فرستادگان پارلمانی کشورها در اجلاس فلسطین چه گفتند؟

روسا و نمایندگان کشورهای اسلامی در اجلاس فلسطین با تاکید بر برخورداری مردم غزه از عدالت و حقوق انسانی، بر توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین تاکید کردند.

به گزارش مشرق،

پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) به میزبانی تهران در حال برگزاری است و روسا، نایب رییسان و نمایندگان پارلمان‌های کشورهای حاضر در این اجلاس نظرات، دیدگاه‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود را برای پایان دادن جنایت صهیونیست‌ها در غزه بیان کردند.

غزه تا تاسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس آرام نمی‌شود 

احمد علی فیصل نایب رئیس پارلمان فلسطین ابتدا از حضار خواست به احترام شهدای لبنان و غزه یک دقیقه سکوت کنند و در ادامه گفت: برای چهارمین ماه متوالی است که مردم فلسطین با حملات ددمنشانه رژیم فاشیست صهیونیستی مواجه هستند. این رژیم بدترین جنایات و هولوکاست را در غزه مرتکب می‌شود و تاکنون ۲۴ هزار نفر شهید و ۱۰ هزار نفر در زیر آوار و بیش از ۲ میلیون نفر هم آواره هستند و هر چقدر تلفات زیاد باشد از غزه خارج نمی‌شوند.

نایب رئیس پارلمان فلسطین با یادآوری اینکه جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حق ملت فلسطین و غزه اتفاق می‌افتد فراموش نخواهد شد و در پی آن تاریخ منطقه و جهان رقم خواهد خورد، افزود: غزه قلب زمین است و تمام جهان را دربرمی‌گیرد و آرام نمی‌شود تا زمانی که کشور فلسطین با پایتختی قدس شریف تشکیل و آوارگان به کشور بازگردند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تمامی امکانات و زیرساخت‌های غزه را نابود کرده و در پی کوچاندن ظالمانه و اجرای پروژه انکار حضور مردم فلسطین و گسترش شهرک‌سازی است، تصریح کرد: البته این رژیم در انجام این اقدامات ناکارآمد بوده و مردم فلسطین با پایداری و پشتیبانی همه ملت‌های جهان و منطقه و در رأس آن ایران به پیروزی خواهند رسید و مراتب سپاس و قدردانی خودمان را از حمایت کشورهای اسلامی و درخواستشان برای محاکمه رژیم صهیونیستی و مواضع کشورهای اسلامی و آسیایی در قبال غزه را اعلام می‌کنیم.

علی فیصل با اشاره به آمریکا که به ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی سبب از بین رفتن دموکراسی و ایجاد محاصره، گرسنگی و کشتار در غزه و همه نقاط جهان شده است، گفت: با این حال رژیم صهیونیستی در حال از بین رفتن است و ملت فلسطین بر موضع ثابت خود برای آتش‌بس فوری، عقب‌نشینی اشغالگری صهیونیست، رفع محاصره و بازگشت همه مردم به سرزمینشان، پایان دادن به محاصره نوار باختری به ویژه مسجدالاقصی و خروج از همه سرزمین‌های اشغالی استوار هستند.

نایب رئیس پارلمان فلسطین با تاکید بر اینکه به نتانیاهو و بایدن اجازه نخواهند داد که از خون مردم غزه برای تضمین آینده سیاسی خود استفاده کنند و گفت: باید به سلطه رژیم صهیونیستی پایان داده شود و ما بر اراده خود ثابت و استوار بوده و صاحبان حقیقی این سرزمین هستیم و به صاحبان تقلبی و خرافات دینی اجازه تسلط آنها را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: از طرف ملت خودمان و مجلس ملی فلسطین به همه جهان و صهیونیسم و همه هم‌پیمانانشان می گوییم که اجازه نمی‌دهیم پروژه‌های نابودگرایانه‌ آنها در کشور ما انجام شود. ما اینجا هستیم تا با تروریست‌هایی چون نتانیاهو و بایدن مقابله کنیم.

علی فیصل با بیان اینکه جنایات آنها را نمی‌توان پاک کرد و ملت فلسطین در مورد این موضوع تصمیم خواهد گرفت، یادآور شد: ما تأکید داریم که غزه و فلسطین کشوری آزاد و مستقل است و قدس پایتخت ابدی فلسطین بوده و هیچ کشور یهودی تأسیس نخواهد شد و باید وحدت ملی خودمان را با گفت‌وگوی وطنی حفظ کنیم وبا رهبری منسجم برای رویارویی با این تجاوز تلاش کنیم.

نایب رئیس پارلمان فلسطین یادآور شد: برای ایجاد سازمان فلسطین در چهارچوب سرزمین آزادی‌بخش تلاش خواهیم کرد و عضویت فلسطین در سازمان ملل باید به رسمیت شناخته و اسرائیل در محاکم بین‌المللی محاکمه شود و تجاوز صهیونیست‌ها و کشتار جمعی مردم غزه محکوم و به صورت فوری به محاصره غزه پایان داده شود و اجازه ورود کمک‌های پزشکی و خروج نیروهای اشغالی از نوار غزه مدنظر قرار گیرد.

نایب رئیس پارلمان فلسطین تاکید کرد: همچنین مشارکت آمریکا در تجاوز به غزه و دعوت از سازمان‌ها و موسسات حقوقی و بین‌المللی، محاکمه اسرائیل فاشیست برای ارتکاب جرایم جنگی در غزه و تاسیس دولت مستقل و آزاد فلسطین و تاسیس صندوق ویژه برای بازسازی غزه، تلاش جدی برای توقف برنامه‌های رژیم در کرانه باختری و نپذیرفتن ایجاد سازمان آزادی‌بخش حماس توسط آمریکا و اسرائیل، حمایت پارلمان‌های کشورهای آسیایی از موافقتنامه‌ها و دعوت از کشورهای آسیایی برای توجه به دیپلماسی پارلمانی از جمله مواردی است که در این اجلاس باید مورد توجه قرار گیرد.

کسانی که مقابل جنایات در غزه سکوت کنند شریک جرم اسرائیل هستند

عادل العسومی رئیس پارلمان کشورهای عربی هم در این اجلاس عنوان کرد:  مردم غزه نزدیک به سه ماه است که تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند و از لحاظ شرایط بهداشتی و انسانی در بدترین شرایط به سر می‌برند، از طرفی هم بسیاری از افراد در غزه زیر آوارها مدفون شده و این وضعیت در تاریخ جهان ثبت خواهد شد و تمام کسانی که مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند شریک جرم رژیم صهیونیستی خواهند بود.

وی اضافه کرد: ما در ماه دسامبر در اتحادیه پارلمان کشورهای عربی جلسه‌ای را برای بررسی کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از ادامه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برگزار کردیم، همچنین حق وتویی که آمریکا در جهت جلوگیری از توقف جنگ در غزه استفاده کرد را محکوم کردیم. از طرفی نیز اتحادیه کشورهای عربی به موسسات بین المللی هشدار داد که به وظایف اخلاقی و حقوق بشری خود پایبند باشند.

رئیس پارلمان کشورهای عربی اضافه کرد: ما در این جلسه مهم از دولت‌های خود خواهیم خواست که به ناتوانی و عدم تحرک سازمان ملل اعتراض کنند و شکایتی را به دادگاه بین المللی لاهه ارائه کرده تا جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند و کمیته فلسطین که زاده این اتحادیه است در راستای کمک به ملت فلسطین کارهای خوبی انجام داده است.

عادل العسومی با بیان اینکه کشورهای عربی تمام تلاش خود را برای رفع چالش‌های مردم فلسطین به کار خواهند گرفت، یادآور شد: باید مواضع محکمی را به نفع مردم فلسطین اتخاذ کنیم. همچنین جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایستادگی مردم فلسطین مقابل کشتارها در غزه به عنوان نماد خواهد ماند و نخستین حقوق مردم فلسطین تاسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است، این مردم از حق خود دفاع کرده و مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

مساله فلسطین استقرار عدالت، عزت و حقوق انسانی است

کوناته سایدیکی نایب رئیس مجلس ساحل عاج در این اجلاس گفت: امروز جامعه ما با چندین حادثه عزادار شده است که مهمترین آن‌ها زلزله در مراکش، سیل در پاکستان، جنگ اسرائیل علیه حماس و حادثه تروریستی کرمان است.

وی اضافه کرد: در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس ما کنار ملت بی دفاع فلسطین هستیم و اعلام می‌کنیم که مساله فلسطین عدالت، عزت و حقوق انسانی است در حالی که فلسطینیان چندین دهه رنج های فراوانی را تحمل می‌کنند و جان‌های بسیاری در این راه از دست رفته است. پس وظیفه ما است که فلسطینیان را مورد حمایت قرار داده و براساس حقوق بین الملل عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس ساحل عاج بیان کرد: ما باید از تمام ظرفیت‌های بین المجالس استفاده کنیم تا بتوانیم صلحی پایدار را در منطقه ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: آرمان فلسطین باید مورد توجه ملت های اسلامی قرار گرفته و جزو وظایف انسانی ما است که به دنبال حل مساله فلسطین برویم ما باید به دنبال تحقق عدالت و صلحی پایدار باشیم تا بتوانیم آن را برای مردم غزه به ارمغان بیاوریم.

از اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری نمی‌شود

محمدحسین المهان نماینده پارلمان کویت در این اجلاس اظهار داشت: غزه به طور کامل در حال نابودی است و هیچ‌کس از اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری نمی‌کند و اقدامات رژیم در نوار غزه و قدس اشغالی به صورت روزانه ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه وظیفه پارلمان‌های اسلامی استفاده از همه ابزارها برای پایان دادن به کشتار دسته جمعی است، تصریح کرد: از کوچاندن مردم مظلوم فلسطین از نوارغزه باید جلوگیری کرد و سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و علیه رژیم در دادگاه‌های بین‌الملی اقامه دعوا کنند.

نماینده پارلمان کویت در ادامه گفت: رابطه کشورهای مسلمان باید با هم هماهنگ و همراه باشند و از عادی‌سازی روابط با رژیم خودداری و روابط خود را قطع و سفارتخانه‌های خودشان را در اسرائیل تعطیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است دولت‌های اسلامی صندوقی برای آبادانی غزه تشکیل دهند؛ آرمان فلسطین در رأس و اولویت سیاست خارجی کویت است.

موافق هر ابتکاری برای پایان جنگ غزه هستیم

داودا دیالو نایب رئیس مجلس دولت انتقالی بورکینافاسو در این اجلاس طی سخنانی اظهار کرد: ما با هر ابتکاری جهت پایان دادن جنایات صهیونیست ها موافق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال راه حل هایی باشیم که بتوانیم از آرمان فلسطین حمایت کنیم و سازمان های بین المللی را مجاب کنیم آنها نیز به سمت پایان دادن مشکلات فلسطین پیش روند.

رژیم صهیونیستی باید به قوانین جهانی و قطعنامه‌های شورای امنیت تن دهد

نماینده مجلس سنگال در سخنانی اظهار کرد: امروز باید مسئولانه به سمت آرمان‌های مردم شجاع فلسطین گام برداریم، رژیم صهیونیستی باید به قوانین جهانی و قطعنامه‌های شورای امنیت تن دهد.

وی گفت: مردم فلسطین شرایط سختی را برابر صهیونیست‌ها دارند و شرایط انسانی رو به وخامت است و موانع زیادی پیش روی آن ها است.

نماینده مجلس سنگال با اشاره به قطعنامه پایانی اجلاس تهران تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌ها این کشور آسیب دیده است و مجلس ملی سنگال در کنار همه کشورها برای صلح و امنیت پایدار در فلسطین تلاش می‌کند و در بیانیه پایانی باید حملات رژیم صهیونیستی محکوم، قرارداد اسلو اجرا و بر ارسال کمک ها به غزه تاکید شود.

وی تصریح‌کرد: همچنین باید آتش بس فوری در غزه محقق شود چرا که افزایش تنش ها باعث شده مردم زیادی جان خود را از دست دهند.

به ظلم رژیم اسرائیل پایان دهیم

طاهر بن مخبوت بن علی الجنیبی نایب رئیس پارلمان عمان در این نشست در سخنانی اظهار داشت: باید صف مسلمانان را تحکیم بخشیم و صلح و ثبات و حقوق مردم فلسطین را به آنها برگردانیم. امروز تمامی ملت‌ها برای ملت فلسطین فریاد سر می‌دهند و این جنایات باید با تلاش ما به اتمام برسد.

وی با اشاره به کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و شکنجه مردم غزه گفت: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها را تخریب کرده و مقابل دیدگان ما و سازمان ملل متحد این جنایت ها را انجام می دهد که سبب بی‌اعتمادی ملت‌ها به این سازمان می‌شود.

نایب رئیس پارلمان عمان با بیان اینکه همگی در مورد حمایت از فلسطین توافق دارند، اضافه کرد: وظیفه ما است که تدابیری در این خصوص اتخاذ کنیم چرا که فلسطین سد غیرقابل عبور است و همه باید مسئولیت خودمان را در این رابطه انجام داده و به ظلم رژیم اسرائیل پایان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده و ما پارلمان‌ها و کشورهای مسلمان باید در مقابل جور و ظلم رژیم گام برداریم، امیدواریم خداوند قدم ملت فلسطین را استوار و به آنها صبر دهد.

در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی دیپلماتهای چاد را فرا خواندیم

محمد یوسف نماینده مجلس ملی انتقالی چاد در این اجلاس گفت: ما دیپلمات‌های چاد را از اسرائیل خارج کردیم و از رفتارهای اخیر این رژیم اعلام انزجار خود را به طور رسمی اعلام کرده و هیچ دیداری با هیچ نماینده‌ای از اسرائیل نداشتیم.

نماینده مجلس ملی انتقالی چاد با بیان اینکه این کشور حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کند، تصریح کرد: موضع متحدی با ملت فلسطین داریم و آمریکا و اسرائیل می‌خواهیم خود را موظف به اجرای قوانین بدانند و امیدوارم این نشست در  انجام وظایف خود موفق باشد.

جنایات اسرائیل نسل کشی و جنایت علیه بشریت است

همی فونه مهل مدان نماینده پارلمان مالی در ادامه گفت: برگزاری این نشست فوق العاده برای رنجی است که ماهها ملت فلسطین تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه جنایات اسرائیل نسل کشی و جنایت علیه بشریت است، افزود: دولت و مجلس‌ انتقالی مالی همواره به آرمان فلسطین و امت اسلامی اهمیت می‌دهد و از ایجاد کشور مستقل فلسطینی حمایت و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان را محکوم می‌کند.

نماینده پارلمان مالی خاطرنشان کرد: چالش های غرب آفریقا مسأله منطقه ما است و مالی و نیجر ائتلافی علیه ترور تحت عنوان کشور های ساحل تشکیل دادند و از آرمان فلسطین حمایت می کنند.

آتش‌بس فوری انتظار همه مسلمانان است

در ادامه عبدالرحیم دوسک نماینده پارلمان ترکیه هم در سخنانی با بیان اینکه اقدامات جنایتکارانه توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه و شهرک‌ سازی‌ها غیرقابل قبول است، گفت: این حرکات در ضدیت صلح پایدار در منطقه است و مردم فلسطین باید به حق و حقوق خود برسند و ما باید مقابل تجاوزات اسرائیل هم‌صدا باشیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه در جلساتی در مورد فلسطین شرکت کرده که مصوبات آن باید عملی شود و ضروری است آتش‌بس فوری اعلام شود و این مهم مورد انتظار همه مسلمانان است. تصمیمات اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی باید اجرایی شود و تلاش‌های خودمان را برای حمایت از آرمان‌های فلسطین به کار ببریم تا از آلام مردم بی‌دفاع بکاهیم.

نماینده پارلمان ترکیه با یادآوری ارسال ۳۶۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تصریح کرد: تعداد زیادی بیماران سرطانی در غزه هستند که از امکانات پزشکی محروم بوده و نیازمند کمک فوری هستند. ما به دنبال راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در غزه هستیم.

دوسک با بیان اینکه عدم رسیدن به راه‌حل عادلانه در فلسطین سبب از بین رفتن صلح و آرامش در منطقه خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید برای فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ یک حاکمیت مستقل ایجاد شود و همگی با هم برای انجام این کار همکاری کنیم.

جامعه جهانی راه حل مساله فلسطین را با جدیت پیگیری کند

سعید مراد صمد فنوج زاده نماینده مجلس تاجیکستان هم در این اجلاس با بیان اینکه تاجیکستان از حل و مفصل همه مناقشات و برقراری ثبات در منطقه حمایت می کند، تصریح کرد: از جامعه جهانی می خواهم که راه حل رفع مشکل فلسطین را با جدیت پیگیری کند.

نماینده مجلس تاجیکستان با انتقاد از کشته شدن مردم فلسطین، افزود: ما باید از مردم فلسطین برای توقف هرچه سریعتر این وضعیت حمایت کنیم.

ارتش پاکستان کنار ملت فلسطین ایستاده است

عطاء الرحمن نماینده مجلس سنا پاکستان دیگر سخنران این اجلاس بود که اظهار داشت:  همه احزاب سیاسی در پاکستان حتی ارتش، کنار ملت فلسطین ایستاده‌اند. پاکستان قویا جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی فلسطین را محکوم می‌کند و خواهان پایان دادن منازعات است.

وی اضافه کرد: در خصوص حوادث غزه مجلس سنای پاکستان نشستی اضطراری برگزار کرد و طی قطعنامه‌ای جنایات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و خواستار آتش بس در غزه شد.

نماینده مجلس سنا پاکستان ادامه داد: ما از شورای امنیت و سایر مجامع بین المللی می‌خواهیم که تمام تلاش خود را در راستای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی به کار گیرد. همچنین کمک های انسان دوستانه را برای مردم غزه ارسال کنند.

وی با بیان اینکه پاکستان همواره درباره پیامدهای جدی اقدامات تنش زای رژیم صهیونیستی هشدار داده است، تصریح کرد: از طرفی نیز ما نگران اوضاع انسانی در غزه هستیم که علت آن محاصره مردم غزه است.

نماینده مجلس سنا پاکستان اظهار کرد: ما باید اقدامی جدی انجام دهیم تا نسل کشی در فلسطین پایان پذیرد و از نهادهای بین المللی می‌خواهیم که به وضعیت حقوق بشر این منطقه رسیدگی کنند و اقدامات غیر انسانی رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

تشکیل دولت مستقل فلسطینی راه حل پیشنهادی مغرب است

دیگر سخنران این اجلاس خالد السطی نماینده مجلس مغرب بود که گفت: این جنگ با وجود مواضع سیاسی مختلف همچنان ادامه دارد و سازمان‌ها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها تخریب می‌شوند.

وی افزود: این تجاوز منجر به بن بست رسیدن مساله صلح فلسطین شده است و همه تلاش‌ها برای صلح را نابود می‌کند. با وجود فاجعه انسانی و محاصره کامل غزه باید بگویم این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست.

نماینده مجلس مغرب خاطرنشان کرد: تضمین آزادی غیر نظامیان، امکان ارسال کمک های انسانی، توقف و سپس پایان جنگ، اصلی ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود و دولت مغرب از این شرایط فعلی نگرانی شدید خود را اعلام می‌کند.

وی تاکید کرد: تشکیل دولت مستقل فلسطینی با راه حل سیاسی بر اساس ابتکار عمل جده برای صلح عربی، راه حل پیشنهادی کشور مغرب است و ادامه‌ حملات و خشونت‌های اسرائیل علیه قدس شریف و مردم غزه میلیاردها مسلمان را آزار می‌دهد.

نماینده مجلس مغرب اضافه کرد: در راستای تحولات میدانی، ما تلاش‌های خود را برای حفاظت از قدس و بیت المقدس انجام می‌دهیم و براساس اصول خود تأکید داریم که پارلمان‌ها باید تلاش کنند صلح و آرامش در غزه شکل گیرد، بنابراین دیپلماسی پارلمانی، اسلامی و جهانی باید تاسیس دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف را در اولویت خود قرار دهد تا دیگر شاهد جنگ نباشیم.

مردم فلسطین باید به دولتی به پایتختی قدس شریف دست یابند

احمدو محمد محفوظ ولد أمباله نایب رئیس مجلس موریتانی در این اجلاس با اشاره به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، تخریب مدارس و بیمارستان‌ها و شکست انسانیت گفت: در حال حاضر شاهد یک جنگ وحشیانه هستیم که باید همه ما بیش از گذشته در کنار یکدیگر بایستیم و با هم هماهنگ باشیم تا کارها را در یک چارچوب درست حرکت کند.

نایب رئیس مجلس موریتانی با تاکید بر اینکه کشورش کنار مردم فلسطین ایستاده است تا آنها بتوانند به حقوق خود در راستای برپایی دولتی به پایتختی قدس شریف دست یابند، افزود: ما به عنوان دولت و مردم موریتانی اقدامات بسیاری در راستای محکومیت اتفاقات رخ داده در غزه انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به قطعنامه مربوط به آتش بس در غزه بر ضرورت و لزوم تلاش جمعی برای تحقق حقوق فلسطین تاکید و خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش خود را برای آتش بس دائم و پایان نسل کشی در این سرزمین و تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه و پزشکی به غزه به کار ببریم.

باید کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه برسد

عبدالله بن جابر اللبده نماینده پارلمان قطر نیز دیگر سخنران این اجلاس بود که گفت: برادران فلسطینی ما در معرض بمباران وحشتناک رژیم صهیونیستی قرار دارند و این رژیم کشتار و جنایت جنگی علیه غیرنظامیان انجام می‌دهد و خدمات بهداشتی را نابود می‌کند.

وی اضافه کرد: رژیم صهونیستی این جنایات را به صورت عمدی انجام می‌دهد و مردم غزه را شکنجه داده و آنها را با خطرهای بسیاری مواجه کرده است چرا که وخامت اوضاع انسانی در غزه مشاهده می‌شود.

نماینده پارلمان قطر ادامه داد: دولت قطر بر مشروعیت و ثبات فلسطین تاکید دارد که در رأس آنها تاسیس کشور فلسطین است. از طرفی نیز باید کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه برسد. قطر به عنوان میانجی‌گر بین رژیم صهیونیستی و فلسطین اقدامات سازنده‌ای را صورت داده است و تمام تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ استفاده خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود

انور المرزوقی نایب رئیس مجلس تونس در این اجلاس گفت: پیگیری مدام آرمان فلسطین مهمترین مسئله‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد، چرا که  نسل‌کشی و هجوم گسترده رژیم صهیونیستی به غزه بی سابقه است.

وی با اشاره به تخریب بیمارستان‌ها و مدارس در غزه به پایداری و قهرمانی مردم فلسطین درود فرستاد و افزود: ما از تأسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف دفاع می‌کنیم. همچنین مواضع برخی کشورها که از تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی دفاع کردند را محکوم می‌کنیم.

نایب رئیس مجلس تونس خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد و افزود: باید رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود. بر همین اساس باید با اعمال فشارهای دیپلماتیک و حقوقی بر رژیم صهیونیستی از ادامه این جنگ جلوگیری کرد و اقدامات لازم برای برقراری آتش‌بس و خروج زخمی‌ها از غزه انجام شود.

موضع جامعه بین‌المللی برابر جنایات رژیم صهیونیستی منفعلانه است

عبدالله الرومیحی نماینده پارلمان بحرین هم در این اجلاس اظهار کرد: ما شاهد بودیم که از آغاز جنایت صهیونیست‌ها در غزه، هر روز گذشته غیرنظامیان، کودکان، زنان و پیرمردان کشته می‌شوند، همچنین در نوار غزه از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌شود و در مقابل شاهد موضع منفعلانه جامعه بین‌المللی در برابر این فجایع هستیم.

وی اضافه کرد: موضع ثابت و همیشگی حاکمان بحرین حمایت از آرمان فلسطین است و کشور بحرین تأکید دارد که آرمان فلسطین در صدر موضوعات کشورهای اسلامی است و باید تلاش اساسی برای صلح و عدالت در فلسطین انجام شود.

نماینده پارلمان بحرین خاطرنشان کرد: بحرین به دنبال پایان دادن درگیری‌ها است و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که بر اساس قوانین بین‌الملل، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و به دنبال آتش‌بس در غزه باشند.

حمایت از عضویت فلسطین در سازمان ملل ضروری است

فضلی زون نماینده مجلس اندونزی دیگر سخنران این اجلاس بود که گفت: ما از آرمان فلسطین حمایت می‌کنیم و باید این حمایت را همچنان ادامه دهیم.

نماینده مجلس اندونزی با بیان اینکه باید مذاکرات و گفتمان گسترده‌ای برای برقراری آتش بس و ثبات در غزه انجام شود، افزود: در غزه هر روز تخریب زیرساخت‌ها و کشتار مردم انجام می‌شود که در چنین شرایطی ایجاد آتش بس ضروری است.

زون با بیان اینکه باید نقش اتحادیه PUIC را  در حمایت از فلسطین و مقابله با اشغالگری پررنگ تر شود، عنوان کرد: حمایت از عضویت فلسطین در سازمان ملل ضروری است و باید شرایطی فراهم شود که ارتباط فلسطین با سایر کشورها گسترش یابد.

نماینده مجلس اندونزی خاطرنشان کرد: روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رد شده است و این اتحادیه باید نامه‌ای به جوامع بین المللی ارسال و تمامی حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کند. همچنین اسرائیل باید به عنوان مجرم جنایی محکوم شود.

هدف مشترک ما بر طرف کردن ظلم از مردم فلسطین است

فیاض الشهری نماینده پارلمان عربستان هم در این اجلاس گفت: ما هدف مشترکی برای خدمت به برادران خود در فلسطین داریم تا ظلم از آنجا برطرف شود و امید داریم که فعالیت این کمیته موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: باید در پارلمان‌های عربی و اسلامی همکاری‌های مستمر باشد تا مردم فلسطین به آزادی و صلحی پایدار برسند و لازم است این کمیته اقدامات اساسی در این جهت انجام دهد.

امارات مجازات جمعی متجاوزان به غزه را خواستار است

همچنین علی راشد النعیمی نماینده مجلس امارات در سخنانی اظهار کرد: از وضعیت فاجعه بار و بی سابقه در غزه به شدت ابزار نگرانی می‌کنیم و البته از هیچ کمکی از طریق گذرگاه رفح به غزه دریغ نکردیم.

نماینده پارلمان امارات مجازات جمعی متجاوزان و توقف کوچ اجباری را خواست اصلی امارات در شرایط کنونی عنوان و خاطرنشان کرد: امارات آمادگی دارد با نقشه راه مشخص و در چارچوب راه حل تلاش کند که ملت فلسطین زندگی با کرامتی داشته باشند و با چالش‌های پیش رو مقابله کنند.

رئیس‌جمهور چین به جنگ غزه بسیار حساس است

ول لی عضو هیات پارلمانی چین هم در این نشست  و در سخنانی گفت: چین مخالف هر نوع تروریسم است و در سه ماه گذشته اتفاقی که بین فلسطین و اسرائیل رخ داده و اقدامات کم سازمان ملل، سبب شده که جنگ روز به روز گسترده‌تر شود.

وی اقدامات رژیم صهیونیستی را ضدبشری عنوان کرد که چین آن را محکوم می‌کند و افزود: باید در قالب گفت وگو و به دور از یکجانبه گرایی، جنگ را به پایان برسانیم. رئیس جمهور ما به جنگ غزه بسیار حساس است و آن را پیگیری می‌کند و آن را برای صلح و ثبات منطقه مضر می‌داند.

عضو هیات پارلمانی چین با تاکید بر اینکه اقدامات چین در  سازمان ملل برای ایجاد صلح بوده است، گفت: چین معتقد است با چندجانبه گرایی صلح را برقرار شده و حقوق مردم غزه هم رعایت خواهد شد.  

لی با تاکید بر اینکه چین به اجرای قوانین بین‌المللی اهمیت می‌دهد و به‌دنبال ایجاد صندوقی به اندازه ۲ میلیون دلار است در جهت تامین نیازهای غزه است، خاطرنشان کرد: چین به گفت وگوها ادامه می‌دهد تا در اولین فرصت آتش‌بس همه جانبه برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی نباید در جنگ غزه دخالت کنند و باید بتوانیم بیمارستان‌های غزه را بسازیم تا جان مردم را نجات دهیم؛ همچنین نیازهای غذایی و دارویی غزه را باید تامین کرده و در نهایت کشور مستقل فلسطین ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 3
    باید تضمین اتش بس بشه
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 5
    همه کشورهای عضو با کشتی جنگی از سمت دریا در ساحل غزه مستقر شن و امداد رسانی کنن و رژیم صهیونیستی غیرت کشورهای اسلامی رو ببینه و کوتاه بیاد.با بیانیه هیچی عوض نمیشه .
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 2
    در جلسه ای که لبخند هم زده بشه خروجی هیچی نیس
  • US ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 3
    باسلام و خدا قوت به رزمندگان اسلام ، برادران نظامی عزیز قدرت تخریب سلاح های رزمندگان اسلام واقعا کم هست فکری به حال آن کنید، دشمن صهیونیستی ببینید با چه تسلیحاتی به کشتار جمعی مردم می پردازد؟! جواب آن سنگر شکن ها کورنت یا آرپی جی و نارنجک نیست!
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 2
    واقعا این جلسات مسخره چه فایده ای داره؟ اکثر کسانی که در این جلسه بودند از نوکران صهیونیزم و خائنان به اسرائیلند. غیر از هزینه بیخود و پرداخت هزینه هتل و .... از جیب ملت برای اینها هیچ چیز دیگری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس