کد خبر 1560174
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

به گزارش مشرق، کبری آسوپار در کانال تلگرامی خود نوشت:

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

انتخاب وزیر زن از شعارهای حداقل دو رئیس‌جمهور اخیر ایران بوده است. با این حال، وزیر شدن زنان در این دو دولت محقق نشده و در سطحی کلی‌تر، باید گفت که وزیر شدن زنان در ایران همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است، حتی همان وقتی هم که از سرانجام یک زن وزیر شد (دولت دوم محمود احمدی‌نژاد) خالی از کشمکش‌های سیاسی و فقهی و اجتماعی نبود.

چالش‌هایی که اغلب به عرصه رسانه و بروز رسانه‌ای هم نمی‌رسید، اما در تصمیم نهایی دولت‌ها یا حداقل بهانه آفرینی آن‌ها برای آنکه خلاف وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند، مؤثر بود.

دیدار روز گذشته رهبری را می‌توان یک فصل‌الخطاب در این زمینه دانست، گرچه طبعاً نمی‌تواند به طور کامل اختلاف نظرها پیرامون وزارت زنان را برطرف کند. با این حال حداقل آن است که بهانه را از دست رؤسای جمهور می‌گیرد.

حضرت آقا روز گذشته در دیدار بانوان که در آستانه میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها برگزار شد، عرصه مدیریتی و برعهده گرفتن مناصب دولتی را از مواردی دانستند که جنسیت در آن دخیل نیست و صرفاً «شایسته سالاری» باید مورد توجه قرار بگیرد: «یک مسئله، مسئله مشاغل اجتماعی و مدیریت‌هاست که این را از من سؤال کردند. در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور زنان هیچ محدودیتی ندارد. در عرصه مدیریتی مسئله جنسیت مطرح نیست... یک جایی یک بانوی باسواد مجرب و کارآمد بهتر از آن مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده است. این زن باید وزیر شود.»

مواضع رهبری درباره زنان همیشه مترقی‌تر از نگاهی بوده که به شکل سنتی از یک عالم دینی انتظار می‌رفته است. در موضوع وزارت زنان هم می‌توان گفت ایشان با نگاه‌های سنتی غالب موافق نیستند. در سال‌های گذشته بخشی از چالش‌ها پیرامون انتخاب وزیر زن، در حوزه فقه مطرح می‌شد و مباحثات در این زمینه به بن‌بست می‌رسید. «الرجال قوامون علی النساء» را به میان می‌آوردند و وزارت زنان را تخطئه می‌کردند. حال اهمیت موضع روز گذشته رهبری بیشتر رخ می‌نماید.

البته رهبری هیچ گاه مخالفتی هم با وزیر شدن زنان نداشتند و باز هم البته که بروز این نگاه رهبری صرفاً موضع‌گیری دیروز نبود و پیش از این هم، البته نه با این صراحت، ولی به نحوی که برای عموم قابل دریافت باشد، بیان کرده‌اند. از جمله شهریور سال ۹۲ و در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی فرمودند که «از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمی‌کنم، نفی نمی‌کنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم - فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیس‌جمهور مثلاً یا بخش‌های مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد- آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخش‌های اجرایی این‌قدر زن داریم!...»

حال که صراحتاً هم فرموده‌اند، به مصداق همان مزاحی که سال‌ها قبل به گلایه‌های یک شاعر کردند و در باب دیدارها فرمودند «از این طرف که منم راه کاروان باز است»، باید گفت از آن طرف که ولی فقیه و رهبر جامعه است، راه باز است و می‌ماند دو سوی اصلی دیگر؛ یکی دولت‌ها و آن‌هایی که بر مسند ریاست جمهوری می‌نشینند که با این حمایت «باید وزیر شود» رهبر، دیگر جای بهانه‌چینی برایشان باقی نمی‌ماند و اگر مخالفتی هم بشود، از یک نفر در جایگاه رئیس دولت و آن هم با پشتوانه موضع رهبری انتظار ایستادگی می‌رود؛ دومی هم خود زنان که همت کنند و از خود شخصیتی در دنیای مدیریت و سیاست بسازند و نشان دهند، که کسی نتواند آن‌ها را (خصوصاً باز هم به پشتوانه موضع رهبری) نادیده بگیرد.

با این سخنان آیا می‌توان گفت مسیر وزیر شدن زنان دیگر هموار شده است و در دولت‌های آینده، زنان با کمترین چالش مربوط به جنسیت خود می‌توانند بر مسند وزارت قرار بگیرند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    29 0
    همه مشکل مملکت همین بود خب خدا رو شکر داره حل میشه
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    29 0
    حرام و حلال خدا را اینقدر عوض نکنید و بیشتر از این نهاد خانواده را تخریب نکنید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      20 0
      حالا چطور شد این را منتشر کردی؟ از دستت در رفت؟ خخخخه پاک کن خخخخخخه
  • وحید IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    22 0
    عوام فریبی بسه مگه مشکل مملکت وزیر مرد یا زنه مسئول باید به فکر حل مشکل مردم باشه و عرضه و جرات این کارو داشته باشه که الان اینطور نیست
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 20
    زنان هم می توانند وزیر بشوند
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      18 0
      درایران همه میتونن چون نیازبه سوادوتخصص نیست!
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    19 0
    با این کارهاتون
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    9 0
    فقط بازی های تبلیغاتی !! این دولت هم که عاشق کارهای تبلیغاتی . دولت قبل هم که ادعا و شعار بود
  • هادی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    23 0
    کم بها دادن به این زنها اینم روش. کار حمالی که تو توانشون نیست. فقط بشینن پشت میزو حقوق بگیرن. شرکت داریم ۵۰ درصد کارکنانش زنه. نه کشیک میمونن،نه ماموریت میرن. حامله میشن ۶ ماه نمیان. کار ما شده حمالی واسه این جماعت. بس کنید این مسخره بازیاتونو.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 10
    شاید وزیران زن بهتر از وزیران فعلی باشند عرضه زنها مخصوصا تو اقتصاد بهتر از وزیر فعلی می باشد
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      ازاقتصاد فقط خالی کردن جیب شوهرشان را میدونن
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    9 0
    خدمت سربازی هم براشون بزارید ! هزینه ی تامین خانواده هم توی قانون بر عهده ی زن باشه ! آقایون مهریه هم بگیرن ! ولی راست میگن به خانوم ها ظلم میشه البته بیشترین ظلم رو یه سری از همین زن ها و دخترها در حق خانواده ی زنان دیگه و امنیت و آسایش اونها میکنن .
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    13 0
    همینکه وزیرخانه هستن برای هفت پشتمون بسه
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    بله وزیر آشپزخانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس