.

برخی از اداره‌های آب در آمریکا در روزهای گذشته به دلیل استفاده از تجهیزات اسرائیلی هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، اداره آب شهر کوچک «آلیکوئیپا» واقع در ایالت پنسیلوانیا را احتمالاً بتوان کوچکترین قربانی مجموعه‌ای از حملات سایبری به شرکت‌های فعال درزمینه خدمات آبرسانی در آمریکا نامگذاری کرد. این اداره هیچ‌گاه مجبور نبوده برای محافظت از سیستم‌های خود در برابر حملات سایبری به کمک‌های بیرونی متوسل شود.

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز و دیگر رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند این اداره یکی از چند تشکیلات فعال در زمینه خدمات آب در آمریکا است که در روزهای گذشته در معرض حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

مقام‌های فدرال در آمریکا مدعی شده‌اند که این حملات از سوی هکرهای مرتبط با ایران هدایت می‌شوند که به یک قطعه تجهیزات به خاطر اینکه ساخت اسرائیل است حمله می‌کنند.

متیو موتز، رئیس اداره‌ای که مسئولیت مدیریت خدمات آب و فاضلاب را برای ساکنان ۲۲ هزار نفری منطقه «آلیکوئیپا» به عهده دارد به فاکس‌نیوز گفت: «اگر به من می‌گفتند که اسم ۱۰ مشکل که ممکن است برای اداره آب شما پیش بیاید را فهرست کن، هیچ‌وقت این مورد یکی از آنها قرار نمی‌گرفت.»

هکرها بعد از هک یک دستگاه «یونیتریکس» پیامی به جا گذاشته‌اند که می‌گوید: «هر تجهیزاتی که در اسرائیل ساخته شود برای انتقام‌جویان سایبری هدف مشروع است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته هک «اداره آب شهری «آلیکوئیپا» باعث صدور هشدارهای جدید از سوی مقام‌های امنیتی آمریکا در برهه‌ای شده که دولت‌های ایالتی و فدرال درگیر چالش‌های متعددی برای تقویت سامانه‌های تشکیلات خدمات آب در برابر حملات سایبری هستند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند خطر اصلی در این زمینه این است که ممکن است هکرها کنترل تجهیزات اتوماتیک را به عهده گرفته و اقدام به قطع پمپ‌های تأمین آب آشامیدنی یا آلوده کردن آب آشامیدنی کنند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند علاوه بر ایران، دیگر رقبای متخاصم ژئوپولتیک نظیر چین نیز از طرف آمریکا تهدید قلمداد می‌شوند.

برخی از ایالت‌ها در صدد تقویت امنیت برآمده‌اند. با وجود این، کارشناسان گفته‌اند کمبود اصلی در این زمینه پول و تخصص است. این بخش دارای بیش از ۵۰ هزار اداره آب است که مدیریت بیشتر آنها مانند «آلیکوئیپا» به دست مسئولان محلی است. برخی از آنها مربوط به نقاط حاشیه‌ای هستند که ساکنان آنها از امکانات اندکی برخوردارند و متخصصان مسائل امنیت سایبری در آنها کمیاب هستند.

مسئله برای آمریکا از سال ۲۰۲۱ بحرانی شد، زمانی که سازمان اصلی مسئول حملات سایبری در دولت فدرال آمریکا گزارش داد که ظرف دو سال گذشته پنج مورد حمله سایبری به تشکیلات مربوط به خدمات آب صورت گرفته است.

در مورد اداره «آلیکوئیپا» هکرها موفق شدند یک دستگاه کنترل از راه دور که وظیفه نظارت و تنظیم فشار آب در یک ایستگاه پمپاژ را به عهده داشت از کاربیندازند. فاکس‌نیوز مدعی شده که مشترکان آب تحت تأثیر قرار نگرفتند زیرا کارکنان این سازمان بعد از دریافت اخطار به سرعت کنترل فشارآب را به حالت دستی قرار دادند. اما مشکل اینجاست که همه اداره‌های خدمات آب سامانه پشتیبانی ارائه خدمات دستی ندارند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند چندین ایالت از جمله نیوجرسی و تنسی تا کنون با توجه به انفعال کنگره در این زمینه اقدام به تصویب قوانین ایالتی برای تقویت امنیت سایبری کرده‌اند. قبل از سال ۲۰۲۱، ایالت‌های ایندیانا و میسوری قوانین مشابهی تصویب کردند. کالیفرنیا هم سال ۲۰۲۱ با تصویب قانونی سازمان‌های مسئول امنیت سایبری را مسئول کرد طرح‌هایی برای بهبود وضعیت امنیت سایبری در بخش کشاورزی و آب تدوین کنند.

در چندین ایالت از جمله پنسیلوانیا و مریلند قانون‌ها به جایی نرسیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس