کد خبر 1564973
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
۲۲ باند تبهکاری در اکوادور سازمان تروریستی اعلام شدند

شرایط اکوادور را می‌توان میان دو عبارت وضعیت جنگی و «حکومت وحشت» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، اکوادور در روزهای اخیر موج جدیدی از خشونت‌ها را تجربه می‌کند که این کشور آمریکای جنوبی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

این بحران چالش‌های پیش روی دنیل نوبوآ، رئیس‌جمهور اکوادور که در ماه نوامبر با وعده مبارزه با مهار خشونت ناشی از باندهای قاچاق مواد مخدر روی کار آمد، برجسته‌تر می‌کند.

چرا امنیت در اکوادور در مسیر وخامت حرکت می‌کند؟

امنیت در اکوادور در دوره پسا کرونا به‌سرعت در مسیر وخامت حرکت کرد؛ تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از خشونت در این کشور در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸ هزار نفر رسید.

این آمار ۲ برابر آمار قربانیان خشونت در اکوادور در سال ۲۰۲۲ است.

خشونت در این کشور در سال گذشته با ترور یک نامزد ضد فساد انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه سیاسی شد.

دولت اکوادور می‌گوید که دلیل این وضعیت سوءاستفاده باندهای مواد مخدر از شرایط موجود برای گسترش قدرت است؛ باندهای مذکور به شکل فزاینده‌ای در حال تقویت قدرت خود در زندان‌های اکوادور هستند.

همین امر سبب شده تا خشونت در زندان‌های اکوادور به شکل فزاینده‌ای رایج شده و مرگ صدها نفر را در پی شورش‌های مرگ‌بار رقم بزند.

گوایاکیل، یک شهر ساحلی که بزرگ‌ترین شهر اکوادور است، خطرناک‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود و بنادر آن به‌عنوان مراکز قاچاق مواد مخدر عمل می‌کند.

چه چیزی باعث شعله‌ور شدن خشونت اخیر در اکوادور شد؟

پلیس اکوادور روز یکشنبه اعلام کرد که سرکرده یکی از مخوف‌ترین باندهای جنایت‌کار که در حال سپری کردن حکم حبس ۳۴ ساله خود بود، ناپدید شده است و مقام‌ها در حال ردیابی او هستند.

در همین حال، از روز دوشنبه حوادث خشونت‌بار در دست‌کم شش زندان اکوادور رخ داد و تا روز چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ نگهبان و دیگر کارکنان همچنان گروگان زندانیان بودند.

خشونت روز سه‌شنبه به خیابان‌های اکوادور سر ریز کرد و ۲ افسر پلیس بر اثر این خشونت‌ها کشته شده و چهار افسر دیگر ربوده شدند.

خشونت در اکوادور زمانی که یک گروه مسلح در حین پخش زنده به یک استودیوی تلویزیونی حمله کرده و خبرنگاران را زیر اسلحه نگه داشت، به شدت نمایان شد؛ بیش از ۱۰ نفر از اعضای این گروه دستگیر شدند.

وقوع انفجارهایی نیز در روز سه‌شنبه در چند شهر تایید شد.

دولت برای مقابله با این مشکل چه می‌کند؟

نوبوآ روز دوشنبه وضعیت اضطراری ۶۰ روزه را اعلام کرد؛ این ابزاری بود که سلف او گیلرمو لاسو از آن استفاده کرد و موفقیت چندانی نداشت.

پلیس اکوادور روز چهارشنبه گفت که ۷۰ نفر از روز دوشنبه در واکنش به حوادثی مانند تصرف ایستگاه تلویزیونی دستگیر شده‌اند.

مدارس سراسر اکوادور نیز روز چهارشنبه تعطیل شدند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد و بسیاری از مشاغل تصمیم گرفتند برای کل روز تعطیل باشند.

برخی اکوادوری‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا رئیس‌جمهور اقدام‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه باندها انجام نمی‌دهد.

در عین حال، نوبوآ قصد دارد در اواخر سال جاری یک همه‌پرسی با محوریت امنیتی برگزار کند؛ در این همه‌پرسی از مردم پرسیده خواهد شد که آیا دولت باید ممنوعیت استرداد اکوادوری‌هایی را که تحت تعقیب خارجی هستند، لغو کند و آیا باید اجازه توقیف دارایی‌های مجرمان مظنون داده شود یا خیر.

واکنش‌ها به موج جدید خشونت در اکوادور چیست؟

خشونت مرگ‌بار جاری در اکوادور باعث نگرانی در سراسر منطقه آمریکای جنوبی شده است.

کشورهای همسایه کلمبیا و پرو نسبت به وضعیت و حمایت از دولت نوبوآ برای بازگرداندن نظم ابراز نگرانی کرده‌اند.

آمریکا نیز مدعی آمادگی به اکوادور برای مقابله با این موج خشونت شده است.

وضعیت اکوادور؛ حکومت وحشت یا وضعیت جنگی

سراسر اکوادور تحت تاثیر انفجارها، آدم‌ربایی‌های پلیس و ناآرامی‌ها در زندان زیر سایه موجی از خشونت و وحشت به سر می‌برد.

اکوادور، زمانی به‌عنوان «جزیره صلح» شناخته می‌شد و میان دو کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان، یعنی پرو و کلمبیا قرار داشت، اما بنادر این کشور آن را به یک نقطه ترانزیت کلیدی برای کوکائین جهت مصرف‌کنندگان در آمریکا و اروپا تبدیل کرد؛ ضمن اینکه اقتصاد دلاری نیز آن را به مکانی استراتژیک برای قاچاقچیانی تبدیل کرد که به دنبال پولشویی هستند.

باندهای جنایت‌کار اکوادوری با گروه‌های خارجی از جمله کارتل‌های مکزیکی، باندهای شهری برزیل و حتی هسته‌های مافیایی آلبانیایی کار می‌کنند و به درگیری‌های جاری دامن می‌زنند؛ این سازمان‌های جنایت‌کار رقیب در نبرد خود برای کنترل مسیرهای قاچاق مواد مخدر، نمایش‌های خشونت‌آمیز و اغلب عمومی خشونت را در خیابان‌ها و زندان‌های کشور به نمایش می‌گذارند.

سیستم زندان اکوادور از دیرباز صحنه اصلی خشونت در این کشور بوده است؛ همزمان، سراسر سیستم قضایی و امنیتی اکوادور با اتهام فساد مواجه هستند.

شمار تلفات خشونت جاری در اکوادور دست‌کم ۸ نفر اعلام شده است.

مدارس و فروشگاه‌ها بسته شده‌اند، مردم در خانه می‌مانند و سربازان در خیابان‌های بزرگ‌ترین شهرهای اکوادور پرسه می‌زنند؛ در یک کلام وحشت عمومی در بین مردم گسترده شده است.

لاصه وضعیت اکوادور را می‌توان با عبارت وضعیت جنگی توصیف کرد؛ چراکه خیابان‌های خالی از مردم این کشور به محل گشت‌زنی و درگیری پلیس با باندهای جنایت‌کار تبدیل شده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 0
    اکوادور از ایران هم بدتره
  • رضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر اسراییل می خواهد جنگ را تمام کند عربها باید حماس را آغازگر جنگ اعلام کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس