.

همه چیز از بامداد روز ۲۶ دسامبر آغاز شد؛ جنگنده های سوخو۲۴ نیروی هوایی اوکراین چند تیر موشک کروز استورم شدو را از آسمان استان میکولایف به سمت شرق شبه جزیره کریمه شلیک کردند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در آخرین روزهای سال میلادی ۲۰۲۳ شاهد حملات سنگین از سوی دو طرف جنگ در اوکراین به تاسیسات حیاتی و البته مناطق مسکونی و غیرنظامی یکدیگر بودیم؛ حوادثی که نشان می دهد خویشتنداری دوطرفه ای که چند ماهی برقرار بود و روسیه و اوکراین از حملات سنگین به شهرهای یکدیگر خودداری می کردند تقریبا به پایان رسیده و دوره جدیدی آغاز شده است.

حمله اوکراین به بندر فئودوسیا کریمه

همه چیز از بامداد روز ۲۶ دسامبر آغاز شد؛ جنگنده های سوخو۲۴ نیروی هوایی اوکراین چند تیر موشک کروز استورم شدو (اهدایی انگلیس و فرانسه) را از آسمان استان میکولایف به سمت شرق شبه جزیره کریمه شلیک کردند؛ به مانند بسیاری از حملات قبلی پدافند هوایی ارتش روسیه در برابر حملات این موشک کروز مدرن کاملا ناتوان بوده و موشک ها به یک فروند ناو آبی خاکی کلاس راپوچا نیروی دریایی روسیه به نام "نووچرکاسک" اصابت کردند.


این ناو در آن زمان محموله بزرگی از سلاح و مهمات را از بندر نووراسیسک به سمت کریمه و بندر فئودوسیا منتقل کرده بود؛ محموله ای که گفته می شود شامل بیش از ۵ هزار تیر گلوله توپخانه، ۲۰۰ تیر راکت گراد و مقادیری دیگر از سلاح و مهمات بوده است.


تصویر ماهواره ای ناو نووچرکاسک در کریمه قبل و بعد از انهدام


بر اثر اصابت موشک و انفجار ثانویه مهمات درون کشتی روسی، انفجاری مهیب رقم خورد که موجب انهدام و غرق شدن کامل ناو نووچرکاسک و پخش شدن قطعات بدنه آن تا فاصله بیش از ۷۰۰ متری شد.

تحلیلی بر بزرگترین حمله موشکی روسیه به اوکراین/ آیا جنگ شهرها دوباره در اوکراین آغاز می‌شود؟ +فیلم و تصاویر


این ناو آبی خاکی دهمین مورد از تلفات ثبت شده برای ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه محسوب می شود؛ اتفاقی که موجب خشم شدید کرملین و طراحی عملیات انتقامی علیه اوکراین شد.

تحلیلی بر بزرگترین حمله موشکی روسیه به اوکراین/ آیا جنگ شهرها دوباره در اوکراین آغاز می‌شود؟ +فیلم و تصاویر
اینفوگرافی از تجهیزات منهدم شده یا آسیب دیده نیروی دریایی روسیه از آغاز جنگ

بزرگترین حمله موشکی روسیه از آغاز جنگ

در روز نخست جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ نیروی موشکی ارتش روسیه حدود ۱۰۰ تیر موشک کروز و بالستیک را به سوی مناطق مختلف اوکراین شلیک کرده بود؛ از آن زمان تا کنون روسیه حملات دوره ای زیادی را علیه تاسیسات نظامی و زیرساختی اوکراین انجام داده است اما نهایتا در هر دور حمله حدود ۳۰ تا ۵۰ موشک به سوی شهرهای مختلف اوکراین شلیک می شد.


اما در صبح روز ۲۹ دسامبر بزرگترین حمله موشکی-پهپادی از ابتدای جنگ تا کنون به ثبت رسید؛ بنابر اعلام منابع اوکراینی ارتش روسیه در این حمله از تسلیحات زیر استفاده کرد:

_ ۹۰ تیر موشک کروز دوربرد هواپرتاب خا۵۵ ، خا۵۵۵ و خا۱۰۱

_ ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی (در نقش حمله به اهداف زمینی) خا۲۲

_ ۵ تیر موشک هایپرسونیک هواپرتاب کینژال

_ ۱۴ تیر موشک از سامانه های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ در نقش حمله به اهداف زمینی

_ ۳۶ فروند پهپاد انتحاری گران۱ و گران۲

اگرچه به مانند همیشه پدافند ارتش اوکراین مدعی رهگیری و انهدام بخش قابل توجهی از پرتابه ها شد، اما تصاویر متعددی از اصابت موشک ها و پهپادهای روسی به مناطق مختلفی در شهرهای کی‌یف، خارکیف، دنیپروپتروفسک، اودسا و ... ثبت شده است.


حتی در برخی موارد بقایای موشک های رهگیری شده توسط پدافند اوکراین نیز با اصابت به ساختمان های بلند در مراکز شهرها خسارت و تلفات به بار آورد.

شلیک حدود ۱۵۸ موشک کروز، بالستیک و پهپاد انتحاری آن هم پس از چند ماه توقف حملات سنگین موشکی به شهرهای اوکراین نشان می دهد اقدام کی‌یف در حمله به تاسیسات دریایی کریمه موجب خشم شدید مسکو شده و آنها دیگر به دنبال معادله عدم حملات به شهرهای یکدیگر نخواهند بود.

حمله سنگین اوکراین به شهر بلگورود

اما در سوی دیگر مقامات اوکراینی نیز ظاهرا اهمیتی به آغاز مجدد "جنگ شهرها" و احتمال آسیب های شدید به تاسیسات غیرنظامی نمی دهند.


ظهر روز گذشته توپخانه ارتش اوکراین حملات سنگینی را به محیط شهری مرکز استان بلگورود در مرز شمالی شرقی اوکراین انجام داد؛ بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه ارتش اوکراین در این حملات از راکت اندازهای بومی "ویلخا" و راکت های RM-۷۰ اهدایی جمهوری چک با سرهای جنگی خوشه ای استفاده کرده است که بر اثر این حملات ۲۱ شهروند غیرنظامی روس کشته و ده ها نفر زخمی شدند.


ارتش روسیه ضمن شکایت از اوکراین به شورای امنیت به دلیل حمله عمدی به مناطق شهری اعلام کرده است این اقدام کی‌یف را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

زمستان سال گذشته میلادی دوطرف حملات بسیار سنگینی را علیه تاسیسات حیاتی یکدیگر انجام داده بودند؛ بر خلاف امسال که عمده مناطق اوکراین به دلیل عدم حملات موشکی روسیه دارای برق و زیرساخت انرژی سالم بودند، سال گذشته شرایط کاملا متفاوت بود و به نظر می رسد با حوادث رخ داده در روزهای اخیر به زودی شاهد حملات سنگین هر دو طرف به ویژه علیه مسکو و کی‌یف پایتخت های روسیه و اوکراین باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • عمیر IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    13 99
    یه روسی میجنگد ملت اوکراین می لرزد😉
    • DE ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      94 25
      مرگ بر
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      32 91
      اوکراین یه مدت بیکار شده بود نیرو می فرستاد اسرائیل........حقشه
    • عمیر IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      60 21
      مرگ بر روسی کمونیست تروریست
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      9 8
      لعنت به هر دو کشور. هر دو دوست اسرائیل و دشمن ایران هستند و بهتره جنگشون صد سال طول بکشه.
  • عمیر IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    12 8
    ما همه بیکاریم پای اوکراین می مانیم. اینجا با کامنت البته
    • عمیر IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      60 15
      زنده باد اوکراین مقتدر
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    12 78
    اوکراین شخم زده شد خخخ
  • عمیر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    18 59
    اوکراین نابود است (نابود شده البته!!) روسیه پیروز است
  • رضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    13 60
    مرگ بر زلنسکی یزدید کافر
    • عمیر IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      84 12
      مرگ بر پوتین دیکتاتور
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    17 6
    به قول لاوروف روسیه و اسرائیل هر دو در اوکراین و غزه هدف مشترکی دارند
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    57 13
    ادم از این خنده ش میگیره یه عده به همین روسیه دل خوش کرده بودن. واقعا اگر جنگنده اونم نه جنگنده های مدرن بلکه همین اف 16 های نیم قرن پیش رو بدن اوکراین کار روسیه تمومه
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      5 45
      اگر جنگندهاشون را به اوکراین بدهند، باید با شمشیر و نیزه از خودشون دفاع کنند. 😅😅
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    11 19
    به اميد پيروزي مظلومين
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    15 4
    آیا پانترک ها باعث تجزیه و نابودی امپراطوری عثمانی شدند؟ پانترک ها با کوبیدن بر طبق نژاد ترک آمدند و حس نژادی را در بین مردمان عثمانی بیدار کردند و کم کم حرف نژاد پررنگ شد و نژاد عب و باقی نژاد ها هم دم از نژاد زدند و تجزیه امپراطوری عثمانی اتفاق افتاد.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 66
      آدم احمق تاریخ نمی خونه ولی یک چیزی هایی از خودش بلغور می کنهو اونچیزی که باعث فروپاشی عثمانی شده شورش مناطق تابعه خصوصا اعراب بود که با همکاری بریتانیای صغیر و فرانسه و ایضا روسیه کشور عثمانی رو از درون نابود کردند و اگر نبود اون بزرگ مردو همچنین فداکاری مردم ترکیه چیزی که از عثمانی مانده بود(طبق پیمان ساکس پیکو) یک چهارم ترکیه امروزی بود
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 27
    ایران رسما"عضو بریکس شد فارس : جمهوری اسلامی ایران از امروز عضو گروه بریکس شد.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    22 5
    ماشالله همديگر را چنان بزنید که اثری از ساختمان و راه در کشوراتون وجود نداشته باشه امیداورم سال‌های سال شما را چنین درمانده ببینم اين آه تاریخی ملت ايران از روسيه و غرب است
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      3 57
      قبلش آمرکیا و اسرائیل و انگلیس و ترکیه به امید حق. اه تاریخی ملت ایران از اینها که برشمردم بیشتر از روسیه هست
    • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      3 0
      آه ملت ما از آمریکا بیشتر از همه است
  • عمیر IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    41 8
    زلنسکی میرزمد پوتین میلرزد
  • عمیر IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    49 6
    زلنسکی میرزمد پوتین میلرزد
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 4
    ایشالله جفتشون همدیگه رو لت وپارکنن
  • عمیر IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    47 6
    مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    41 4
    ای کاش طرف روسیه رژیم شیطان بزرگ می بود به طور ( مستقیم )؟!؟ چه کیفی دارد که این دو کشور درگیر جنگ باشند و مانند گرگ همدیگر را پاره کنند . اینها سال هاست که منابع و ثروت های ملل را چپاول می کنند و هر جائی که زور شأن نرسید جنگ و نا آرامی به بار آوردند ! در کل جنگ و مرگ و میر بد است ؛ اما برای دشمن نه !!!😄
  • TR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    46 5
    به امید مرگ دردناک پوتین در آینده نزدیک و دق مرگ شدن همه دوستداران‌ پوتین در سراسر جهان . انشالله و بحق صاحب الزمان
    • رضاخ IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      0 36
      بدبخت پیروزی پوتین دراین جنگ به نفع ایرانه وباعث خفت ناتو غربه
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      26 0
      کشته های غزه مسلمان به ۲۲۰۰۰ رسید یه گوشه چشمی هم به انجا داشته باشی بد نیست
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 25
      پرچم‌ترکیه بالای کامنت ات هست خوب البته ترکیه که عضو ناتو هست و پهبادهای بیرقدارش به کار اوکراین نیومده و دیگه مشتری نداره باید هم ناراحت باشه نه!؟
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 33
    به نسبت کل جنگ حساب کنید حتی می شود گفت که خاک اصلی روسیه خسارت خاصی ندیده اما میزان خسارت زیرساختی برای شرق و مرکز اوکراین بالای 250 میلیارد دلار است که هم فشار روز این ها مثل دادن تاسیسات برق پرتابل و هم فشار فردای این رقم به اقتصاد کشورهای اروپای غربی , آمریکا و حمال های این ها مثل ژاپن و کره می آد بحث مهاجرت این ها هم پیشکش , اگر 1 سال دیگر این جنگ ادامه پیدا کند رسما چیزی از مرکز و شرق اوکراین نمی ماند اما هنوز روس ها سراغ غرب اوکراین و به شکل جدی سمت کیف نرفتند روس ها کلا جنگ را مرحله ایی و با توجه به عملکرد جنگی دشمن شان جلو می برن اگر تا حالا غرب اوکراین را نزدن بخاطر دلایلی مثل این بوده که اوکراینی ها شهرهای روسی را نزده بودند هر عملکرد جنگی فراتری که اوکراینی ها به نمایش بگذارن مثل دادن مجوز به روس هاست که آهان حالا می توانید با سلاح هایی که تا حالا استفاده نکردین یا کمتر استفاده کردین سراغ مثلا غرب کشور ما هم بروید چون روس ها پس فردا در دنیا هم می توانند بگویند اوکراین زد ما جواب دادیم اینم سند بلگورود و ... اگر روس ها وارد فاز زدن غرب اوکراین و امثال کیف بشن 6 ماهه , خسارت زیرساختی اوکراین , رقم 500 میلیارد دلار را هم رد خواهد کرد و سیل جمعیت به سمت اروپای غربی می ره که این ها امکانات , سرپناه , خوراک و پوشش و ... می خوان بله روس ها حداقل در این مرحله به شکل مستقیم به حمایت تسلیحاتی امثال انگلیس پاسخ مستقیم نمی دن اما می تونن 10 میلیون نفر دیگر اوکراینی را به سمت قلب اروپای غربی بفرستن روس ها سلاح های مخوفی دارند که منتظر مجوز دادن های اوکراینی ها هستند یادم هست در همان سوریه که امنیت لاذقیه به خطر افتاده بود و تروریست ها حتی تا کسب و ساحل مدیترانه هم رسیدند روس ها فقط 2 دستگاه موشک انداز ترموباریک روی شاسی تانک آوردن که تو محیط سخت و کوهستانی آن منطقه جوری جواب داد که تروریست ها تا خود جسرالشغور فرار کردند یعنی تا ته غارها , تا عمق پناهگاه ها و پشت تخت سنگ ها و ... هر چی تروریست بود را کربن کردن رفت اینو باید دانست که روس ها خودشون از جنجگویان قدیمی بودند و هستند و خیلی تجربه دارند اینا همونایی هستن که یک به ده جلوی ارتش وحشتناک قدرتمند نازی ایستادن سرما فقط چیزی نبود که باعث گیر کردن ماشین ارتش نازی در این سرزمین شده باشه که منجر به نابودی آن آلمان شد.
  • مهران IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    28 3
    به زودی روسیه ضمیمه خاک اوکراین میشود
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 30
      آره یکی این به زودی اتفاق میفته یکی هم به زودی ربع پهلوی میاد ایران. چهل و پنج ساله داره به زودی میاد خخخخ
    • EE ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      17 2
      ۰۳:۵۴ متاسفانه با این بیکفایتی واختلاسهایی که میکنید شک نکن نیشتم ببن لطفا
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    57 2
    روسیه خیلی وقیح هست حملاتی به شهرها میکنه و خودش نمیتونه مقابله به مثل رو تحمل بکنه به نظرم اوکراین با اقدام مقابله به مثل باد روسیه رو خالی کرد تا به مناطق مسکونی حمله نکنه روسیه دیگه با احتیاط در مورد جنگ شهرها اقدام میکنه
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 18
    اینایی که اوکراین اوکراین میکنن چرا نمیرن بجنگن پشت گوشتی حمایت میکنن خب برو بجنگ
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    مگر قرار به دفاع از مظلوم در دنیا نداشتید؟مگر مردم اوکراین مظلوم نیستن؟اگر عملیات پیشدستانه مشروعه حمله صدام به ایران هم مشروع بود
  • امین IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    جالبه ناتوانی پدافند و نیروی هوایی به اصطلاح مدرن روسیه در مقابل جنگنده های قدیمی و بمب های مدرن اروپایی وای بحال پدافند ما با چنتا اس ۳۰۰ سوم خرداد و باوری که هنوز تولید انبوه نشده چطور میخواد در مقابل جنگنده مدرن اف ۲۲ و اف ۳۵ بمب افکن بی ۲ بی ۲۱ موشک کروز بمب ووو مقابله کنه سردار خوب فرمودن اگه موشک باران گسترده میکریم زمان شهید شدن سلیمانی آمریکا مارو به ۲۰ سال گذشته بر میگردون
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 0
      دقیقا کدوم سردار فرمودن؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    عمیر هی عوض میشیا چندچندی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس