.

به نظر می‌رسد با توجه به تجربه جنگ ۲۰۰۶ که اسرائیل بیش از ۱۶۵ نفر را از دست داد، ورود به این نبرد برای نتانیاهو نوعی خودکشی سیاسی است. به خصوص که حجم تلفات کنونی ارتش اسرائیل در غزه نیز، موجب تعدیل عملیات نظامی آنها شده است.

اما درباره نتانیاهو ممکن است منافع کوتاه‌مدت بر منطق سیاسی، غلبه کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    2 4
    تنها راه پایان جنگ کشتن نتانیاهو است یکی از اسراییلی ها بزند بکشش خلاص این بهترین راه برای اسراییل برای خارج شدن از جنگ است و گرنه پدر خودشان و ارباباشان در مییاد اگر عاقل باشن اینکار را می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس