کد خبر 1563129
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی مطلبی را با عنوان پیامدهای ترور ابوتقوی که برگرفته از یادداشت تانیا گودسوزیان، روزنامه‌نگار کانادایی است را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

تانیا گودسوزیان، روزنامه‌نگار کانادایی طی یادداشتی منتشرشده در تارنمای «اندیشکده کوینسی » مورخ ۱۵ دی ۱۴۰۲ به ارزیابی پیامدهای ترور ابوتقوی‌سعیدی از فرماندهان حشدشعبی در بغداد پرداخته است. ترور او توسط آمریکا، واکنش شدیدالحن نخست‌وزیر عراق را در پی داشت. نویسنده به پنج نکته در این خصوص اشاره کرده است.

این ترور، نقض اقتدار دولت عراق در مدیریت امور این کشور بوده و برخلاف مواضع لفظی دولت آمریکا درباره احترام به استقلال این کشور است.

آمریکا درصدد کنترل تنش در عراق است و گمان دارد که با این ترور، بازدارندگی را افزایش داده ولی ممکن است برعکس، موجب تحریک بیشتر نیروهای حشدشعبی برای مقابله با نیروهای نظامی آمریکا در عراق شود.

حضور نظامی آمریکا در سوریه وابسته به فرماندهی و لجستیک نظامی آمریکا در عراق است. در صورتی که حضور نظامی آمریکا در عراق، متزلزل شود، توانایی پشتیبانی اطلاعاتی و هوایی از عملیات در سوریه را نیز از دست خواهد داد.

اجرای این ترور، درست یک روز پس از عملیات تروریستی داعش در مراسم سالگرد ترور سردار سلیمانی در کرمان، احساسات ضدآمریکایی را در عراق تشدید خواهد کرد.

این ترور، احتمال وقوع عملیات تلافی‌جویانه علیه دیپلمات‌ها، سربازان و غیرنظامیان آمریکایی در عراق را تشدید می‌کند.

نویسنده بیان می‌کند که «اجرای عملیات نظامی در داخل یک کشور متحد، باید با احترام و هماهنگی با کشور میزبان و ملاحظه سیاست داخلی و افکار عمومی آن کشور باشد». به نظر وی «اگرچه ممکن است «حذف یک تروریست از میدان نبرد کاملاً منطقی باشد، اما زمانی که آن میدان نبرد در داخل یک کشور متحد باشد، باید ملاحظات دقیق‌تری را در نظر گرفت».

به نظر می‌رسد عملیات تروریستی آمریکا در عراق، زمینه‌های تقویت دوباره مباحث مرتبط با خروج نظامی آمریکا از عراق را برانگیخته باشد. به خصوص که مصوبه پارلمان عراق درباره ضرورت این امر پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس نیز پشتوانه حقوقی این سیاست است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمزه فکری IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 5
    خدا مقاومت اسلامی عراق رو حفظ کنه بسیار مخلص‌اند ولی بنده به نوبه خودم جز چندتا بمب خفیف سر راه کامیونهای آمریکایی گذاشتن و پرتاب راکتهای ضعیف بی‌هدف سمت پایگاه های آمریکایی چیزی از اینا در عمل (البته طبق اطلاعات رسانه‌ها) ندیدم لذا مطالب نویسنده فرضیه است و احتمال پردازی خیالی
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 2
      مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 1
      یواش یواش بزرگ میشه چشم...
  • یزدان RO ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 5
    همه عراق و یمن و لبنان و فلسطین هم که موشک قاره پیمای مافوق صوت رادارگریز باشند کاری از پیش نمیبرند چرا که به حق نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس