به گزارش مشرق، کانال ایتای بدون مرز نوشت:

بازخوانی مدیریت راهبردی رهبر انقلاب در فتنه ۸۸

یکی از بحران های گسترده ای که هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرد،حوادث مربوط به سال ۸۸ بود. ظاهر این رویداد تاریخی، اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود ولی عملا براندازی نظام و مقابله با جمهوری اسلامی در دستور کار مخالفین داخلی و معاندین خارجی قرار داشت.

در چنین شرایطی٬ نقش بی بدیل رهبری در مدیریت بحران از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اگر به درستی شرایط بحرانی مدیریت نمی شد٬ قطعا تبعات جبران ناپذیری بر کشور تحمیل می گردید.

مدیریت صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری در این بحران به دو بخش قبل از انتخابات و بعد از آن تقسیم می شود؛

محور های مدیریت قبل از انتخابات:

تعیین و تبیین خطوط کلی نظام

بازخوانی گفتمان انقلاب

معرفی شاخص‎های انتخابات سالم

توصیه به حضور گسترده در انتخابات

معرفی شاخص‎های فرد اصلح جهت کاهش سردرگمی مردم

دعوت به حفظ اخلاق انتخاباتی (برحذر داشتن از مجادله و تهمت)

تأکید بر شناخت بیشتر مردم نسبت به برخی جناح‎بندی‎ها از جمله اقدامات مدیریت قبل از بحران بود.

در این میان اوج فضاسازی تبلیغاتی و ایجاد جو تشنج، مربوط به نامه آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبر انقلاب بود که با رسانه‌ای و علنی شدن آن، فضا ملتهب‌تر گردید.

رهبر انقلاب با مدیریت صحیح این فضا، اجازه هرگونه سوء استفاده دشمنان و مخالفان را سلب نمود. در واقع سکوت معظم‌له در برهه‌ی حساس پیش از برگزاری انتخابات و بی پاسخ گذاشتن نامه‌ی متکبرانه هاشمی تدبیری هوشمندانه بود که ابتکار عمل را از دست حریف ستاند و بیش از هرچیز نشان از پختگی سیاسی ایشان داشت؛ چراکه دفاع یا رد این نامه می‌توانست تشنج‌های زیادی در میان هواداران و یا مخالفان ریاست جمهوری و نیز کاندیداها ایجاد کند.

محورهای مدیریت بعد از انتخابات

مهم ترین رویکرد رهبر انقلاب پس از انتخابات که منجر به شکست شورش‌های جبهه دوم خرداد شد، تاکید و پایداری ایشان بر روی «قانون گرایی» بود. معظم له بارها قانون را فصل الخطاب اعلام کردند و با صبر و شجاعت بر سر آن ایستادند. در روزهایی که رهبران فتنه به دلیل آشوب آفرینی گمان می کردند می توانند به روش های آنارشیستی از انقلاب امتیاز بگیرند، کوتاه نیامدن رهبر انقلاب از قانون و قانونمداری در برابر مطالبات فراقانونی آنان در نهایت ثبات و جمهوریت، هردو را به ارمغان آورد.

نگاهی به وقایع رخ داده در روزهای پر حادثه بحران ۸۸ نشان می دهد، پروژه ابطال انتخابات، خواسته اصلی بحران آفرینان بود که با ایستادگی قاطع رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

«خاتمی با اینکه پیش از این به صراحت گفته بود در ایران تقلب ممکن نیست، در پس پرده آتش بیار معرکه می شود. او صبح روز بعد از انتخابات یعنی زمانی که آراء هنوز در حال شمارش بود، با هاشمی رفسنجانی تماس گرفته و می گوید که به همراه «میرحسین موسوی» و «سید حسن خمینی» قصد دیدار وی را دارد. به گفته هاشمی، خواسته این سه تن در دیدار ظهر 23 خرداد «ابطال انتخابات بود و راه های قانونی را نیز قبول نداشتند.»

راهبرد ویژه رهبر انقلاب این بار ایستادگی قاطع در برابر سران فتنه بود و درباره‌ی فریب خوردگان این حوادث مماشات و گذشت را برگزیدند. آزادی قریب به اتفاق بازداشت شدگان آشوب‌های خیابانی و دستور برخورد با ماموران متخلف و دستور تعطیلی کهریزک، نمونه‌هایی از این رفتار رهبری به شمار می‌آید.

جلوگیری از انشقاق و چند دستگی در توده مردم و ایجاد وحدت،

جذب حداکثری و دفع حداقلی به عنوان سیاست نظام،

تاکید بر لزوم تفکیک جبهه معترض با ضد انقلاب،

بازخوانی تناقض های جریان فتنه (روز قدس و 13 آبان از جمله روزهایی بود که این تناقضات اتفاق افتاده بود)،

فعال کردن جریان انقلاب تحت تدبیر طرح جنگ نرم (آگاهی از هجوم دشمن برای تبدیل نقاط قوت و فرصت های نظام به نقاط ضعف و تهدیدها با بکارگیری شیوه های عملیات روانی)

و در نهایت آگاهی بخشی و زمینه سازی برای حمایت های مردمی که باعث خلق یوم الله نهم دی گردید.

جمله ی پایانی، کاندولیزا رایس وزیرسابق امور خارجه آمریکا می گوید: رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها، با صرف بیش‌ترین بودجه‌ها، در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یک‌ساعته خنثی کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    4 1
    الحمدلله رب العالمین.خداروشکر
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    دو تا آدم از خدا بی خبر احمدی نژاد و موسوی فتنه راه انداختن و رهبری آن را نابود کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس