به گزارش مشرق، حسین حسنی؛ کارشناس واحد بازرگانی و بین المللی بنیاد بازی های رایانه ای ضمن بیان این مطلب با و بیان مراتب اعتراض بازی سازهای ایرانی و در توضیح دلایل وجود مراحل مختلف در این بازی و حمله به تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه فضای رسانه ای حاکم علیه ایران و حاشیه سازی هایی که دراینمورد انجام می شود این بار ذهن مخاطب جستجوگر در سطح وسیع را نشانه گرفته است و قصد دارند مخاطب را ناخواسته به این فضای رسانه ای بکشانند.
وی در ادامه افزود: البته در گذشته بازی های دیگری وجود داشت که به نوعی علیه ایران بود به عنوان مثال بازی سه بعدی میدان جنگ که کاراکتر اول آن یک تروریسم بود که برای انتقام از این کاراکتر سربازان مبارز به تهران حمله می کردند و جالب اینکه دامنه این بازی به ایران هم کشیده شداما از سوی بنیاد مجوز نگرفت و پخش آن ممنوع شد.
بازی "پرندگان خشمگین" ابزاری برای جنگ سرد است
این کارشناس در ادامه افزود: با این اوصاف بازی هایی از این دست امروزه به ابزاری برای جنگ سرد تبدیل شده است که در مجموع این بازی ها هم شیطنت دیده می شود و هم تهاجم فرهنگی و متاسفانه بخش عمده ای از این بازی ها هم توسط شرکتهای تولید کننده آمرکایی و یا اسرائیلی ساخته می شود.
حسنی در پاسخ به این سئوال که شرح کامل بازی جدید "پرندگان خشمگین" (angry birds) چیست گفت: سری جدید این بازی در چند مرحله ساخته شده است و تصاوری از برج میلاد و نقشه ایران را نشان می دهد و یا طراحی محیطی برجی از صحنه ها به مسجد نزدیک است و طی مراحل متمادی این پرندگان به این طراحی های محیطی حمله می کنند.
وی در ادامه افزود بعضی مواقع هست که در بازی های سنگین به لحاظ حجم این صحنه وجود دارد که به دلیل سنگین بودن بازی و نصب آن خیلی از افراد سراغ بازی هایی از این دست نمی روند اما بازی "پرندگان خشمگین" (angry birds) بازی سبکی است و مخاطب بسیاری از سن سه سال تا 60 سال دارد بنابراین وقتی چنین هجمه ای از تبلیغات سوء رسانه ای را در بازی های سبکی از این دست به کار می گیرند می توان نتیجه گرفت که این حرکت بسیار آگاهانه و در جهت جنگ نرم بوده است.
این کارشناس واحد بازرگانی و بین المللی بنیاد بازی های رایانه ای در پاسخ به این سئوال که در مقابل این حمله و هجمه رسانه ای بازی سازهای ایران وبه خصوص بنیاد بازی های رایانه ای به عنوان متولی فرهنگی در این زمنیه چه کرده است گفت: فضای تجارت بازی های رایانه ای فضایی رقابتی و پر تنش است و صنعت گیم هماز صنایع پر فروش است و چون امکان فضاسازی های رسانه ای در آنجا به لحاظ قدمت و قدرت مالی در این صنایع در خارج کشور بیشتر چنین همجه هایی از سوی آنها شکل می گیرد؛ این در حالی است که این صنعت درایران صنعت نوپایی است و یکی از وضایف اصلی بنیاد حمایت از جریان تولید گیم و محتواسازی در بازی های ایرانی است. تا بتواند بازی ها را با محتوای غنی به دنیا معرفی کند.
بنیاد بازی های رایانه ای در مبارزه با تهاجم فرهنگی تنها است
وی در ادامه افزود: تا در جریان این جنگ نرم سرافراز در دنیا بیرون آید. اما از سوی دیگر این نهاد نوپا و فعال در ایران بودجه کافی ندارد و عدم بودجه مناسب مانند سپاهی از جنگ است که در میدان جنگ ابزار و ادوات برای جنگ ندارد و صرفا یک عنوان از سپاه جنگی را یدک می کشد بنابراین در بحث یازیسازی برای مقابله با کمپانی های بزرگ بازی ساز به معنای واقعی حرفی ب رای دفاع نداریم و این بحث حملیت هن صرفا وظیفه بنیاد ملی بازی های یارانه ای نیست بلکه همه ارگان ها و نهادهای فرهنگی بادی به این مسئله حساسیت به خرج دهند .
حسین حسنی در ادامه افزود: خوشبختانه ایران پس از پنج سال از شکل گیری صنعت گیمدر ایران به مرحله ای رسیده که در این صنعت حرف برای گفتن دارد.بنابراین انتظار می رود در برابر چنین هجمههایی پاسخگو باشد اما به دلیل مشکلات مالی عملا این امکان وجود ندارد و درنهایت یک دست صدا ندارد.
وی در ادامه افزود: در دو سال اخیر تعداد بسیاری از بازی های ایرانی ساخته شده که از محتوای پر ارزش و دارای غنای فرهنگی ایرانی و اسلامی برخوردار است وروحیه صلح جویانه ایرانیها را منتقل میکند. بنابراین ابزار لازم برای مبارزه را داریم اما امکانات مالی برای گسترش این فضا با وجود تحریم های فعلی به معنا واقعی وجود ندارد.
این کارشناس بازی های رایانهای در پایان افزود: با این اوصاف به اعتقادمن باید نهادهای مختلف فرهنگی برای مقابله با این فضا دست به دست هم دهند و فضای مقابله وپاسخگویی را ایجاد کند در غیر این صورت بنیاد بازیهای رایانهای به تنهایی چنین قدرتی را ندارد.
لازم به ذکر است بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی رسمی صنعت گیم ایران، با ارسال نامهای به شرکت Rovio اعتراض رسمی خود در ساختن بسته الحاقی بازی "پرندگان خشمگین در فضا" را اعلام کرد.
داستان جدید" پرندگان خشمگین" (angry birds) و حمله آنها به تهران و به طور مشخص برج میلاد تنها یک سناریوی از پیش نوشته شده است که قصد دارند مخاطب این بازی را تحت تاثیر فضای رسانه ای حاکم بر ایران قرار دهند.