کد خبر 1564032
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
بازداشت تبعه فرانسوی مظنون به جاسوسی در باکو

در ادامه تنش بین باکو و پاریس، جمهوری آذربایجان روز سه شنبه از دستگیری شهروند فرانسوی در این کشور به ظن جاسوسی خبر داد.

به گزارش مشرق، سفیر جمهوری جمهوری آذربایجان در فرانسه روز سه‌شنبه گفت:«دستگاه امنیتی ما یک تبعه فرانسوی مظنون به جاسوسی را دستگیر کرده است.»

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «لیلا عبدالله‌وا» سفیر جمهوری آذربایجان در پاریس گفت: «مارتین رایان مظنون به ارتکاب اقدامات جاسوسی دستگیر شده است.»

سفیر باکو در فرانسه افزود که به محض دستگیری وی، به سفارت فرانسه در باکو اطلاع داده شد.

این خبر در بحبوحه تشدید تنش‌های دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و فرانسه بر سر حمایت پاریس از ارمنستان منتشر شده است.

فرانسه که بزرگترین جامعه ارامنه در اروپا را در خود جای داده، در ماه‌های اخیر همکاری‌های نظامی را با ارمنستان افزایش داده است.

پس از تصرف منطقه قره باغ توسط جمهوری آذربایجان، دولت فرانسه در ماه اکتبر اعلام کرد که سیستم‌های دفاع هوایی را به ایروان خواهد فروخت.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، فرانسه را متهم کرده که با تسلیح ارمنستان، درگیری در قفقاز را دامن می‌زند.

پاریس طی ماه‌های گذشته سه قرارداد نظامی با ارمنستان امضا کرده که مهمترین آن ارسال سامانه‌های راداری برد کوتاه به نام «گرند مستر ۲۰۰» است. گزارش‌ها همچنان حاکیست که ارمنستان در حال تجهیز خود به پهپادهای پیشرفته است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در آن برهه اعلام کرد: «فرانسه باید به سیاست موذیانه خود با هدف حمایت و تسلیح ارمنستان در منطقه پایان دهد.»

باکو اخیرا نیز دو دیپلمات فرانسوی را به دلیل رفتارهایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها سازگار نیست اخراج کرد. وزارت خارجه فرانسه یک روز بعد با اخراج دو دیپلمات آذربایجانی تلافی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • JP ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    ایران نماینده دو تمدن ترکی و فارسی است. اربابی ایران بر جهان، حق طبیعی ایرانیان است.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      زنده بادایران بزرگ.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      درودبرایران وایرانی.
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      احسنت! همین طور است. زبان فارسی رسمی ایران اگر چه با گویش های بومی کردی، پشتون، بلوچی، دری، تاجیکی، لری، تاتی، بختیاری، مازنی، گیلک، سمنانی و شوشتری ریشه ی مشترک پهلوی دارد ولی به علت تأثیر عمیق زبان ترکی در دربارهای حاکمان سلسله های گوناگون ترک زبان در ایران زمین و عثمانی و تشویق های شدید شاعران فارسی سرا با هدیه و صله و اجازه ی انتشار دیوان اشعار، تغییرات گسترده ی آواشناسی و هجاشناسی را پیدا کرده است. به طوری که یک ایرانی متولد کلان شهرهای ایران نمی تواند گویش های پهلوی بومی را بفهمد. اما خویشاوندی زبانی با آن ها را به خوبی حس می کند. بنابراین، زبان فارسی رسمی ایران یک عامل وحدت تمدن های آریایی و ترکی و میراث مشترک آنهاست که البته صهیونیست های انگلیسی آن را بر نمی تابند و با تحریک انگیزه های نژادپرستانه و قوم گرایانه کاذب، می خواهند اختلاف قومی و جنگ و خونریزی راه بیندازند!
  • CA ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 3
    فرانسه استعمارگردشمن درجه یک مسلمین مرگ وننگ برفرانسه بقیه دشمنان ملت اذربایجان
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      2 2
      پانترکهای بدذات دشمنان کل بشریت اند.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      2 0
      ای نوکر بدبخت و مزدور با یا بی مزد و مواجب انگلیسی ها و یهودی های صهیونیست که می خواهند با تحریک نژادپرستی و قوم پرستی، مردم منطقه را به جان هم بیندازند و با برادرکشی، نسل کشی و قتل عام یکدیگر به دست خودمان، حمام خون وحشتناک روشن کنند!
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 2
    آخ جون دعوا . آتیش زدم به مالم. مشت اول ایندفعه صد تومن .
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 4
    وقتی که شما از اسرائیل و ترکیه پهباد و سلاح می خرید و هر روز تهدید به اشغال ارمنستان می کنید، چه انتظاری دارید که طرف مقابل به هند و فرانسه متوسل نشود. آن هم در شرایطی که روسیه و ایران، بی طرف هستند و به هر دو طرف سلاح مؤثر نمی دهند؟؟!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 2
      درودبرهم وطن فهمیده.زنده بادانسانیت.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      2 2
      عاذربایجان اسرائیل دوم است.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      2 0
      با رود و سپاس با آرزوی صلحی پایدار و احترام دو طرف به تمامیت ارضی یکدیگر و همه کشورهای منطقه به دور از جنگ افروزی صهیونیست ها و غربی ها. طبق قوانین حقوق بین الملل، ملاک تعیین مرزها آخرین تغییرات پذیرفته شده دو طرف است. اگر غیر از این باشد، که سنگ روی سنگ بند نمی شود. اگر غیر از این باشد، یونان، روم، مقدونیه، مغولستان و عربستان هم علیه ایران و برعکس ایران بر علیه آنها می توانند ادعای ارضی داشته باشد. چون که در طول تاریخ زمین ها و مناطق جغرافیایی، در اثر کشمکش های طولانی و جنگ های زیاد، دست به دست می شده است!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 0
      با درود و سپاس با آرزوی صلحی پایدار و احترام دو طرف به تمامیت ارضی یکدیگر و همه کشورهای منطقه به دور از جنگ افروزی صهیونیست ها و غربی ها. بر طبق قوانین حقوق بین الملل، ملاک تعیین مرزها آخرین تغییرات پذیرفته شده دو طرف است. اگر غیر از این باشد، که سنگ روی سنگ بند نمی شود و یونان، روم، مقدونیه، مغولستان و عربستان هم می توانند بر علیه ایران، و برعکس، ایران بر علیه آنها، ادعای ارضی داشته باشند. چون که در طول تاریخ زمین ها و مناطق جغرافیایی، در اثر کشمکش های طولانی و جنگ های زیاد، دست به دست می شده است و بایستی یک دفعه برای همیشه اختلافات و جنگ و خونریزی مردم بیگناه به پایان برسد.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 2
      عادربایجان جعلی غده سرطانی منطقه
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 1
      بادرودوسپاس. به امیدهلاکت پان تورک های خائن و بازگشت آرامش به منطقه.
  • NL ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 1
    معلم گفت معنی «شرف» چیست؟ دانشجوها همگی گفتند «شرف» آن «مرد تبریزی» است که در فتنه زنگزور به پای وطنش ایران ماند و نگذاشن برادرانش در فارس و کرد و بلوچ در مقابله دشمن دیرینه یعنی روم (امریکای امروز) تنها بمانند.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      1 0
      معلم ودانش آموزدرست است. درضمن همه ملت عزیزایران باشرف اند.
  • NL ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    معلم گفت معنی «شرف» چیست؟ دانشجوها همگی گفتند «شرف» آن «مرد تبریزی» است که در فتنه زنگزور به پای وطنش ایران ماند و نگذاشن برادرانش در فارس و کرد و بلوچ در مقابله دشمن دیرینه یعنی روم (امریکای امروز) تنها بمانند. درود سیاوشان ایرانزمین بر مردانی با قلبهایی آتشین(آذرین), بر آذربایجان عزیز.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      درودبرهمه اقوام اصیل ایران زمین.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      البته همه مردم ایران بزرگ شرافتمند هستند که در هر زمان با توجه به شرایط خاص، در یکی از مناطق خود را بیشتر جلوه گر می کند: مثل الان که دشمنان ایران زمین می خواهند با ایجاد فتنه نژادپرستی و قوم پرستی مردم مان را به جان هم بیندازند و در نهایت ایران عزیز را به چند کشورچه مینیاتوری تجزیه کنند که تا ابد دچار اختلافات ارضی، کشمکش و جنگ و خونریزی بر سر خطوط مرزی و مواهب جغرافیایی باشند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس