کمیته تحقیقات، اسم رمز گسترش اختلاف‌ها در کابینه رژیم صهیونیستی 

موضوع تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص بررسی عوامل شکست تل‌آویو در عملیات ۷ اکتبر به عاملی برای تشدید اختلاف‌ها میان سردمداران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. 

به گزارش مشرق، اقدام «هارتسی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص تشکیل کمیته تحقیق در رابطه با شکست‌های اطلاعاتی تل‌آویو در حوادث هفتم سپتامبر و حمله مبارزان حماس به شهرک‌های صهیونیست نشین به عاملی برای تشدید اختلافات میان سردمداران رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

آژانس رسمی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش داد که ریاست کمیته مذکور بر عهده شاؤول موفاز وزیر جنگ اسبق و رئیس اسبق ستاد ارتش خواهد بود و ژنرال یواف هار اوین و ژنرال ذخیره هارون زئیفی فرکش نیز او را در زمینه تحقیقات همراهی خواهم کرد. در همین رابطه ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و بتسلئیل اسموتریچ وزیر امور مالی از تشکیل کمیته مذکور انتقاد کردند.

آژانس رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش داد که اختلاف میان وزرای کابینه سیاسی امنیتی رژیم صهیونیستی و هالوی در نشست پنج شنبه شب بنا به علل مختلف از جمله تشکیل کمیته تحقیق در خصوص حوادث ۷ اکتبر به اوج خود رسیده است.

بن گویر تعیین موفاز به عنوان یکی از طراحان اصلی عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ به ریاست این کمیته را مورد انتقاد قرار داده و گفت که او در درجه اول مسئول اصلی رسیدن رژیم صهیونیستی به نقطه کنونی است و ریاست او بر تیم تحقیقاتی در خصوص حوادث ۷ اکتبر یک اشتباه به شمار می‌رود.

وی در توئیتی که در سایت اجتماعی ایکس منتشر کرد، آورده است که تحقیقات مذکور همچنین باید در خصوص عقب‌نشینی از غزه نیز انجام شود و طراحان این عقب‌نشینی نباید مسئول بررسی عوامل شکستی باشند که در نتیجه اقدامات خود آنها ایجاد شده است.

بن گویر می‌افزاید که این موضوع در خصوص زئیفی فرکش نیز به عنوان رئیس اسبق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل مطرح است که اعتراضات شهرک نشینان ضد اصلاحات قضایی را تایید می‌کرد که قطعا این اعتراضات عاملی برای تحریک به اجرای عملیات ۷ اکتبر بود.

اسموتریچ نیز با اشاره به اختلافات گسترده اعضای کابینه امنیتی در پیام خود نوشت که «این جلسه منفجر نشد». وی ادامه داد که طی ۵ دقیقه اول مناقشه شدیدی در خصوص موضوع کمیته تحقیق به وجود آمد و اختلافات در این خصوص بین وزرا بود، نه رئیس ستاد.

اسموتریچ در این خصوص ادامه داد: به نظرمن در حال حاضر و در شرایط ادامه جنگ تحقیقات عملیاتی باید برای عبرت گرفتن از مسائل مربوط به ادامه جنگ باشد و باقی مسائل بعد از جنگ انجام شود.

وی در خصوص اعضای تشکیل دهنده کمیته مذکور نیز تاکید کرد که می‌توان اشخاصی مناسب‌تر در این زمینه انتخاب کردکه بی‌طرفی خود را حفظ کنند و بیشتر مورد اعتماد باشند. این وزیر افراطی صهیونیست انتقادهای مسئولان سیاسی از فرماندهان ارتش را مبالغه ندانست و تاکید کرد که انتقاد از ارتش نیز مجاز است.

کابینه نتانیاهو در نتیجه شکست‌های گسترده در پیش‌بینی عملیات نیروهای مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر و همچنین عملکرد نظامی خود در طول جنگ غزه مورد انتقاد شدید افکار عمومی داخلی سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته و مسئولان امنیتی و سیاسی این رژیم یکدیگر را به مسئولیت در این شکست‌ها متهم می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس